Nekromanti Fordon i O:FR

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Jag skulle vilja summera mina tankar angående fordon i Fallen reich.

1. Jag skulle vilja se att fordon får ordentliga stats. Hur mycket pang de tål samt hastighet och sånt. Bra saker att veta om man blir inblandad i en biljakt, men också om den råkar ut för en Gerätgeist exempelvis. I en Fenix presenteras stats till en SdKfz 251 och det är lite väl tunnt :gremsmirk:

2. Biljakter ja. Helt klart behöves lite riktlinjer om hur man ska hantera sådana.

3. Det ryktas om en vapen kortlek. Hur skulle det vara med en kortlek med tidstypiska fordon från 30-40 talet av olika nationalitet (bilar och motorcyklar och sånt) med bild på ena sidan och stats på den andra?

Detta är saker jag har önskemål om. Och jag önskar dem så mycket att finns inget officiellt under utveckling så sätter jag mig ner och fixar eget, fast no 3 kan dra ut lite på tiden. (ska in till stan i morgon, ska se om jag kan hitta en bok om 30 tals bilar med bilder i bokhandeln.)
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Jag hittade ingen bok med bilar från 30 talet. Däremot hittade jag en bok som heter "Om Tyskland segrat" som då beskriver några alternativa scenarier.

Bra att ha så att inte spelarna sitter på sina aschlen och tror att allting ordnar sig utan att de behöver lyfta ett finger :gremwink:
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Fordonskort låter som en god idé, vi ska få ut vapenkort först bara. Jag har lite fordonsregler som vi reviderade bort. Ska kolla på dem och se om det är något vi kan lägga ut.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag skulle vilja ha lite priser till detta också, vad fick ni era spelare att betala för bilar, motorcyklar och bränsle?

En av mina spelare började just spelet med en bentley, komplett med chaufför/hitman. Han pungade ut £3000 för den lyxbilen.

Rimligt?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
låter rimligt.
var det inte någon som skrev att översätta till dagens penningvärden var att multiplicera med 64 eller något? Vilket för den summan någonstans till runt 2 miljoner kronor strecket i dagens penningvärde-
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Det var de siffrorna vi hade framför oss. En bil kostade tydligen tre årslöner enligt det fantastiska programmet Supersizers. Så chansade vi till lite. trevligt att du håller med iaf :gremlaugh:

När någon vill köpa en t-ford får den nog kosta en femtedel av detta eller i alla fall en tredjedel.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Några tankar på vilken information bilar skall ha.

Exempel
Namn: Austin Twenty-Eight Ranelagh Limousine
Antal Passagerare: 6
Tillverkningsår (för begagnande bil ab): 1939
Land: British
Pris: £ 700
Övrigt: Glass partition, folding occasional seats and electric telephone were included in the standard specification.

Motorstyrka och toppfart är nog ointressant med tanke på vägarnas utseende på 30-talet.
Det är nog mer förarens skicklighet som avgör framfarten.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
En Bentley 4¼-Litre Allweather Convertible Saloon kostade £1645. Detta inkluderar kaross byggd av en välkänd karossbyggare (troligen Vanden Pias). Många lyxbilar köptes som chassi där en karossbyggare satte sin och din prägel på bilen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kiai said:
När någon vill köpa en t-ford får den nog kosta en femtedel av detta eller i alla fall en tredjedel.
Fast T-Forden är ju amerikansk. I Storbritannien ska man ju ha en Austin 7, som enligt denhär hemsidan kostade £225 år 1922.

 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Dock får man inte glömma att den billigaste nybilen i England år 1936 var en engelsk tillverkad Ford Model Y för £100.
Austin 7 av senare model verkar ha legat strax över i pris.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Det här är mycket billigare än vad jag trodde. Nu kan han ju ha typ tre bilar. intressant intressant
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Major Boothroyd said:
Dock får man inte glömma att den billigaste nybilen i England år 1936 var en engelsk tillverkad Ford Model Y för £100.
Austin 7 av senare model verkar ha legat strax över i pris.
Jo, men riktiga britter är ju solidariska med sitt hemlands egen industri!

Jag är ingen expert på ämnet bilar från 30-talet (jag lyckades ju inte ens hittar priser på A7an förutom från 1922). Jag bara gillar att påpeka att det faktiskt finns alternativ till T-Forden som är minst lika coola.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Intressant tråd, hade en "snuskigt rik karaktär" när vi körde All Guns Blazing, som köpte en bil eftersom hans bil samt privatchaufför var på annan plats och en annan karaktär kunde köra.Det roliga var att alla fick slå en courage eftersom dom hade bråttom, och alla sa "kör fortare", så dom kom fram fort, och fick ett träd över bilen, som han faktiskt ägt i två timmar ;-)
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Vilka stats vill ni ha på fordon?
Håller på och jobbar med en fordonslista.
Så jag vet vad jag ska leta efter.
Förresten över vilka år skall en fordonslista sträcka sig?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
årsmodeller från 1920 till iallafall runt 1944.

stats
Maximal hastighet behövs.

stats som acceleration och inbromsning behövs INTE. en stridsrunda för fordon behöver inte vara like korta som för personer, och då kan en bil gå från noll till maxhastighet på en stridsrunda iallafall. Och tvärtom.

Kanske en "manöverbonus/avdrag" på färdigheter för att ge just sportbilar en liten fördel gentemot lastbilar och andra klumpigare fordon.

Stryktålighet

"Pansar" dvs ett värde som skador måste överstiga för att ens ha en effekt på fordonet eller passagerare.

dessa är de enda stats jag behöver för att kunna göra Fordonsjaktregler.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Med stryktålighet menar du hur mycket stryk bilen tål innan den går sönder?
Jag skulle nog inte gå på ett fast stat utan mer ha en liten generell tabell för väsentliga delar.
Typ efter en träff som överstiger pansar:
1-10 inget väsentligt
11-15 genom passagerarutrymmet
16-17 Kylare (Bilen skär efter 2d20 rundor)
18 ljus
19 däck (manöver minus massor)
20 bromsrör
Bara ett snabbt exempel utan nån större tanke :gremgrin:
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Det där liknar lite vad Fallen publishing själv tänkt.
Dvs en träfftabell där olika fordonsdelar tål olika och har olika Armour Values.

Med stryktålighet menar jag sen snarare ett värde som fungerar som Toughness gör.

Dvs en attack träffar en fordonsdel (däck, motor, bränsletank osv)och slår en skada som överstiger Armour Valuet. Det värde som överstiger AV är då svårigheten på ett slag för fordonets Resistance (för att skilja det från Toughness på människor).
Lyckas slaget så håller delen, men är Damaged, vilket innebär en mindre prestanda försämring. Misslyckas slaget så slutar delen fungera, vilket då innebär punktering för ett däck, motorn skär sig, bränsletanken exploderar osv.

hade jag tänkt...
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Skulle man inte kunna använda samma abstraktion som används i JamesBond007 för fordon?

1d20 + ev bonus,t.ex vapenskada

1-10 ingenting
11-15 LS - Lätt Skada (2 svårare på allt, 2 sämre på allt* )
16-18 MS - Medelskada (5 svårare på allt, 5 sämre på allt* )
19-20 SS - Svår skada (12 svårare på allt, 12 sämre på allt* )

LS+LS = MS
MS + LS = HS
MS + MS = Kaputt
HS + x = Kaputt

* Sämre på allt menas, toppfart, acceleration m.m. beroende på vad alla kommer fram till
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Ett utkast för biljakter är skrivet iallafall.

Jag har dock inte använt några Stats, förutom att Speed är 1 per 10km/h (30yards/Vehicle Combat Turn)

Samt att om man kraschar så är Skadevärdet bilen tar = Speed.
Så om du krockar i 60km/h så tar fordonet 1t20+6 i skada.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Fast då använder du ett system för skador mot människor och ett annat mot fordon. Jag förstår hur du tänker, (jag diggar och äger själv ett exemplar av James Bond 007) men om man inte Behöver blanda in ännu en regelmekanik för en situation så ska man inte behöva göra det om man kan använda en annan redan existerande.
 
Top