Nekromanti Flygfarkoster i M:UA

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Korpen;n64024 said:
Det är sant i en ballong, men luftskepp använder roder och motorer för att kontrollera höjd precis som ett flygplan. Det är också en anledning till att luftskepp sällan flög speciellt högt (runt 200m i de flesta fall), just att slippa bekymra sig om tryckförändringar.
Då avser kanske följande text (från wikipedia) luftskepp som går på högre höjder ...
"While elevators and swivelling propellers provide fine control of altitude, larger changes of height used to be controlled by either venting gas to lose altitude or dropping ballast to gain altitude. Large airships typically carried several water tanks fore and aft, allowing them to adjust longitudinal trim as well as height. Some modern designs instead pump lifting gas between the gas bags and storage cylinders."
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Det kan ju vara en uppfinning som är gjort i spelets tidsålder, men som innehåller komponenter från forntiden. Säg, en varmluftsballong som värms av en forntida värmedosa (någon typ av batteridriven sci-fi-kupevärmare).

Annars är ju trampdriven propellerdrift alltid kul!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Glork;n64281 said:
Då avser kanske följande text (från wikipedia) luftskepp som går på högre höjder ...
"While elevators and swivelling propellers provide fine control of altitude, larger changes of height used to be controlled by either venting gas to lose altitude or dropping ballast to gain altitude. Large airships typically carried several water tanks fore and aft, allowing them to adjust longitudinal trim as well as height. Some modern designs instead pump lifting gas between the gas bags and storage cylinders."
Det finns en hel del rätt kul info om tidigare, styva luftskepp. T.ex om Hindenburg: http://www.airships.net/hindenburg/flight-operations-procedures
Kort kan man nog säga att det sällan fanns någon större poäng med att flyga speciellt högt med ett luftskepp.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag kan komma på två anledningar till att vilja flyga högt med luftskepp.

Det första är för att terrängen man vill passera inte ligger i samma nivå som havsytan.

Det andra är att man vill ligga över molnen med ett militärt luftskepp. Man experimenterade med olika typer av korgar (vissa såg ut som mini-luftskepp) som man sedan skickade ner under molntäcket. Som jag förstår det var det bara tyskarna som fick någon vettig stabilitet i dem, och det var tydligen rätt vanligt med frivilliga att skickas ner eftersom man fick röka i den (Zeppelinare under första världskriget hade inte rökrum).
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Lupus Maximus;n64790 said:
Jag kan komma på två anledningar till att vilja flyga högt med luftskepp.

Det första är för att terrängen man vill passera inte ligger i samma nivå som havsytan.

Det andra är att man vill ligga över molnen med ett militärt luftskepp. Man experimenterade med olika typer av korgar (vissa såg ut som mini-luftskepp) som man sedan skickade ner under molntäcket. Som jag förstår det var det bara tyskarna som fick någon vettig stabilitet i dem, och det var tydligen rätt vanligt med frivilliga att skickas ner eftersom man fick röka i den (Zeppelinare under första världskriget hade inte rökrum).
En tredje anledning är ju att det är AWESOME.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
pappa;n65006 said:
En tredje anledning är ju att det är AWESOME.
Vi talar om Zeppelinare. AWESOME är underförstått :wink:

Till Noir, som det fortfarande inte har blivit av att jag spelat, har jag med speciella höghöjdsluftskepp. De har hemmabaser högt uppe i bergen, så att besättningen är acklimatiserade för höjd och opererar sedan på runt 6000 meters höjd. När de lyckats manövrera bakom ett moln kan deras bombanfall kännas som en blixt från (nästan) klar himmel
 
Top