Nekromanti Flora

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jag skulle till att sätta mig ner för att rita några bilder
till mitt pågående rollspelsprojekt´s växtutbud. Jag fattade
pennan och skulle dra några streck när det tiltade - Vad
fasen ska jag göra? Var frågan som dök upp i min skallen.

Floran är tämligen viktig på det sättet att det hör ihop
mycket med övriga spelvärlden och dess förutsättningar
(betänk att det är ett fantasyrollspel), några paraleller
jag kan dra så här på rak arm strax över 03:00 på morgonen
är:

o Byggnadsmaterial

Hur hårt virket är i trädet, lämpligheten att göra skålar
eller liknande av och liknande är störtviktigt. Stora
handelskrig kan ju blossa upp i jakten på det rätta.

o Brygder, m.m

Hur skulle en lönnmördare kunna förgifta någon utan en
planta som är giftig?

o Djurlivet

Träd, buskar, gräs - Sånt som formar omvärldens djurliv.
Äter djur speciella växter får de annorlunda näring, osv.

Nåväl. Finns det några förslag på lämpliga växter och dess
egenskaper jag kan ta del av?

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Tja, du skulle ju kunna ta en titt på befintliga kulturer, plocka ut de delar som du tycker överensstämmer med din fantasyvärld, och anpassa växtligheten därefter. Byggs husen i nordisk stil? Tja, släng dit några tallar. Är dom mer åt det grekiska hållet? Strunta i träden helt, dom behövs inte för att bygga stenhus.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
kl 4 på natten en torsdag..

..hur klarar du av skolan?
(låt inte rollspelandet förstöra din utbildning)

annars.. det är väll bara att hitta på.
något som jag gärna skulle vilja se i ett rollspel är svampskogar. svampar stora som.. träd och buskar. svampar med stora håligheter i så att man kan gå omkring i svampgrottor..
typ sånnadär svampar som finns i warcraft2 och dendär serien jag läste när jag var.. 10 år gammal. sen jag såg dem har jag alltid velat vara i en svampskog =)

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Byggs husen i nordisk stil? Tja, släng dit några tallar. Är dom mer åt det grekiska hållet? Strunta i träden helt, dom behövs inte för att bygga stenhus."

Bra tänkt. Överhuvudtaget tror jag att man ska ha floran i åtanke under hela skapelseprocessen. Annars blir det lätt fel, (barbarstammen som lever högt ovanför trädgränsen i värsta klippiga bergen bor i flotta timmerhus, och man undrar hur de lyckats baxa upp stammarna ända vägen upp dit, m.m.)

Å andra sidan tycker jag gott att lönnmördare, häxor och alkemister inte behöver örter och växter för sina dekokter. Bara med olika salter och mineraler kan man komma långt.

/Rising
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: Flora (potatis är giftigt!)

Nåväl. Finns det några förslag på lämpliga växter och dess egenskaper jag kan ta del av?

Giftiga växter är helt klart roligare att läsa om än alla 200 olika grässorter som förekommer. Men är det ngt matrial (till t ex husbygge som kommit upp tidigare i diskussionen), som bör behandlas, så tycker jag man skall skriva lite om det. Det skadar inte.

Till min hjälp, i mitt rollspelsprojekt, har jag haft diverse böcker med just konkreta FAKTA, sedan har jag jämfört det med "häxböcker", för att läsa deras magiska betydelser. Sedan finns det denna länken, där man kan läsa en hel del om vad man trodde om vissa växter förr och nu.

http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html "Min" flora är ett hopkok av riktiga växter och egna, påhittade. Allt står blandat med ätliga, botgörande, giftiga -växter och träsorter som lämpar sig för olika typer av konstruktioner. Osv.


/darker
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: kl 4 på natten en torsdag..

<I>"...hur klarar du av skolan?"</I>

FV 23 i Bortförklaringar /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Överhuvudtaget tror jag att man ska ha floran i åtanke
under hela skapelseprocessen"</I>

Mjo, det var ju liksom det som var tanken att jag skulle
göra. Det artar sig riktigt bra.

<I>"Bara med olika salter och mineraler kan man komma långt"</I>

Hört talas om kattmorrhår instucket i ärtor? /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Flora (OT)

Det slog mig att om växtvärlden kallas Flora (vilket den ju gör) och djurvärlden heter Fauna...så kan man ju börja fundera på betydelsen av namnet på en viss ras, nämligen Fauner. De existerar i vissa rollspel, ja, och om jag inte fått alltihop om bakfoten (bockfoten?) så är Fauner de där lustiga festprissarna med en människas överkropp, en getabocks underkropp, och horn på huvudet. Blir betydelsen av deras rasnamn "djur"? Fauna = djur...eller vad betyder egentligen Fauna?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja, vad det gäller gifter så finns det ju annars en stor variabel av giftiga djur, dock så kanske det är så att det är enklare att framställa det med dekokter från giftiga växter. Djur å sånt kan faktiskt i viss mån ändra sina matvanor om de blir tvångsförflyttade, och vi vet ju alla vad som händer när man flyttar på djur från en kontinent till en isolerad ö eller så.Byggnader. Tja det är ju från grottor o lerhus till timmerbyggnader och indiantält å lappkåtor...Men det finns faktiskt en förfärande mängd träd i vår natur,betänk en stackars hund (så många träd, så lite tid)

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
svampskogar!?

svampskogarna då?
är det ingen som tycker som jag, att svampskogar är något av det skönaste som finns? jag älskar sånnadär rent antihumana plattser där människor egentligen inte är menade att vara.. tänk er själva vad underbart det hade varit att gå omkring i en svampskog där precis allt är vitt, där det nästan inte finns några djur alls (när de sover äter svamparna sig in i dem, eller så klarar de helt enkelt inte av maten som finns där, mögelskador i pälsen etc etc) och de få som finns är jätteäckliga vita insekter.. oh, man blir ju alldelses till sig!!! =)

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: svampskogar!?

<I>"jag älskar sånnadär rent antihumana plattser där människor
egentligen inte är menade att vara.."</I>

Då det är ett fabelrollspel ska det inte finnas några
människor av en större mängd anledningar.

<I>"tänk er själva vad underbart det hade varit att gå omkring
i en svampskog där precis allt är vitt"</I>

... Och färgskalan är lite mer varierad i naturen än så /images/icons/wink.gif
Det ska vara ett färgglatt spel, med mycket tuffigheter.
Föreställ dig istället en skog fylld med rutiga svampar i
turkos och svart /images/icons/smile.gif

Tack för tipset, det är på mitt ritbord över bra förslag.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Flora (OT)

<I>"så är Fauner de där lustiga festprissarna med en människas
överkropp, en getabocks underkropp, och horn på huvudet"</I>

Mjo, jag tror det är Grekiska. Dess betydelse är för mig
okänt.

<I>"eller vad betyder egentligen Fauna?"</I>

Enligt min ordlista:
"Beskrivning av ett områdes djurvärld".

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Hade du en aning om vad du skulle göra för sorts växt när du satte dig och ritade? För när jag satte mig och ritade så ritade jag mest på bara och sen kom jag fram till vad växten skulle göra.
"Jaha, det här ser ut som vass. Den är slittålig och man brukar göra rep utav den.. Det här ser har spröt.. Öööh, en landanemon.." osv

Men lättast är att använda växter från vår egen värld och sen hitta på specialväxter allt eftersom du behöver det.. För tänk efter. Om du sitter och hittar på 200-400 olika växter, vem skulle använda dem.. Inte en jäkel skulle komma ihåg alla och många skulle nog inte ens läsa igenom det.. Kanske om man har ett bra register då.

/[color:green]Han</font color=green> som tänkte hitta på andra nyttovarelser än hönor och kossor men kom fram till att om hela världens fauna skulle se annorlunda ut så skulle människorna också göra det
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Val av ras (OT)

SL: Jaha, vilken ras ska din rollperson vara?
Spelare: Jag vill vara en sån där "beskrivning av ett områdes djurvärld"...
SL: Vadåförnåtsadu?
Spelare: En Faun alltså.
SL: Jaha...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top