Nekromanti Flera karaktärer

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
**SPOILER för Gustaf och Anders i min spelgrupp**
(Ni ska inte läsa inlägget, alltså. Varför har ni kommit såhär långt? STICK!)


(STICK, SA JAG!)

Jag har tänkt på om man skulle ge en spelare fyra olika karaktärer som han ska spela. Inte samtidigt då..

T.ex. så kan han spela en värdshusvärd som sitter inne med info., en stadsvakt o.s.v. SLP som är viktiga för äventyret alltså..
Tänk er de övriga spelarnas miner när de kommer in till en örthandel och en spelare tar emot dem.

Vad tycker ni om idén?
Den skulle även kunna tillämpas när någon ny (erfaren spelare) kommer för att testspela hur det är att spela i er spelgrupp.

/[color:green]Han</font color=green> som har ett litet scenario som bygger på idén
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Jag är lite negativ mot att pumpa på karaktärer till spelarna. För då bryr sig mest spelarna om en karaktär och resten är offringsbara. Och jag misstänker att denna efrfarna spelare kommer ha lite problem att hålla inne all denna info...
-Just me and my 2 cents, peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Iden är väl ganska ok, men det skulle kanske bli lite rörigt med vem som vet vad etc.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Kanske, fast jag föreslår...

Hmm, intressant idé, men är det egentligen någon riktig poäng med det? Antingen är de personer han ska styra helt förutbestämda av SL och bara aktiva då rollpersonerna är närvarande och då blir det egentligen inte roligare än om SL själv spelar dem. Framförallt har nog inte han som spelar dem så jättekul under kvällen... tänk att få sitta och vänta en timme medan spelarna resonerar om något...

Alternativt är de personer han spelar självständiga och har egna mål och då är vi inne på fenomenet med två spelgrupper (även om den ena gruppen bara består av en lirare). Två spelargrupper är förvisso tufft, men kräver en jäkla massa jobb, har själv testat. (Skrev om det på DoD-forumet den 1/5)

Ska man ha en spelare vid sidan om de andra har jag ett annat förslag som jag skrev om på Skräckforumet den 5/5, här kommer det i modifierad repris:
Jag föreslår att man låter en person fristående från gruppen spela fienden/fienderna under hela kampanjen. Denne har inget intresse av att spelargruppen ska lyckas utan ser tvärtom fienderna som ett sorts substitut till att ha en rollperson i äventyret och kommer att göra allt för att uppnå sina mål. Denne spelare är inte med under spelmötena. Mellan varje spelmöte spelar SL solo med fiendespelaren. SL kan också då tillfälle ges ringa fiendespelaren en eller två gånger under kvällen, rapportera kort om vad som händer ur fiendens perspektiv och få en kort respons på vad fienden vill göra. Dessa samtal behöver bara vara cirka 10 minuter, en genomsnittlig kioskpaus alltså.
Problemet kan vara att rekrytera en lämplig fiendespelare, d.v.s. någon som är intresserad av spelet, men inte kan/vill vara med gruppen. Kanske är det någon från spelgänget som är utomlands under ett år och saknar liret därhemma och då ser fiendespel som ett bra substitut. Kanske kan man hitta någon via kontaktannonssidan som är intresserad av att distansspela. Solospelandet får i båda dessa fall ske med telefon (bäst) eller mail (billigare). Poängen med arrangemanget är att man får en aktiv motpart istället för som ofta är, en passiv motståndare som väntar på att bli anfallen/lurad/bestulen. Spelarna blir lätt lite nerviga om de vet att det finns en aktiv motspelare som gör vad han kan för att besegra dem.../images/icons/smile.gif
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Kanske, fast jag föreslår...

Håller med om det mesta efter att ha lyckats läsa det ganska långa inlägget. Det finns flera fördelar med denna typ av upplägg, bla. så blir "fienden" förhoppningsvis lite annorlundare än om SL spelat honom - och dessutom agerar han från sina riktiga förusättningar utan att SL's allsmäktiga vetande kanske omedvetet kryper in.
Att som i förslaget i orginalinlägget spela flera karaktärer tror jag kan vara lite besvärligt men att ta in gästspelare som under vissa spelmöten spelar betydelsfulla karaktärer kan nog vara bra det behöver ju nödvändigtvis inte vara en fiende.

Ex nihilo nihil fit
 

Holy Warrior

Veteran
Joined
13 Apr 2001
Messages
34
Location
Elsewhere
Re: Kanske, fast jag föreslår...

Mmmm...intressant...Jag har en fråga(den har inte ett skit med inlägget å göra).Hur många inlägg ska man ha lagt in förå bli "Äventyrare"?Cool ide förövrigt(det där med distans spelare å så)...Jag har ett litet tips:Va säjs om å hemlig hålla "den andra spelaren"(Det där sa...skrev ja x-tra dramatiskt)för "Dom andra spelarna"(det där skrev ja dramatiskt oxå...utan nån anledning...).

...Vaereförn...?...vareereeär...?Vemr...vadrdetr...?...mmmrrr....?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Kanske, fast jag föreslår...

ha lyckats läsa det ganska långa inlägget

Antar att du syftar på DoD-inlägget, det råkade bli rätt långt. Hoppas det var värt tiden det tog att läsa det i alla fall. Jag har tyvärr en viss tendens att fastna i det jag skriver ibland och då kan det bli mer text än vad som egentligen behövs.

att ta in gästspelare som under vissa spelmöten spelar betydelsfulla karaktärer kan nog vara bra det behöver ju nödvändigtvis inte vara en fiende

Blir alltmer positiv till gästspelare ju mer jag tänker på det. Dock är det nog risk att det blir knepigt att administrera det hela. Som du säger så behöver det inte vara en fiende, och faktum är nog att det inte skall vara en fiende, utan en person som är med rollpersonerna i stort sett hela tiden. Rör det sig om en dödsfiende blir det svårt att ha med både gruppen och gästspelaren samtidigt annat än korta ögonblick.
 

Luna Silvervarg

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
15
Location
Habo
Hm...jag har själv varit inne lite på idén när det gäller det här med att ha en fiendespelare, fast i den kampanjen jag har funderat på så finns det en "god"-grupp(spelarna) och en motsvarande "ond"-grupp(SLP:s fast de skulle lika väl kunnat spelas av någon i din spelgrupp som inte är med i den "goda"-gruppen, gärna en spelare som är tillräckligt erfaren då). Litet förslag bara ;-D

/Luna
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Darkstryder och Ars Magica

Darkstryder-kampanjen till WEGs Star Wars RPG byggde på något som liknade den idén. Varje spelare fick plocka en förgjord rollperson som tillhörde ledningen ombord på en korvett. Dessutom skulle man bygga ett par rollpersoner till, som fyllde olika uppgifter. Varje spelare spelade således två till tre rollpersoner.

Även Ars Magica hade idéer åt det hållet. Där har varje spelare två fasta rollpersoner, en magus och en kompanjon. Om man tillhör de lyckliga som inte äventyrar med magikern så spelar man med kompanjonen istället. Dessutom har man ett antal grogs (kanonmat) som man gör och spelar gemensamt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
"<EM>jag har 1jälv varit inne lite på idén när det gäller det här med att ha en fiendespelare, fast i den kampanjen jag har funderat på så finns det en "god"-grupp(spelarna) och en motsvarande "ond"-grupp</EM>"
Fiendespelare har en tendens att kunna ta kål på de andras karaktärer. Som SL är man för snäll med SLP:nas förmågor.

En kul grej skulle vara om två SL leder varsin grupp. En god och en ond. Efter varje speltillfälle så skickar SL mail mellan varandra för att berätta vad som hände. Det enda problemet (om man lägger upp det rätt) kan vara slutstriden.. Den kanske man får köra separat utan den andre spelgruppens närvaro (=stor chans till två olika slut).

/[color:green]Han</font color=green> som tänkte ge den spelaren med flera karaktärer ledande SLP-roller så denne kan vara med nästan hela tiden
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Tja, jag tror att det kan fungera alldeles utmärkt. Själv brukar jag låta spelare agera SLP's lite då och då. Detta är också ett bra sätt att hålla spelare vars RP just avled sysselsatta tills deras nya RP kan komma in i bilden.

Vad gäller hela scenarion som bygger på idén så går mina tankar till ett scanario från senaste MittCon, Högt spel i Andorra, som byggde lite på den principen. Fast då var de olika karaktärerna med i olika grupperingar som alla var ute efter samma sak (typ som i "Snatch"). Det funkade skitbra.

I slutänden finns det ju bara ett sätt att ta reda på om dina idéer fungerar, inte sant?
 

Luna Silvervarg

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
15
Location
Habo
Tja, hittils så har spelarna inte stött på den andra gruppen som består av SLP:s för tillfället men annars tror jag att det var en bra idé du hade.

/Luna
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
En kul grej skulle vara om två SL leder varsin grupp. En god och en ond. Efter varje speltillfälle så skickar SL mail mellan varandra för att berätta vad som hände.

Men poängen med två spelargrupper är ju att det de gör hela tiden ska påverka den andra gruppen och att de känner att det andra gänget hela tiden finns bakom husknuten och kan hitta på elände. Ett arrangemang med att man skickar mail mellan spelmötena, inget mer, innebär att kontakten mellan grupperna måste vara rätt sparsam. Sätt istället grupperna i rummen bredvid varandra med varsin SL. De båda spelledarna går då och då ut ur rummet och säger kort till varandra vad som hänt. Det blir verkligen kamp mellan grupperna och de blir härligt paranoida. Eftersnacket håller i sig länge också; vinnarna från när jag körde med två grupper håller fortfarande (mer än tre månader senare) på att skryta om hur bra de var och trackar förlorarna!/images/icons/smile.gif
 
Top