Nekromanti Flera besvärjelser samtidigt?

Avslagen_Cola

Warrior
"Det är inte möjligt att väva en ny Temporär besvärjelse av samma sort innan den gamla har slutat verka."
Detta står i regelboken, gäller ju även för provisoriska besvärjelser.
Det jag funderade över var vad som exakt menades med "samma sort". Jag tolkar det som att man inte kan väva en besvärjelse som innehåller samma effekter, inte ens om den är på en annan magnitud. Dock kan man t.ex. väva en med räckvidden Avstånd och en annan med samma "huvudeffekt" fast med räckvidden beröring.

Hur tolkar ni detta? Kan man kanske t.o.m väva samma effekt fast på olika magnituder?

Nytt: Läste just i Neogames errata att "Effektvariationen "Areaeffekt" kan användas på effekter med räckvidderna 'avstånd' eller 'beröring'."
Kan man då använda "Hela trauma" med areaeffekt för att hela flera personer samtidigt?

Gastono

Hero
Jag räknar det som samma besvärjelse och samma besvärjelse fast med annan magnitud och avstånd, tid och annat, alltså grundeffekterna eller vad man vill kalla det.

(Momentana besvärjelser rules!)

Syeth-hd

Warrior
det är lite flummigt i grundboken. har du mystik och magi så bör du kolla på dom reglerna istället. sen om man kastar en temporär effekt (tex pentagram (låser in demoner)) av en magnitud (tex 2) så kan du inte väva en ny besvärjelse av samma effek oavsett magnitud.

exempel. magikern gondlur väven en besvärjelse med effekten "hörsel" magnitud 1. för att lättare kunna höra vad det var som prasslade. Han hör fortfarande ingenting och bestämmer sig för att använda besvärjelsen på sin alviska följeslagare (som har bättre hörsel), fast nu med magnitud 2. detta går ju inte eftersom han har samma effekt på sig själv. försent så får han en rabies varg i ansiktet.
jag vet inte om man helt enkelt inte KAN väva samma effekt eller inte. jag kör med att förra effekten uplöses automatiskt för att ge plats för den nya. men det viktiga är att man inte kan ha en effekt aktiverad samtidigt som en annan.

Avslagen_Cola

Warrior
Tack för svaren, håller med att man bara kan ha en "huvudeffekt" av samma slag aktiv samtidigt, dock anser jag att man kan använda effekten Provisorisera på flera olika aktiva effekter eftersom den mera är en bieffekt.

Syeth-hd

Warrior
Det problemet har jag också märkt. att man bara kan provisiera en effekt. vilket resulterar i att man tex bara kan ha en av effekterna "skärpa" och "sköld" (som båda är temporära) med varaktigheten provisorisk.
men å andra sidan så förhindrar det trollkarlar att väva alla sorters skydds magier, effekten skärpa, snabbhet osv med varaktigheten provisorisk. så jag håller mig med dom befintliga reglerna. varför förstår ni nog.

Archelon

Veteran
Och hur blir det med frammanade kreatur som salamandrar och helioner? De blir ju värdelösa.
Hur många har inte haft en provisoriskt kontrollerad, provisorisk golem eller motsvarande?

Syeth-hd

Warrior
effekten proviorisera (äntligen rättstavat). "påverkar en eller FLERA effekter så att...." resten vet ni nog.
så då fungerar det att göra en provisorisk salamander osv.
detta gäller förståss bara på effekterna som finns i den befintliga besvärjelsen/ritualen. så tro inte att man kan kasta den flera gånger och därmed fixa alla skydds effekter osv som provisoriska som nämndes i tidigare post.

exempel 1. magikern bupu väver en besvärjelse som innehåller effekterna skärpa [1], bränna metall [1] och provisorisera [2] för att förbättra ett svärd. resultatet blir ett varmt och mycket vasst svärd.

exempel 2. den oerfarne magikern bupu väver en besvärjelse med effekten skärpa [1] och provisorisera [1]. sedan en annan besvärjelse med effekterna bränna metall [1] och provisorisera [1]. resultatet blir att bupu först tror att det lyckades. men efter en minut så försvinner effekten skärpa/bränna metall. senare inser bupu hur dumt försöket var.

Archelon

Veteran
Jo självklart allt det visste jag sen innan.
Men om du vill ha kontroll på din Provisoriska Salamander som du efter många timmar i arbetsrummet "nedkallat" så måste du antingen:
1. Lägga Kontrollera salamander varje si sådär varannan minut.
eller
2. Göra en permanent version utav kontrolleringen. Vilket leder till att en fjutting rang två salamander kräver en magi på magnitud 8. Om du lägger en provisorisk kontroll så kommer salamandern att dra hem en timme senare.

Alstra Pyro ob8T6
Transformera ob4T6 till ataxa
Besvärjelse ob2T6 (Kontrollera Salamander)
Besvärjelse ob2T6 (Provisorisera)
Besvärjelse ob4T6 (Permanenta)

Nu skulle man också kunna hävda att den angivna besvärjelsen också upplöser effekten provisorisera hos salamandern då den under en millisekund är aktiv i den permanenta kontrollerings besvärjelsen.

Tycker det är lite överdrivet svårt att ha en enkel liten eldmask ifall det är såhär :gremsuck:

/archelon -Försöker vara tydlig med vad han har i huvudet

Avslagen_Cola

Warrior
Jag skulle säga att Provisorisera och dylika effekter inte är aktiva hela tiden utan bara under den lilla stund som de ändrar på de andra effekterna. Detta innebär att jag räknar en provisoriskt lagd mörkersyn som en skototropisk effekt av andra magnituden, eftersom ataxatropin bara "förlängt" skototropin, så att säga.
Detta gör det möjligt att ha alla möjliga sortes skyddsbesvärjelser aktiva samtidigt vilket enligt mig är väldigt ballt! En magiker kanske inte är så himla mäktig när det gäller strid om man tänker "Blixt" av tredje magnituden, men enligt mig ska en magikers styrka inte ligga i en enda besvärjelse utan i s.k. förtrollningar (dvs provisoriska effekter) samt eventuella elementarer.
Så det så! :gremwink: