Nekromanti Fler sätt att skapa innehåll medans man spelar

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Har spellett en del Mutant år noll och gillar dess system för att skapa sektorer, med slumptabeller för terräng, bebyggelse, hot (monster, humanoider eller fenomen), och massor av andra detaljer. Det, tillsammans med google maps i 3D-satellit-läge blir en kreativ process: man får ut ett antal utgångspunkter, och sen skapar man som SL en plats av det. Vissa av detaljerna tolkas om, vissa lyfts, andra faller bort. För mig är det ett bra sätt att skapa saker medans man spelar - man tar hjälp av slumpen, men man tolkar den, bygger på den.

Tidigare har jag ibland kört med random encounters. Jag blir ofta lite missnöjd med dem: saker händer vid helt fel tillfälle, det är en story på gång men encountern passar inte in, ofta slår jag om eller struntar i den. Jag är ingen purist, jag undviker fudge'ing vid direkta färdighetsslag så mycket som möjligt, men vad gäller saker i spelvärlden kan jag tänka mig att sitta lite på fingrarna så att det blir ett utfall som funkar bättre med helheten.

Jag har verkligen gillat att använda Må0s sektorskapande, såväl som relationer och slumpade Hot-kort, för att ge improvisation lite mer av en utgångspunkt. Vilka andra sådana metoder har ni, där man kan skapa saker under spelets gång?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Sagospelet Äventyr har ett system för att slumpa fram uppdrag, komplikationer, händelser, skatter och fiender. I teorin kan du göra äventyr on the fly. I praktiken är det lite för löst i konturerna och har för få utfall för att det ska funka. Flyger inte för mig i alla fall. Gillar idén för ett barnspel, dock.

Traveller 2300AD har ett system där man använder en vanlig kortlek för att skapa rollpersoner och SLPers motivationer direkt. Har aldrig använt det i något annat system men gillar tanken väldigt mkt. Nog lätt att porta in det el ngt liknade i andra system. Så här beskrivs det i en recension på nätet, pallar inte gräva fram min regelbok:

”, there is the character’s focus. This is similar to the old “NPC Motivations System” in the original game. There are four personality traits, each tied to a playing card suit: clubs for violence, hearts for social, diamonds for wealth and spades for curiosity. You can either pick a focus or draw a random card”
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Skarpskytten;n332858 said:
Traveller 2300AD har ett system där man använder en vanlig kortlek för att skapa rollpersoner och SLPers motivationer direkt. Har aldrig använt det i något annat system men gillar tanken väldigt mkt. Nog lätt att porta in det el ngt liknade i andra system. Så här beskrivs det i en recension på nätet, pallar inte gräva fram min regelbok:

”, there is the character’s focus. This is similar to the old “NPC Motivations System” in the original game. There are four personality traits, each tied to a playing card suit: clubs for violence, hearts for social, diamonds for wealth and spades for curiosity. You can either pick a focus or draw a random card”
Oooo det här låter precis som det jag är ute efter! Hur funkar det med de olika valörerna inom en svit? Hur skiljer sig en spader tvåa från en spader dam? & Drar man ett eller flera kort?

& Nu när du pratar om kort kommer jag direkt att tänka på Brian Enos oblique strategies, som jag varit sugen på att skaffa o testa som spelledar-hjälpmedel. https://en.wikipedia.org/wiki/Oblique_Strategies
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
zonk;n332859 said:
Oooo det här låter precis som det jag är ute efter! Hur funkar det med de olika valörerna inom en svit? Hur skiljer sig en spader tvåa från en spader dam? & Drar man ett eller flera kort?
Nu talar vi om ett spel jag spelade 1990 här. Men. Som jag mins det.

Två kort per person. Ur en hel lek alltså.

1 till 10 är hur viktig den motivationen är. Så ruter 2 betyder att rikedom är viktigt men in jätteviktigt. Klöver 9 är en väldigt våldsam person. Und so weiter. De klädda korten har om jag mins rätt speciell effekter i sin svit.

Ska se om jag kan hitta reglerna imorgon. Har 29 boklådor fulla mad angst (och böcker) i förrådet, måste arbeta upp lite ilska för att klara det bara.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Systemet med kortleken var redan med i Twilight 2000 första versionen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag har ännu inte testat dom men Stars Without Number har mängder med slumptabeller som ser väldigt användbara ut, och då inte enbart för rymdopera. Bland annat finns det tabeller för att generera problem, platser och personer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
luddwig;n332878 said:
Jag har ännu inte testat dom men Stars Without Number har mängder med slumptabeller som ser väldigt användbara ut, och då inte enbart för rymdopera. Bland annat finns det tabeller för att generera problem, platser och personer.
Låter najs! På ämnet måste jag bara tipsa om det grymma cyberpunk-häftet med generation för uppdragsgivare, platser, NPCs med mera, Augmented reality:
https://www.drivethrurpg.com/produc...ity-The-Holistic-City-Kit-For-Cyberpunk-Games

IMO har de bästa slumptabellerna flera dimensioner som interagerar organiskt. Säg att man skulle ha en för mat, t.ex. Antingen kan man ha 1T100 rätter rakt av, eller så kan man ha en första tabell som avgör om det är varm eller kall mat, en andra som avgör om det ingår vegetabilier och isf vilka, en tredje som avgör typen av kött, om någon alls, osv. Den senare varianten, där man slår på flera olika tabeller och tolkar resultatet, kräver mer tolkning, men ger också mer liv, tycker jag! Och då vill jag såklart fråga, vilken typ är slumpgeneratorerna i Stars Without Number?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
zonk;n332882 said:
...vilken typ är slumpgeneratorerna i Stars Without Number?
De flesta tabellerna har flera nivåer med delar som kan passa ihop om man har tur, eller så kräver de viss handpåläggning. Jag har som sagt inte använt dem i skarpt läge ännu, men de ser ut att ha mycket att ge. Några snabba rullningar för innehåll till en plats gav till exempel:

- Stock of valuable weaponry
- Public art performance
- A big predator lair
- Guards are summoned

Lite spretigt blev det, men det sätter i alla fall fart på min fantasi.

Om du vill kolla närmare finns spelet som gratis pdf här.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
luddwig;n332885 said:
De flesta tabellerna har flera nivåer med delar som kan passa ihop om man har tur, eller så kräver de viss handpåläggning. Jag har som sagt inte använt dem i skarpt läge ännu, men de ser ut att ha mycket att ge. Några snabba rullningar för innehåll till en plats gav till exempel:

- Stock of valuable weaponry
- Public art performance
- A big predator lair
- Guards are summoned

Lite spretigt blev det, men det sätter i alla fall fart på min fantasi.

Om du vill kolla närmare finns spelet som gratis pdf här.
Mycket trevliga grejer! Blir definitivt påmind om Augmented Reality ovan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Om du kan din tarotkortlek så går det snabbt och lätt att skapa intressanta NPCs mitt i spel. Det fungerar ännu bättre om man bygger sin kamapnj på tarot från grunden, där varje major arcana representerar en plats eller person. Då kan man använda tarotkortleken för att skapa komplikationer, sessionens tema osv till t.ex. en Deadlands eller Vampire kampanj.
 
Top