KH Fler kartor

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har börjat intressera mig för Kopparhavet nu när jag gissar att många blickar framåt mot nya Ereb Altor.

Jag gillar verkligen kartan som kommer med KH. Men när jag läser regelboken, avsnitten on geografi och historia, så stöter jag på namn som jag inte hittar på kartan. En del av namnen känner jag sedan tidigare (Jorduashur) och andra namn klingar bekant.

Därför undrar jag omdet finns några kartor (även inofficiella, eller bara skisser) som:
a) visar sådant som nämns i Historia
b) visar Ransard, Jorduashur (o ev Magilre)

Och så är jag nyfiken… nya Ereb Altor… kommer det vara jättelikt KH? Eller vara en helt ny remix av det blandade källmaterialet?

Jag vill inte alla klaga… men jag är sådan att när jag läser en text och tittar på medföljde karta, så blir jag lite förvirrad när jag inte hittar det jag läser om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Kartan i Kopparhavets hjältar fokuserar på just Kopparhavet. I kapitlet Fjärran länder nämns flera områden som inte finns med på kartan eftersom de ligger längre bort. I Ereb Altor kommer vi att till att börja med behålla fokuset på Kopparhavet, men även att ha en separat beskrivning av hela Ereb Altor. Planen just nu är att ha en karta för varje. Det kommer alltså att finnas en karta som visar var Jorduashur, Soblak och Niferland ligger.

Ereb Altor bygger på flera olika varianter av spelvärlden, mycket av upplägget runt framförallt Kopparhavet ligger nära Kopparhavets hjältar - men även här finns skillnader.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Planen just nu är att ha en karta för varje. Det kommer alltså att finnas en karta som visar var Jorduashur, Soblak och Niferland ligger.
Kanske är det här att ”pressa sitt slag” men skulle det vara möjligt att de däringa kartorna (för alla Erebs regioner) så småningom kan komma att sammanfogas till en enda sto-o-or karta? Alltså att varje (kommande) box-karta kommer vara sömlös till nästkommande regions-box. :unsure:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Kanske är det här att ”pressa sitt slag” men skulle det vara möjligt att de däringa kartorna (för alla Erebs regioner) så småningom kan komma att sammanfogas till en enda sto-o-or karta? Alltså att varje (kommande) box-karta kommer vara sömlös till nästkommande regions-box. :unsure:
Världskartan i kommande Ereb Altor täcker hela Ereb Altor, vilket är typ samma område som kartan i den gamla Ereb Altor-boxen.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Världskartan i kommande Ereb Altor täcker hela Ereb Altor, vilket är typ samma område som kartan i den gamla Ereb Altor-boxen.
Jo, jag förstår hur du menar men jag tänkte mer att om varje box har en karta som motsvarar t.ex. kartan i KH, en karta som är långt mer detaljerad och estetiskt tilltalande än en ordinär karta till ett rollspel, i låt säga A3. Om då nästa box har en karta av samma höga kvalitet och detaljrikedom i A3 - skulle det vara möjligt att de sömlöst gick att placera intill varandra och därmed skapa en ännu större karta? Alltså att den enskilda kartan var skapad på ett sådant sätt att den blir en bit i ett ”pussel” där varje bit är en regionskarta. En sorts ”samlarbild” som får oss arma dårar att vilja catch ’em all, typ.

Äh, fasen, jag är inte säker på att jag kan förklara hur jag tänker. Nåväl, nothing to see here, move along.o_O
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Jo, jag förstår hur du menar men jag tänkte mer att om varje box har en karta som motsvarar t.ex. kartan i KH, en karta som är långt mer detaljerad och estetiskt tilltalande än en ordinär karta till ett rollspel, i låt säga A3. Om då nästa box har en karta av samma höga kvalitet och detaljrikedom i A3 - skulle det vara möjligt att de sömlöst gick att placera intill varandra och därmed skapa en ännu större karta? Alltså att den enskilda kartan var skapad på ett sådant sätt att den blir en bit i ett ”pussel” där varje bit är en regionskarta. En sorts ”samlarbild” som får oss arma dårar att vilja catch ’em all, typ.

Äh, fasen, jag är inte säker på att jag kan förklara hur jag tänker. Nåväl, nothing to see here, move along.o_O
Haha :)

Jo, det är ju teoretiskt möjligt men kräver att vi spikar utgivningen för lång tid framöver. Ät kanske roligare att få en stor karta med en gång. Så har vi tänkt iaf :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Och så är jag nyfiken… nya Ereb Altor… kommer det vara jättelikt KH? Eller vara en helt ny remix av det blandade källmaterialet?
Jag antar att nostalgin initialt blir viktig åtminstone för den svenska kundkretsen. Men ju bättre den här spelvärlden säljer utomlands, desto större utrymme antar jag att det finns för utflykter till områden och platser som inte alls har beskrivits tidigare. En internationell publik har ju ingen nostalgisk koppling till EA.

Själv hoppas jag, som alltid, på kreativa och nyskapande kartor. Det måste ju inte bara vara länder, städer och dungar, även om sådant säkert behövs initialt. Och för att nu motsäga mig själv helt: visst hade det varit intressant med en samlingsmodul för just städer? Helst udda och överraskande sådana.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Anledningen till att jag frågade är att vi vill "flytta" en kampanj (Dungeon Crawl Classics i Middle Earth) till en annan spelvärld/kontinent.
(det är svårt att göra det 100% canon med Middle Earth - jag vet)

Vi vill ha en mer fri spelvärld, som är mer ett oskrivet kort, och som det är lättare att göra lite våld på.
Charmen med att så att säga gå i Bilbos fotspår i Middle Earth avtog så småningom.

Kopparhavet - alltså världen - seglade upp som den bästa kandidaten:
- viss nostalgi, relation och känsla för världen med gamla Ereb Altor
- bra med ett centralt hav (bättre än gamla Ereb Altor-kartan)
- jättefin karta - stort geografiskt område - och jag gillar "sköldarna" med "makthavare" mer än bara namn på länder
- om man utgår från de få välskrivna sidorna i KH-regelboken, och kartan, så kan man lätt och snabbt få en god uppfattning av världen, och samtidigt lämnas stor frihet
- Kopparhavet känns trovärdigt, rimligt, sammanhållet och fungerande
- fördel att namn är på svenska

Jag har bestämt mig för att inte betrakta något annat än kartan och KH-regelboken som "källor", men jag kommer säkert låta mig inspireras av gamla Ereb Altor-boxen.

Så det var när jag tog mig tid att ändå läsa den enda källan - KH-regelboken - och tittade på kartan, som jag ställde vissa "frågor", speciellt när jag läste kapitlet Historia. En skissartad karta som pekar ut alla "platser" (stora som små) som nämns i kapitel XII - XVI) hade varit användbar när man läser de kapitlen. Jag har semester så jag kanske gör en egen sådan karta som en övning för att få bättre känsla för världen. Men den kommer ju bli "fel" - jämfört med den karta författarna av kapitel XII - XVI hade i huvudet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Anledningen till att jag frågade är att vi vill "flytta" en kampanj (Dungeon Crawl Classics i Middle Earth) till en annan spelvärld/kontinent.
(det är svårt att göra det 100% canon med Middle Earth - jag vet)

Vi vill ha en mer fri spelvärld, som är mer ett oskrivet kort, och som det är lättare att göra lite våld på.
Charmen med att så att säga gå i Bilbos fotspår i Middle Earth avtog så småningom.

Kopparhavet - alltså världen - seglade upp som den bästa kandidaten:
- viss nostalgi, relation och känsla för världen med gamla Ereb Altor
- bra med ett centralt hav (bättre än gamla Ereb Altor-kartan)
- jättefin karta - stort geografiskt område - och jag gillar "sköldarna" med "makthavare" mer än bara namn på länder
- om man utgår från de få välskrivna sidorna i KH-regelboken, och kartan, så kan man lätt och snabbt få en god uppfattning av världen, och samtidigt lämnas stor frihet
- Kopparhavet känns trovärdigt, rimligt, sammanhållet och fungerande
- fördel att namn är på svenska

Jag har bestämt mig för att inte betrakta något annat än kartan och KH-regelboken som "källor", men jag kommer säkert låta mig inspireras av gamla Ereb Altor-boxen.

Så det var när jag tog mig tid att ändå läsa den enda källan - KH-regelboken - och tittade på kartan, som jag ställde vissa "frågor", speciellt när jag läste kapitlet Historia. En skissartad karta som pekar ut alla "platser" (stora som små) som nämns i kapitel XII - XVI) hade varit användbar när man läser de kapitlen. Jag har semester så jag kanske gör en egen sådan karta som en övning för att få bättre känsla för världen. Men den kommer ju bli "fel" - jämfört med den karta författarna av kapitel XII - XVI hade i huvudet.
Att inspireras av gamla Ereb Altor-kartan är nog helt rätt. Anledningen till att vi har med beskrivning av dessa områden är främst för att de med koll på den gamla spelvärlden ska förstå kontexten och hur Athos skiljer sig från Ereb Altor. Kanske passar det också dina syften bättre att själv rita ut vad som ligger bortom kopparhavskartan? Det sagt så har jag en utzoomad karta någonstans som jag kan slänga upp när jag har lite mindre semester :)

Tack för omdömet förresten! Du checkar av typ alla våra mål med KH!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kanske passar det också dina syften bättre att själv rita ut vad som ligger bortom kopparhavskartan? Det sagt så har jag en utzoomad karta någonstans som jag kan slänga upp när jag har lite mindre semester :)
Själv jobbar jag mer med sånt här när jag har lite mer semester :)

Kartor i all ära, jag tror det passar mina syften mer att läsa igenom texterna igen så jag blir lite mer bekant och mindre förvirrad.
Det här med att mest ha med städer, och inte ha länder/gränser, det gör ju att man får ta till sig materialet lite mer bottom-up än top down.
Jag funderar på att göra ett träd/graf eller tabell med alla namn: kontineter->länder->städer->handelshus.
Men jag tror kanske det är mer användbart att "göra den", än för någon annan att läsa.

Jag tror att jag inte kommer försöka rita Ransard och Jorduashur, utan chansa på att det kommer en större karta så småningom. Men det var därför jag var lite nyfiken om jag kan färvänta mig att nya Ereb Altor blir som KH fast större, eller om KH så att säga mer blir en återvändsgränd.
Om mina spelare vill bege sig dit blir det en annan fråga.

Hela min inställning till detta är motsägelsefull. Först vill jag ha en fri och vagt beskriven värld som är lätt att sätta sig in i och lätt att ändra. Och samtidigt vill jag ha alla detaljer jag kan få.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Själv jobbar jag mer med sånt här när jag har lite mer semester :)

Kartor i all ära, jag tror det passar mina syften mer att läsa igenom texterna igen så jag blir lite mer bekant och mindre förvirrad.
Det här med att mest ha med städer, och inte ha länder/gränser, det gör ju att man får ta till sig materialet lite mer bottom-up än top down.
Jag funderar på att göra ett träd/graf eller tabell med alla namn: kontineter->länder->städer->handelshus.
Men jag tror kanske det är mer användbart att "göra den", än för någon annan att läsa.

Jag tror att jag inte kommer försöka rita Ransard och Jorduashur, utan chansa på att det kommer en större karta så småningom. Men det var därför jag var lite nyfiken om jag kan färvänta mig att nya Ereb Altor blir som KH fast större, eller om KH så att säga mer blir en återvändsgränd.
Om mina spelare vill bege sig dit blir det en annan fråga.

Hela min inställning till detta är motsägelsefull. Först vill jag ha en fri och vagt beskriven värld som är lätt att sätta sig in i och lätt att ändra. Och samtidigt vill jag ha alla detaljer jag kan få.
Ereb Altor bygger på ett flertal källor, varav Kopparhavets hjältar är den mest uppenbara. Det är ingen copy/paste. Det finns stora skillnader men också stora likheter. Jag tror man kan retconna in nyheterna i efterhand om man så vill.
 
Top