Nekromanti Flagellant Warband

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Slänger upp lite bilder på min enhet till Warhammer Fantasy som nyligen äntligen blev färdigställd.
Det rör sig, som ni säkert kan se, om Flagellants till Empire.

Jag är mycket nöjd med resultatet. Klart, jag är inte jättebra. Men för att vara mig!

Fotografierna är tagna med en Canon Eos 350D med ett EFS 60mm macro-objektiv på stativ. Köksbordet fick fungera som studio och ett plastlock till en kartong utgöra ljusutsmetande skärm.
Fotona blev bra, men skulle kanske kunna bli bättre.

EDIT: För att verkligen se fotona i den upplösning jag lade upp dem i räcker det inte med att klicka på dem för en större version. Man måste (iaf i ubuntu+firefox) högerklicka på bilden och välja "visa bild". Skumt
 

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tackar!

Lite övrig info som kanske kan vara någon till glädje:

Bliderna är redigerade i Picasa. Egentligen handlar det bara om att välja ett förslag till auto.beskärning och välja att programet fixar färgtonerna. Picasa är skitbra och får nästan alltid bra resultat på sånt. Dock så har jag nu upptäckt att bilden på enheten är för kall.

Bilderna är tagna med slutarautomatik och slutaren är ställd till mellan 2 och 4 sekunder. Efter litet snack med min fader förstår jag att det skulle ha varit bättre med bländarautomatik och lämna över slutaren till kameran för att få bättre skärpedjup, något som märks främst på bilden över hela enheten.

Sen kan jag tipsa om att köksbord verkligen inte är i rätt höjd för modellfotografering! Aj, mina ben...
 

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Bildupplösningen kanske inte är fulländad. Men det ser ut som att du lagt ner sjysst med arbete. Kör på bara! ;=)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tempelhand said:
Bildupplösningen kanske inte är fulländad. Men det ser ut som att du lagt ner sjysst med arbete. Kör på bara! ;=)
Angående upplösningen, nä verkligen!
Detta är dock rollspel.nu's fel; det finns en begränsning på 500kb på en bild. Dessa bilders längsta sida är 1200 pixlar. I mina redigerade och beskärda bilder rör det sig om ca 3000 pixlar, de råa orginalen är på 3456x2304.

Och jepp, massor av arbete nerlagt! Att få färdigt denhär enheten har tagit mig över ett år. Men då har jag ju iof haft månadslånga uppehåll och är allmänt dålig på att måla länge i sträck.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag tror det är fotografens fel, för felet på bilden är att skärpan är dålig (lite överallt) och ljuset trist. Hur många pixlar bred en bild är har inget att göra med skärpan direkt.
Tips är att hålla kameran stadigare :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Precis, mindre (=högre) bländare ger större skärpedjup så att både boken han håller och hans huvud är i fokus. Jag skulle tro att bländare 11 är optimalt, då är oftast objektivet som skarpast (även om det beror på objektivet väldigt mycket). Om du skruvar upp bländaren ännu mer får du sämre skärpa igen, på grund av diffraktion.

För att krama ur mesta möjliga ur skärpan på de här slutartiderna är det bäst att stå still en bit från kameran under hela exponeringen. Fjärrutlösare eller tidsutlösare är bra. Spegeluppfällning spelar mest roll på kortare slutartider än vad du får, men om kameran klarar det så varför inte.

Vad använder du för vitbalans? Ett tips är att ställa in den efter något vitt i bilden (plocka bort modellen och ställ dit ett vitt papper). Sen ska du inte låta något program pilla på färgerna. Möjligtvis göra det ljusare eller mörkare (titta på histogrammet).

Men detta är bara detaljer, jag tycker att det ser helt okej ut redan. Snyggt målat också för övrigt! :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Väldigt bra handarbete måste jag säga, skitsnygga flagelanter!
 
Top