Nekromanti Fläta, fläta i väven där...

Hjalle

Swashbuckler
Jag trodde faktiskt inte att jag skulle starta en tråd med en fråga om en magigrej. Men så är fallet.

Jag har läst texten många gånger. Men jag fattar fortfarande inte. Det handlar om Flätalstring, drakarnas hobby (förutom intrigmakande och antastning av thalaskiska adepter), och jag får inte haj på det.

Så, vad jag vill ha är ett exempel. Ett helt vanligt exempel, på vad som sker och vad exakt som gör flätalstringen så grym (svårigheter och så har jag ganska koll på, men ta med det för helheten). Blir det... Hm. Äsch. Ni får sköta svarandet.

-Hjalle, skulle vilja likna drakar med Pippi Långstrump - de... öh, har flätor, och...öh... är, öh, starka. Äh.

ikaros

Warrior
Jag ska försöka svara på din fråga men då jag inte har boken framför mig så ska du ta mitt svar med en nypa salt...

Draken alstrar ett visst antal filament av geotropi, pyrotropi hydrotropi och pneumotropi (lika många av varje) och börjar fläta dessa (draken måste först ha gjort en flätrot-magi), man kan se filamenten som trådar som är så långa att draken kan fläta dessa på en runda. När rundan är slut så måste draken ha antingen mer "tråd" (alstra samma mängd filament igen) eller knyta ihop flätan. Magi-teoretiskt så sak de olika motsatserna bilda en stabil fläta (tänk typ korthus), de olika aspekterna dras ifrån varandra men hålls samman då de är intrassalde i varandra på samma gång. Undra om man kan göra trassel-alstring :gremlaugh:

När draken sen vill använda sin fläta (som han kan dra runt med utan att riskera nåt) så knyter den(draken) upp den och erhåller ett visst antal filament per runda (beroende på hur svårt draken gjort det för sig själv.

Följdfråga: Om vanliga människor kan göra flät-magi så måste de kunna alstra flera aspekter på samma gång vilket borde bana väg för en helt ny typ av magi (utan transformering och improviserad magi), eller?

Hjalle

Swashbuckler
Det där var vad som stod i boken. Kan du byta ut draken mot en känd drake och ett visst antal filament mot ett fast antal? Samt kanske en handfast effekt vid själva uppflätandet.

-Hjalle

Marcus J

Hero
med filamenten kan du sedan väva en blixt/jordbävningen/eldboll/virvelvind (alltså alla samtidigt) utan att behöva slå något alstringsslag då. Mycket behändigt i situationer som du ska alstra mycket under tidspress och utan risk att misslyckas (då)

/marcus

Praetori

Warrior
alltså en form av icke-fysisk kristall....(accumulator)

så brukar iaf jag tänka på flätningen

ikaros

Warrior
Okej, vi kör med "flickebarnet" Lithvin som i ett ögonblick av barnslighet bestämmer sig för att ta en promenad nerför sitt höga berg i sunari, plocka lite blommor och annat skojs...

Först kastar hon/han/den en besvärjelse med flätrot magn. 3, sen alstrar hon/han/den 3 filament av varje element-typ (busenkelt för henne) ett par gånger (låt säga 4) , vilka bildar en fläta, sen knyter hon igen flätan (jag tror inte hon behöver slå något slag för det).

Efter en språngmars ner för berget i 100 km/h eller så så river hon/han/den upp ett par blommande träd sådär i en hast och bygger sig en lummig lund.

Men en heavé-drake med ungar i boet får syn på hennes/hans/dens framfart och sveper ner för att plocka upp middagen. Drakens mesiga tänder kan ju självklart inte göra hål på Lithvin's hud men kommer nog inte släppa sitt byte för det.

En måttligt road Lithvin börjar lösa upp flätan: 4*3 filament en runda, 4*3 andra rundan osv tills 48 filament erhållits. Efter ett par rundors transformerande (Ob4t6-svårighet) har lithvin 48 filament ataxatropi: 24-teleportera+24-beröring och warpar bort en stackars låtsasdrake till en avlägsen spiralgalax nånstans i universums periferi. En glad lithvin faller nån 100-meter innan en svävar-besvärjelse kan kastas och hon svävar glatt hemmåt igen...

Ikaros-modul-slav nr 1.

Hoppas det hjälpte Hjalle

Fortitude

Veteran
Re: Fläta, fläta ett kryphål? Tada!

Kan man inte kringgå det där?
En *dödlig* han inte alstra fler än en aspekt när det kommer till besverjelse..Men om man bestämmer sig för att skaffa den där Flätroten i en Ritual så står det klart och tydligt att man kan alstra fler än en apsekt åt gången..
Det luktar kryp hål...oj då, människorna har helt plötsligt blivit lika heta som drakarna (i teorin då..stryk får de la fortfarande?)

Jaggernaut

Hero
Re: Fläta, fläta ett kryphål? Tada!

Kan man inte kringgå det där?
En *dödlig* han inte alstra fler än en aspekt när det kommer till besverjelse..Men om man bestämmer sig för att skaffa den där Flätroten i en Ritual så står det klart och tydligt att man kan alstra fler än en apsekt åt gången..
Det luktar kryp hål...oj då, människorna har helt plötsligt blivit lika heta som drakarna (i teorin då..stryk får de la fortfarande?)

Tja med improviserade besvärjelser så kan man alstra flere olika aspekter men...njäe så enkelt är det ändå inte. Först måste man komma över effekten 'Flätrot' vilket inte är det lättaste, det är i princip bara drakarna som har kunskap om effekten. Sedan så måste det vara kroppslig alstring vilket gör det svårt om man inte är en drake. +Ob2T6 på varje alstring (med en grund på Ob5T6 blir det minst Ob7T6 i svårighet) plus att man drabbas av 10 poäng Trauma, Smärta och Syrebrist och Ob10T6 poäng Långtidsutmattning (detta är bara från att alstra 5 filament av varje elementaraspekt).

Jaggernaut

Hero
Först kastar hon/han/den en besvärjelse med flätrot magn. 3, sen alstrar hon/han/den 3 filament av varje element-typ

Fast effekten flätrot kan minst vara på 5 magnituder.

En måttligt road Lithvin börjar lösa upp flätan: 4*3 filament en runda, 4*3 andra rundan osv tills 48 filament erhållits.

Man får inte ett fragment filament från varje aspekt varje runda utan ett fragment filament från en aspekt varje runda. Så det tar inte 4 rundor att lösa upp flätan utan 16 rundor.

24-teleportera+24-beröring och warpar bort en stackars låtsasdrake till en avlägsen spiralgalax nånstans i universums periferi.

Om jag inte missuppfattat vad du menar så blir detta lite problematiskt. Jag gissar på att inte ens en drake klarar Ob24T6 mot Besvärjelse. Det kan vara en fördel att använda några av dessa filament till att sänka svårighetsgraden på slagen.

ikaros

Warrior
Du har så rätt så rätt. Ursäkta mig juggernaut och hjalle

Jag var väl lite trött eller nåt :p

Men man kommer nog en bit ändå...