Nekromanti Fint = ständigt övertag?

Zyx Zoismos

Veteran
Joined
3 Jan 2019
Messages
9
Hej!
Jag ska börja spela Symbaroum och skissar på en karaktär (bortbyting, medicus/alkemist med ambition mot lönnmördare).

Tänkte ta förmågan Fint för att kunna sätta 5 i träffsäker. När jag läst mer så noterar jag att fint innebär att alla anfall sker i Övertag. Det ger +2 på framgångsslag och +1t4 i skada plus att motståndaren bara kan försvara. Får köpa till Lönnstöt senare så kommer jag göra stabil skada.

Men kan det verkligen stämma, hamnar jag i permanent övertag eller har jag missförstått något? Eller hamnar jag i övertag efter att jag gjort mitt första anfall? I så fall bör jag ha hyfsat i kvick också.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,141
Tror det är den allmänna beskrivningen som är otydlig. Fint på novisnivå gör det möjligt att anfalla med Diskret vid alla attacker med korta vapen.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Ja den allmänna beskrivningen är väldans lurig. Tror dock att den är fluff som vid alla andra (tror jag) beskrivningar av förmågor, där den speltekniska effekten beskrivs under novis,
gesäll och mästare och inte i den allmänna texten.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Texten ska alltså läsas som att du får attackera o försvara med diskret samt få ett frislag ( när du uppnått mästarnivå) eftersom du överraskar din motståndare i strid. Alltså är det inte samma överraska som beskrivs på ett annat ställe i boken.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Denna frågan har varit uppe i reddit-gruppen flera gånger och de flesta håller med om att Fint på novisnivå inte ger automatiskt övertag.

Dock svarade Mattias J-H på en av trådarna och sa att den skulle ge övertag, men att han skulle dubbelkolla med Mattias Lilja som är huvudansvarig för reglerna. Sen har det nog inte kommit någon mer information.

Dock tycks de flesta fortfarande föredra den mer restriktiva tolkningen och exempel från äventyren tycks också stöda den så vi har fortsatt köra så och antar att det är en feltolkning av MJH. :)

https://www.reddit.com/r/Symbaroum/comments/7uyi7i/spoiler_wrath_of_the_warden_feint_question/
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
is probably a good thing that also rogues and others with short weapons can deal lots of damage. But one can wonder if the text should read "...with BOTH the Short and Precise quality." Have to discuss this with designer Lilja ...

Verkar som att Mattias är säker på att den ger övertag och det han vill diskutera om det gäller vapen som är båda korta och precisa. Alltså hade jag tillsynes fel... Men Rogues behöver ju knappast bli bättre? en attack i övertag mef en rogue som har giftmästare och lönnstöt ( på mästarnivå) gör 1t4+1 (vapen) +1t8+1t4. Nästa runda gör lönnmördaren 1t4+1t8 skada utan abs i giftskada och återlåtningsskada. (detta utan andra förmågor som ökar skada) Så att lönnmörden behöver kämpa lite för att vara i övertag känns både balanserat och leder till roligare mer varierat spel. Annars blir ju lönnmörfaren bara en fighter som gör massiv skada.

Jag skulle alltså inte köra med den delen av fint. Det är bra nog att kunna slåss med samma egenskap som du smyger med..
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Läste några fler trådar, det verkar dom åtminstone de engelska reglerna/erratan blivit uppdaterade till att flytta texten om att Fint ger Överraskning (och därmed Övertag) från den allmänna ”fluff”-beskrivningen till regeltexten under Novisdelen.

Men att vissa äventyr skriver att motståndare aktivt söker övertag för sin Lönnstöt trots att de också har Fint motsäger ju detta. Och så som mästarförmågan är skriven verkar det ju konstigt om man automatiskt får ett frislag på Novis men måste lyckas med ett slag för att få ett (till?) på Mästare?

Känns som inte allt är helt solklart.
 

Zyx Zoismos

Veteran
Joined
3 Jan 2019
Messages
9
Att ytterligare frislag på mästarnivå kräver ett lyckat slag är kanske inte så konstigt, det är väl rätt mäktigt att få göra extra attacker.

Det får bli till diskussion med SL och övriga spelare och göra husregler på detta.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bara en påminnelse (om den behövs eller ej vet jag inte) att frislag och en vanlig attack inte är detsamma, då du inte kan använda aktiva förmågor vid frislag.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ursäkta att jag gräver upp det här med Fint igen, men det verkar fortfarande lite fishy: Är det alltså så, att det är olika regler för att spela Symbaroum på engelska? I det som jag TROR är den senaste svenska erratan (1.0, som finns att ladda ned på freeleague.com) så står (vad jag kan se) inte ett knyst om den kraftfulla ändringen på Fint. Men i errata "2018 Offset print edition, Errata v1.1.1" (som finns att ladda ned på Drivethrurpg) står detta:

"Page 116
Clarification: On the ability Feint, one sentence has been moved from the general description to the novice level. Now, the novice level reads as follows: “The character can choose to attack with Discreet instead of Accurate when the attack is made with a melee weapon which is either Short or Precise. Also, every such attack gains the same Advantage as if the opponent was surprised.”."

Det här spelar stor roll, eftersom den innebär att en nygjord RP kan one-shotta lite vad som helst utan någon större ansträngning.

Tacksam för svar!
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Verkar så, men har själv inte läst det. Men hur fungerar den då på mästarnivå? Tidigare fanns ju fintens frislag med övertag där. Blir det ytterligare ett frislag på mästarnivå då? Någon som vet?
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Tyvärr är väl detta talande för ett regelsystem som slängdes ihop på alldeles för kort tid. Inte ens regelskaparna bryr sig längre om att besvara den här typen av frågor som blivit alldeles för många, utan håller andan och hoppas att allt ska funka fram till att kampanjserien är över och de kan andas ut igen. Det blir lite av världen som Gud glömde! (Fria ligans eget forum lyser av frågor utan svar). Därför måste man se till att göra husregler och dela med sig av dem på det här forumet som ändå är mer aktivt. Jag kör som det var skrivet tidigare, alltså att extraattacken kommer på mästarnivå. Jag kör även att finten enbart kan utföras med dolkar eller precisa enhandsvapen. I kombination med förmågor som Knivgöra och Svärdshelgon blir den betydligt bättre.
 
Last edited:

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Märkligt. Det är väl inte direkt rocket science att ha ordning på errattorna, om man har anställd personal.
 
Top