Finns det svenska associationsordböcker?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Så i förrgår var jag i en fantastisk bokaffär i São Paulo. Stadens bästa bokaffär Livraria Cultura visade sig ha stängt sedan jag var här senast, till min stora sorg, men jag hittade en annan som nog egentligen är bättre. Inte lika vacker, men ännu mer välfylld! Naturligtvis gick jag direkt till språksektionen. Där drömde jag mig bort en stund, tittade runt på diverse böcker om språk och lingvistik. Så föll mina ögon på en intressant bok. En ordbok på portugisiska. Men det var ingen vanlig ordbok, utan en Dicionário de associações, en associationsordbok. Eller, så tror jag i alla fall att det hette; jag hittar inget när jag söker på den termen nu, så det kan ha varit något annat.

I alla fall, ordbokens koncept var att det samlade ord relaterade till ett visst koncept, istället för att bara ge betydelser (som en vanlig ordbok) eller synonymer (somen synonymordbok). Så om man till exmpel slog upp ordet hav så kunde man hitta ord och uttryck som storm, vågor, öppet hav, vidsträckt, skepp, och så vidare. Det var ganska rejäla listor, och en rätt tjock bok. Jag tyckte att det var ett ballt koncept som kunde tjäna till att utöka vokabulären och hjälpa till vid skrivandet på ett annat sätt en en vanlig synonymordbok, för det är inte alltid man ens vet en synonym för uttrycket man söker. Känns som ett skönt sätt att hitta begrepp och inspiration.

Jag har aldrig sett en sådan ordbok förut, i något språk, och nu undrar jag om något sådant finns, i bokform eller som onlinetjänst, för svenska. Är det någon som känner till det, eller något liknande?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det finn (fanns) rätt många ordböcker för korsordslösare (korsordslexikon) med synonymer och vanliga referenser, upplagd som ordböcker. Sen finns ju även synonymer.se
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Spännande tanke. Kanske är en korsprdsbok svaret?

Rena synonymer går ju rätt bra att söka fram på nätet men jag kan själv sakna en källa till mer av omskrivningar, nästan kenningar, när man försöker vara kreativ.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jättespännande koncept!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det finns något liknande på engelska:


Väldigt användbart.
Ja, en sådan där hade varit fantastiskt att ha, men tyvärr finns det nog inte. Men jag kom på att man nog kan använda ChatGPT för detta:

Lista 20 ord som har att göra med vind och vindar.

Självklart! Här är en lista med 20 ord som har att göra med vind och vindar:
  1. Blåst
  2. Bris
  3. Kuling
  4. Storm
  5. Tornado
  6. Orkan
  7. Cyklon
  8. Vindkraft
  9. Vindriktning
  10. Vindpust
  11. Luftström
  12. Anemometer (vindmätare)
  13. Vindfläkt
  14. Vindhastighet
  15. Vindros
  16. Vindnät
  17. Vindsträck
  18. Vindsystem
  19. Vindriktare
  20. Vindväder
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Så i förrgår var jag i en fantastisk bokaffär i São Paulo. Stadens bästa bokaffär Livraria Cultura visade sig ha stängt sedan jag var här senast, till min stora sorg, men jag hittade en annan som nog egentligen är bättre. Inte lika vacker, men ännu mer välfylld! Naturligtvis gick jag direkt till språksektionen. Där drömde jag mig bort en stund, tittade runt på diverse böcker om språk och lingvistik. Så föll mina ögon på en intressant bok. En ordbok på portugisiska. Men det var ingen vanlig ordbok, utan en Dicionário de associações, en associationsordbok. Eller, så tror jag i alla fall att det hette; jag hittar inget när jag söker på den termen nu, så det kan ha varit något annat.

I alla fall, ordbokens koncept var att det samlade ord relaterade till ett visst koncept, istället för att bara ge betydelser (som en vanlig ordbok) eller synonymer (somen synonymordbok). Så om man till exmpel slog upp ordet hav så kunde man hitta ord och uttryck som storm, vågor, öppet hav, vidsträckt, skepp, och så vidare. Det var ganska rejäla listor, och en rätt tjock bok. Jag tyckte att det var ett ballt koncept som kunde tjäna till att utöka vokabulären och hjälpa till vid skrivandet på ett annat sätt en en vanlig synonymordbok, för det är inte alltid man ens vet en synonym för uttrycket man söker. Känns som ett skönt sätt att hitta begrepp och inspiration.

Jag har aldrig sett en sådan ordbok förut, i något språk, och nu undrar jag om något sådant finns, i bokform eller som onlinetjänst, för svenska. Är det någon som känner till det, eller något liknande?
Jag har inte stött på något dylikt i bokform, men använder regelbundet https://relatedwords.org/. På svenska kan jag dessvärre inte hjälpa till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Hittade denna tråden slumpmässigt när jag googlade associationsordbok.

Lite senare fann jag SALDO (Svenskt associationslexikon 2) hos Språkbanken. Den är lite bångstyrig och inte riktigt avsedd för människor, t.ex. gör den skillnad på "hav" och "Hav", men annars är det nog vad du söker.
Det där var ju faktiskt lite vad jag letade efter, ja! Även om jag håller med att den inte riktigt verkar vara gjord för människor (utan akademiker). Krånglig att använda, men klart bästa svaret hittills. Tusen tack!
 
Top