Finns det några bra Lovecraftianska Datorspel?

Jag har inte spelat The Shore, men Lovecraft-fans brukar älska det.

Stämmer, det är Lovecrafts påhitt: All-Mother; Black Goat of the Woods with a Thousand Young, osv.

Men Derleth och andra författare har också använt namnet och byggt vidare på det.

T ex Robert Bloch har skrivit en svinbra novell där hon är med: ”Notebook Found in a Deserted House”.
Alltså namnet förekommer i Lovecrafts grejer men varelsen i fråga utvecklades av Derleth

World of Horror är Lovecraft genom japanskt (RPG)filter. Lite Lovecraft, lite Junji Ito, lite RPG-mekanik.
Song of Saya har starka Lovecraft-toner men är inte för alla, av en rad skäl.
Paratopic är mer snabbt genomspelat i walking sim-stil men känns lite som vibbarna.
Water Womb World är samma typ av vibb, religiös skräck-spel som iaf jag tycker passar Lovecraft.

Sedan finns det spel som kopierar estetiken men inte är särskilt bra, ex Moons of Madness och Sundered som är rätt dåliga. Moons of Madness är i The Secret Worlds värld.

Dreams in the Witch house och Gibbous 👍
+1 på Gibbous
...liksom The Excavation of Hob's Barrow.

Prisoner of Ice är väl däremot kanske mer nostalgi-klassiskt än "bra" =)
+1 på Hob´s Barrow och +1 på Prisoner of Ice

...i övrigt Chronicle of Innsmouth: Mountains of Madness och Chronicle of Innsmouth.

Om det räcker med att det är Mythos känsla även om det inte är uttalat så skulle jag även rekommendera Kathy Rain och eventuellt även Kathy Rain 2: Soothsayer.

Back