Nekromanti Finns det något spel som är bra propaganda?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag fann God45s tråd "Finns det rollspel som är bra politisk propaganda?" intressant:
https://www.rollspel.nu/threads/640...ajv och organisationer, men inte hela länder.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Det finns mängder med black box-lajv med syfte att öppna lajvarnas perspektiv. Tex testa att vara en soldat i skyttegravarna (krig är dåligt), ett lajv bäst på Egalias Döttrar (kvinnor är nedanför mannen enligt patriarkatet) och så vidare.

Annars är det svårt att komma på något. Vill man dra det lite kan man väl säga att Swärje är ett propagandistiskt spel eftersom det uppvisar tydligt politikerförakt och moralen är att man alltid blir ett arsel om man får makt. Typ.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Ron Edwards spel Shahida, Spione och Amerikkka är uttalat politiska och för fram budskap på ett bra sätt. De har intresserat mig för de ämnen och den tolkning författaren förmedlar och det får väl anses vara helt okej som propaganda!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Steal Away Jordan har som uttalat syfte:

Ultimately, players consider slavery’s long-term impact on a society and on the descendants of slaves and slave owners.
Jag har inte lyckats spela det men gillar vad jag läst och tror att det skulle ge en stark upplevelse.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
"Propaganda" är ju som term ganska negativt laddad, wikipedia skriver bl a

https://sv.wikipedia.org/wiki/Propaganda said:
Syftet är således inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt, vinklat eller rentav falskt.
...och om du är inne på spel som avsiktligt far med osanning för att föra fram en viss ståndpunkt kanske det blir tunnare med exempel. De jag ger ovan går efter anths beskrivning i tråden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Som Khan skrev ovan finns det ju en massa-massa-massa blackbox- och friformsscenarion som är ganska öppet politiska och för fram en viss åsikt. Det är på nivån att jag upplever det som normen och normalt för rollspel vilket ju inte verkar stämma överens med vad många andra tycker :) Jag tycker att det är häftigt att olika traditioner och delar av hobbyn har haft så olika utveckling och att deras kulturer formats så olika, så till den grad att det som är självklart inom en grupp knappt existerar i en annan!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nu blir ju det här lite off topic, men bara för att motvikta Rasmus lite:

Jag har rollspel som verklighetsflykt. Jag vill BORT från rasism, löneskillnader mellan könen, klasskamp, whatever och en stund leva i en värld där det viktiga är om vi lyckas driva bort orcherna från skogsdungen, bryta oss in i rymdbasen och sända ut vårt meddelande till systerskeppet eller vad som nu råkar vara planen. Vill jag bli deppig över världsläget kan jag kolla på nyheterna eller läsa kommentarsfält. Vill jag veta mer hur långvarig stress påverkar psyket så ser jag hellre en dokumentär än utforskar det first hand i ett rollspel.

Ur min synvinkel är det helt obegripligt att folk är intresserade av politiska/propagerande spel alls (men jag är jätteglad att vi gillar olika saker, fy så trist det hade varit annars). Jag vill ju bara ha roligt och uppleva lite äventyr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Feuflux;n317752 said:
Jag har rollspel som verklighetsflykt.
För min del är det precis det här som gör spel till potentiellt bra propagandaverktyg.

Alltså: jag tror ju inte på opolitisk kultur överhuvudtaget; som jag ser på saken reflekterar ju all kultur vi konsumerar något av vår verklighet och hur upphovsmannen ser på denna. Att man väljer att använda orker, vilken roll orkerna fyller, vilken typ av historier man berättar, vilka perspektiv man väljer att berätta utifrån, vem man sätter i hjälte- respektive skurkrollen, vem som är offer, på vilket sätt man är offer, vad som är "gott" och "ont", vem som utestängd eller ignoreras (berättar man bara om adelsmän? Hur gestaltas bönder? Arbetare?) och så vidare.

Vi bygger vår förståelse för vår omvärld genom berättelser och symboler, och vi kan inte berätta berättelser utan att knyta an till samma symboler och berättelser.

Jag TROR sedan att propaganda är som mest effektiv när folk som upplever den inte tänker på den som propaganda. Om jag skulle vilja påverka folk så skulle jag ju vilja att de påverkades utan att tänka på det. Annars riskerar de ju att sparka bakut och få motsatt reaktion. Folk har ju ofta en rätt barnslig sätta-sig-på-tvären-reaktion mot när folk försöker övertala dem.

Så... På samma sätt som man som föreläsare kan använda humor och skratt för att sänka folks försvar mot de idéer man för fram så tänker jag att man som spelmakare skulle kunna använda folks eskapism och önskan att "bara ha roligt och uppleva lite äventyr" för att sänka deras försvar.

Lite samma grej som att reklambranschen gärna vill göra reklam som inte känns som reklam, produktplacering etc...

Jag vet inte om jag skulle kunna göra det, men jag tycker att det är en intressant tanke: om rollspel ändå alltid reproducerar någon form av verklighetsbeskrivning, så borde det gå att göra detta medvetet snarare än omedvetet, och det borde gå att göra mer "subliminalt" och subtilt. Påverka utan att det känns som påverkan, helt enkelt.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Att fiktion alltid är politiskt betyder inte att den därmed är propagandistisk. Att reproducera förhållanden kan ju lika gärna vara ett argument för dem som emot dem. Propaganda tänker jag måste innehålla en tendens.

Jag har spelat ett spel om globala produktionsförhållande där u-länderna alltid förlorade. Spelarna anmodades i en andra spelomgpng istället komma på nya regler där alla vann. Dock att frihandel i spelmekaniken inte kunde ge win-win.

Det spelet bidrog till att göra mig frihandelsnegativ och därmed kan man väl säga att det fungerade som propaganda.

Kommer inte ihåg vad spelet hette däremot.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Det var ju nått spel där man effektiviserade tåg i Tyskland och det gradvis avslöjas att det är transporterna till koncentrationsläger det handlar om. Nån annan som kommer ihåg det här?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jocke;n318171 said:
Det var ju nått spel där man effektiviserade tåg i Tyskland och det gradvis avslöjas att det är transporterna till koncentrationsläger det handlar om. Nån annan som kommer ihåg det här?
Herre min Skalman vad mörkt.

Skulle man i någon mån kunna kalla Power Grid för propaganda? I och med att det långsiktigt alltid är bättre att satsa på förnybar energi, men kortsiktigt bättre att köra på olja, kol och allt annat som lortar ner klimatet. Om man nu ska vara sån kan det ju kännas som om spelet konstruerats för att heja på Die Grüne där i Tyskland.

Och apropå något helt annat - jag vet också att det arrangerades konventsscenarion för tio-femton år sedan som behandlade USA:s invasion av Irak. Inte någon lysande propaganda, men rätt kul satir i stil med Team America.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Jocke;n318171 said:
Det var ju nått spel där man effektiviserade tåg i Tyskland och det gradvis avslöjas att det är transporterna till koncentrationsläger det handlar om. Nån annan som kommer ihåg det här?
Tänker du på Brenda Romeros Train kanske?

http://brenda.games/train

Väldigt intressant spel och del av hennes större "The Mechanic is the Message"-projekt, som är väldigt intressant ur speldesignperspektiv i alla fall.

Dock inte egentligen rollspel.
 
Top