Nekromanti Final Fantasy filmen (lite off topic)

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Det här inlägget är lite off topic, men det här är ju ett forum för SF kultur och det rör spel lite i alla fall.

Jag såg Final Fantasy filmen igår och jag undrar om någon vet hur pass nära de följer datorspelen? Jag har inte spelat något av FF spelen, men nu är jag lite sugen. Finns det kanske till och med ett traditionellt rollspel?

Angående filmen så var det absolut den bästa "datorspel-blir-film" jag sett. Oherhört bra renderad, så klart, och en halvhyfsad story som nästan gick ihop. Den har även lyckats klara sig undan ett antal Hollywoodkonventioner. Nåja, värd att se i alla fall, om inte bara för att se de vackra renderingarna.Datornörd som jag är ville jag nästan hellre se maskinerna de använde för att rendear filmen... ;)

//Andreas
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jo du.
jag har ignen vidare erfarenhet av FFspelen heller, men läste du artiklen i Codex 009? där står det en del om filmen. och bilderna i tidningen var nästan otroliga. hur läckert och verklighetstroget var inte bilderna, särsklit på han gubbens händer?
mitt intryck är att FF filemn är en framtid, medans spelen är Somewhat fasntasy på en icke namngiven planet/värld. även om jag såg utkasserade tunnelbanevagnar i nått av spelen (de senare, typ sju-åtta-nio tror jag) hemma hos en kompis.

Jag vet att jag har rätt!
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Eftersom jag är i tillfällig exil från Sverige har jag svårt att få tag på Codex tyvärr. Har faktiskt inte ens läst ett enda nummer av tidningen. Men det ger mig mycket att läsa när jag kommer tillbaka. ;)

En fördel med att inte vara i Sverige är att man kan se FF ett par månadere tidigare. Jo, Sid (gubben) är nog den bäst renderade karaktären (jag har för mig att han renderades sist), tyvärr är han inte speciellt bra skådespelad (rösten) i den amerikanska versionen.

FF filmen är mer Science Fiction med ett spirituellt tema än Fantasy. Helt klart sevärd, bra mycket bättre än Tomb Raider tex.

//Andreas
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
filmen följer inte någåt utav spelen det är ett eget projekt som inte har någåt med spelen att göra
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Nja 8:an har ju mer gemensamt med Final Fantasy än vad filmen kommer ha, t.ex. Chocobos, Biggs och Wedge (iofs måste de ju vara med i filmen så...) sen så är det ju ett spel... filmen lär ju inte tillfredsställa en på samma sätt som spelen (jag tycker det är kul att XP:a!!!) men jag är väldigt väldigt förhoppningsfull... jag tror filmen kommer bli äckligt bra, mycket bättre än Sagan om Ringen (som komemr bli en mega film) jag förväntar mig bara inte ett ff-spel

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Nja, jag vet inte om jag var så imponerad. Den var underbart bra gjord, och storyn var väl hyfsad. Men jag tyckte den saknade något, den var intressant och vacker att se men engagerade mig inte ett dugg. Dessutom var några av röstskådespelarna ganska dåliga.

Jag hoppas mer på Sagan om Ringen.

//Andreas
 
Top