Nekromanti Filmtips

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Några filmer som jag tycker passar mer eller mindre.
The Conspiracy
Om jag har gjort rätt är det en länk till trailern här
The Conspiracy
Angående ren byråkratisk ondska.

The Keep från 1983 av Michael Mann.
För den ockulta stämningen.
Dock inga brittiska hjältar.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
The Keep fanns ju som AD&D äventyr i mitten på 80-talet, där man hamnade bland onda tyskar eller nått, håller med, bra djävulsk stämning. Repliken "This wasn't built to keep intruders out, it was built to keep something in..." är ju rätt fin.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
de saknar ockulta inslag, men om man letar efter filmer där en grupp glada kommandos skickas till fiendeland för att utföra ett uppdrag som inspiration så har vi bl a:

Hjältarna från Telemarken
Kanonerna på Navarone
Styrka 10 från Navarone.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Indy är ju så passande det kan bli, nästan lite för kliché ;-)
Alla de tre första är ju perfekta.
Själv får jag faktiskt mest inspiration av att tok-googla på saker, som t.ex London Calling som jag jobbar med ny (snart klart), allt man behöver veta och lite till om hemskheter i "London Underground" fanns på nätet. Ta ett tema googla lite och vips har man hela skärmen fylld av sjuka saker som ger uppslag.

Men självklart är ju filmer lysande inspirationskällor. Jag måste säga att det räcker med att titta på Agatha Christie TV-avsnitten och blanda med Morden i Midsomer så får man en härlig känsla för hur Brittiska britter verkligen kan vara ;-) The Summer of '39 är ju väldigt "Morden i Midsomer" inspirerat.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Några lite mer otippade:
Blood Creek (med en historiskt inkorrekt Wirth som skurk)
Sword of honour
samt dokumentären The occult history of the third reich.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag kom att tänka på en gammal serie som frugan tittade på någonstans kring 1990, som jag tog inspiration från idag när jag skapade ett antal hattar som skall finnas på en viktig plats i ett kommande äventyr. Och nej, spelarna skall inte ropa "Visa hattarna! Visa hattarna".

OK, tillbaks till verkligheten, d.v.s O:FR. Serien hette Huset Elliot om jag inte missminner mig och utspelar sig iförsig på 20-talet, men kläder, städer och sånt ligger ju hyffsat rätt i tiden.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
TV-serien Foyles War är utmärkt som inspiration för äventyr på hemmafronten.

Sedan finns det flera godbitar i Quatermass-franchisen. Det har gjorts flera TV-serier och filmer på ämnet (senaste var en mini-TV-serie med Jason Flemyng i huvudrollen som jag dock inte sett och inte kan uttala mig om). Klassikern är annars Hammer Horror-filmen Quatermass and The Pit från 1967.

/Anders
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Om man bara vill få en sjyst koll på klassisk engelsk överklass runt 30 talet strax innan kriget så är ju "Återstoden av dagen" med Anthony Hopkins guld värd.
 
Top