Nekromanti Filmscen: Kvinna skär sitt hår till bågsträngar. Nån som vet filmen?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Hjälp mig forumet. Jag har en filmscen i huvudet: en kvinna sitter med en kniv och skär av sitt hår. När någon frågar vad hon gör säger hon att det är till bågsträngar.

Jag hade bestämt för mig att denna scen var från Bröderna Lejonhjärta, men när jag tittar på den kan jag inte se till scenen någonstans.

Mitt intryck var att kvinnan förlorat någon (en make eller ett barn som dödats av "the big vad guy"), och därför nu offrar sitt hår till bågsträngar till motståndskämparna.

Är det någon som kan hjäpa mig med vilken film/serie denna kommer ifrån? Jag hade för mig att den var svensk, men hade jag fel om bröderna lejonhjärta kan jag ha fel om detta också.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Åhå? Så då är jag kanske inte helt fel ute då =)

Fast mig veterligen har jag inte läst boken... är det kanske möjligt att detta var en scen som fanns med för i tiden när den visades på TV, men som klippts bort i DVD-versionen?

Eller har jag kanske glömt bort att jag läst boken, och helt enkelt visualiserat den scenen som en filmscen med skådisarna från filmen? Det är så klart en möjlighet. Jag såg filmen (Eller TV_serien eller hur den presenterades för i tiden) långt innan jag läste boken i så fall, det är jag rätt säker på. Så bara rimligt att jag plockade karaktärernas utseende direkt från filmen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Det är från bröderna Lejonhjärta. Antonia i Törnrosdalen blir änka när hennes man avrättas på torget av Tengil. Jag är rätt säker på att det är filmat, men som du säger, det är nog i en längre tv-version.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Okej, då känns det i alla fall som jag inte var ute och cyklade; scenen är från bröderna lejonhjärta på ett eller annat sätt. Skönt! Jag blir alltid lite orolig när jag har supertydliga minnen (i färg och full audio!) som helt enkelt inte verkar stämma överens med verkligheten.

Om det nu är så att scenen faktiskt filmades är det synd och skam att den inte finns med på DVD-utgåvan =(
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Tydligen finns det en version av filmen som är 102 minuter och en som är 108 minuter. Vet inte vad som finns i de extra minuterna men det kan vara den här scenen bland annat.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Bolongo;n304179 said:
Något OT: låter inspirerat av en scen från Njals Saga, men inverterat.
VILD GISSNING: utöver Hallgerd och Antonia finns det nog en braziljon andra kvinnor genom litteraturhistorien som skurit av (ja, i Hallgerds fall gör hon ju inte det) hår för att göra bågsträngar.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Är människohår ett bra material för bågsträngar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
obak;n304243 said:
Är människohår ett bra material för bågsträngar?
Jag har gjort grundläggande google research och kommer nu gissa vilt!

Ett enda människohårstrå som är 0,1 millimeter i diameter går av vid en spänningsbelastning på 20,412 kg.

En normal linne tråd (som användes till bågsträngar) som är 0,25 millimeter i diameter går av vid en spänningsbelastning på 2,722 kg.

Så människorhår är starkare! Och om man inte bryr sig om några andra faktorer borde därför människohår vara great!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
God45;n304249 said:
Jag har gjort grundläggande google research och kommer nu gissa vilt!

Ett enda människohårstrå som är 0,1 millimeter i diameter går av vid en spänningsbelastning på 20,412 kg.

En normal linne tråd (som användes till bågsträngar) som är 0,25 millimeter i diameter går av vid en spänningsbelastning på 2,722 kg.

Så människorhår är starkare! Och om man inte bryr sig om några andra faktorer borde därför människohår vara great!
Är blont bättre än rött?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
obak;n304254 said:
Är blont bättre än rött?
Rödhåriga människor kanaliserar naturligt ondskefull magi. Så bågsträngen går av oftare men det finns en liten chans att du förbannar folk du skjuter med otur...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
God45;n304280 said:
Rödhåriga människor kanaliserar naturligt ondskefull magi. Så bågsträngen går av oftare men det finns en liten chans att du förbannar folk du skjuter med otur...
Synd bara den brinner upp i direkt solljus
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
obak;n304243 said:
Är människohår ett bra material för bågsträngar?
Lite sökning på nätet indikerar att det finns folk som, vanligtvis efter att ha läst Njals Saga, provat att använda mänskligt hår till bågsträngar för att se om det fungerar.
Slutsatsen verkar vara att, jodå det går bra att använda människhår till det ändamålet. Största problemet är att få tag på långa hårstrån i tillräcklig mängd
 
Top