Nekromanti Filmklubb - Röstningen IIIb

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag ordnar väl en ny röstning då'rå. Fastän jag är så oerhört förbannad på Mask. Fyfan.



Höhö.
Ledsen för förseningen pojkar, ni vet att jag älskar er och tycker om att skoja med er. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet, som jag ser det, med vissa av kandidaterna i den här omröstningen att de är omöjliga att få tag på för de flesta, utan att bryta mot lagen eller betala stora summor pengar. Detta gäller primärt 'Nausicaä of the valley of the wind', som mig veterligen aldrig funnits i svensk utgivning, men även tex 'Fäbojäntan' (som tvingar en att gå in i de delar av videobutikerna där man inte vill ertappas) och 'Spirited Away', som kräver att man bekostar en biobiljett. Sådana förslag borde inte accepteras, hur bra filmerna sedan än är, i mitt tycke. Att det ska gå att få tag på på vanlig video i Sverige borde vara en förutsättning, i mitt tycke.

- Ymir, tycker till.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Fäbodjäntan är bara båg ...

Jag har varit på Dalarnas museum i Falun och frågat efter Dor-Eriks lur (som deponeras där i slutet av filmen – har jag hört). Men de hade inte hört talas om den. Allt är alltså påhitt och fria fantasier!

För övrigt känner jag en kille vars släkt råkar äga den gård utanför Orsa där eländet är inspelat.

Dessutom har jag varit batterist i ett punkband som inledde sina spelningar med ett två minuter långt ljudintro, samplat från en svettig scen i Fäbodjäntan (det finns en kille i filmen som bölar som en idiot medan han håller på – har jag hört).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Hur får man reda på om en film finns på video? Om den inte finns hos ens lokala videouthyrare kan det ju betyda att det bara är han som är sunkig.

För övrigt tycker jag det är rätt fånigt att man inte får rekommendera fildelningsprogram på wrnu. Kommer verkligen Antipiratbyrån och tar oss direkt om man ändrade i reglerna?


/Dimfrost
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tillgång och piratförfrågan

Man vet väl inte alltid om en film finns på video, men man bör kunna utgå från att den går att få tag i också för folk som bor i Trollhättan, Borlänge, Dorotea och tillochmed Höglekardalen. Därför nominerande jag ingen av de filmer jag helst skulle vilja nominera, för även om jag vet att de finns på video här kan jag kallt räkna med att de inte finns där. 'Bangkok Dangerous' var tillräckligt svår att få tag i. 'Nausicaä of the valley of the wind' finns, till skillnad från någon av mina favoritfilmer, inte ens i svensk utgivning. Att få tag i den utan gott om pengar (kreditkort) eller en vilja att bryta mot lagen bör således ses som en omöjlighet.

Så, hur får man reda på om en film finns på video i Sverige? Tja, man kollar runt i hyfsat välsorterade videobutiker hyfsat ofta, eller använder sunt förnuft. Har filmen en svensk titel? Är den svensk eller amerikansk? Har man sett den översatt till svenska? Om nej på någon av frågorna är det hög tid att börja ifrågasätta.

Antipiratbyrån kommer inte och tar oss direkt, men någon dag gör de kanske det. För det första tyder mycket på att fildelningsprogram blir olagliga till våren, för det andra har antipiratbyrån ett angivarsystem som vem som helst på detta forum skulle kunna använda för att tipsa dem om en forumanvändare han vet sysslar med olaglig kopiering. Att en sådan angivelse verkligen skulle leda till något är kanske inte sannolikt, men om jag piratkopierar skulle jag då inte gå ut med det på detta forum. Lite nojjig är man kanske. I första hand bör man helt enkelt se det som att vi vill gardera oss mot sådana tråkiga eventualiteter. Att kräva att forumets användare inte uppmuntrar till olaglig verksamhet är inte konstigare än att kräva att de uppför sig, i mitt tycke.

- Ymir, Jag säger inget och alltså har jag ingenting sagt
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Tillgång och piratförfrågan

Ja, du har naturligtvis rätt. Det är klart att man ska ta det säkra före det osäkra och inte förespråka diverse olagligheter, både ur individens och kollektivets synvinkel. Jag hade inte tänkt igenom situationen tillräckligt mycket.

Och visst, det kan nog vara en bra idé att hålla oss till filmer med god tillgänglighet framöver. Att det sedan inte känns helt seriöst med Fäbojäntan är väl en annan sak...


/Dimfrost - vart tog bokklubben vägen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Problemet, som jag ser det, med vissa av kandidaterna i den här omröstningen att de är omöjliga att få tag på för de flesta, utan att bryta mot lagen eller betala stora summor pengar.
Som jag har förstått det så är det i Sverige OK att tanka hem en film eller en låt, det faller under samma lagstiftning som att man för spela in från radio och TV. Villkoret är att det är för eget bruk. Detta är under diskussion, men än så länge gäller det.

Man får dock inte sprida material man inte har rätt att sprida, så den änden av kedjan är i strid med svensk lag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Tillgång och piratförfrågan

För det första tyder mycket på att fildelningsprogram blir olagliga till våren
Var inte det medias missuppfattning av någon ministers förvirrade uttalande? Jag tror inte att man avser att föbjuda vissa typer av program utan bara viss användning.

Tittar man noga på det så är ju all nätverkstrafik i slutänden peer to peer, så i princip så skulle de förbjuda nätverk. Det är ju dessutom en enorm dubbelmoral i det när det samtidigt tillåts ett p2p-nät som byggts med statliga medel: telenätet.

I vilket fall så kommer inte jag att tillåta att någon begränsar vilka program jag får skriva. Även om de stoppar andra p2p-progs så kan jag göra ett eget.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tillgång och piratförfrågan

"Det är ju dessutom en enorm dubbelmoral i det när det samtidigt tillåts ett p2p-nät som byggts med statliga medel: telenätet."

Och? Är inte dubbelmoral något du väntar dig i kontakter med myndigheter?


Storuggla, larom
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tillgång och piratförfrågan

"'Nausicaä of the valley of the wind' finns, till skillnad från någon av mina favoritfilmer, inte ens i svensk utgivning."

Vindens Dal, eller något sådant hette den. Tokigt klippt, men den finns. Visst, oddsen att man hittar den i den lokala videobutikens hylla är väl ungefär samme chans som att en farbror med hatt och käpp drar en stepp utanför sagda butik. Fram för mer tllgängliga titlar i filmklubben!


Storuggla, tropikhjälm
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Re: Filmklubb - Röstningen IIIb - Nausicaa

Nausicaa har givits ut på svenska (dubb) i en stympad version som heter Vindens krigare.
 
Top