Nekromanti Filmer från rollspelssessioner på 80-talet och 90-talet sökes till K Special (SVT)

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Jesper Huor på SVT håller på att göra en dokumentär om rollspel till K Special (SVT). Samma dokumentär som de filmade för på GothCon (där jag hade dem som svans).

Nu söker han efter filmat material med rollspelssessioner eller annat rollspelsrelaterat från 80- och 90-talet och jag passar på att hjälpa honom att fråga här. Helt ok om det är korta klipp!

Sitter du på något? Maila då till:
jesper.huor@gmail.com
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Min dåvarande spelförening var med i ett inslag på TV i mitten av 80-talet.

Mina gamla vänner tror sig minnas att det var Svar Direkt med Siewert Öholm.

Jag minns mest att det var klippt extremt tendentiöst. De öppnade med en svart bild och ljud från det enda tillfället under sessionen då någon förställde sin röst. Sedan hade de en studio"diskussion" där mest vansinniga "rollspelskritiker" fick utrymme. Vi själva var inte inbjudna, vad jag minns...
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Tack för svar!

Ni som har något, eller vill ge tips får gärna maila till adressen ovan! Har skickat de nuvarande länkarna som kan fungera i alla fall.

Framförallt vill han försöka få "hemmafilmer", om någon av er sitter på det!

Bolongo Har du möjligtvis mer info? Tror att sådant filmat material vore superintressant, men om du minns mer exakt när, vad föreningen hette eller sitter på någon som kan ha mer info?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
gabrielledebourg;n334712 said:
Tack för svar!

Bolongo Har du möjligtvis mer info? Tror att sådant filmat material vore superintressant, men om du minns mer exakt när, vad föreningen hette eller sitter på någon som kan ha mer info?
Föreningen hette Goblin och höll till i Göteborg. Det bör ha varit mellan 1984 och 1986. Utöver det kan ingen inblandad minnas fler detaljer än jag redan nämnt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Bolongo;n334730 said:
Föreningen hette Goblin och höll till i Göteborg. Det bör ha varit mellan 1984 och 1986. Utöver det kan ingen inblandad minnas fler detaljer än jag redan nämnt.
Stort tack! Det är ändå en bra start! Har skickat vidare till Jesper, så har vi förhoppningsvis lite mer att gå på!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
I FB-tråden på samma ämne nämndes gruppen Sydcon alumni, som är ett projekt som samlar in gammalt Sydcon-material. Där finns ett klipp från Sydnytt runt år 2000. Innehåller enstaka korta klipp från spelpass.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Bolongo;n334730 said:
Föreningen hette Goblin och höll till i Göteborg. Det bör ha varit mellan 1984 och 1986. Utöver det kan ingen inblandad minnas fler detaljer än jag redan nämnt.
Var det Goblin som höll till vid Sprängkullsgatan/Övre Husargatan, i det lilla området med låga gula hus som rymde allsköns kulturaktiviteter, där idag Handelshögskolans bakre delar ligger?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
olaberg;n334791 said:
Var det Goblin som höll till vid Sprängkullsgatan/Övre Husargatan, i det lilla området med låga gula hus som rymde allsköns kulturaktiviteter, där idag Handelshögskolans bakre delar ligger?
Nix. Vi lånade lokaler av något kristet studieförbund på Avenyn.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Var det Goblin som höll till vid Sprängkullsgatan/Övre Husargatan, i det lilla området med låga gula hus som rymde allsköns kulturaktiviteter, där idag Handelshögskolans bakre delar ligger?
Ett minne som dök upp ur dimmiga gömmor nu när någon väckte denna tråden igen: jag tror föreningen du tänker på var Itchy Imps.

I vilket fall definitivt inte Goblin, som sagt.
 
Top