Nekromanti Fenix som e-tidning?

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Arfert said:
Jag gissar att det är ekonomiskt självmord.
De flesta svenska tidningar/magasin finns i elektroniskt format så jag tror snarare det är tvärt om.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För att man tappar försäljningsställen om man har en för låg tryckupplaga. Man kannibaliserar på egna upplagan. Det blir en nedåtgående spiral.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ahh, då förstår jag hur du tänker, det skulle åh andra sidan kunna vara något man erbjuder istället för prenumeration...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Ahh, då förstår jag hur du tänker, det skulle åh andra sidan kunna vara något man erbjuder istället för prenumeration...
Eller som komplement.

Frågan har ställts förut. Har för mig att svaret var att det blir merkostnader för att göra tidningen "PDF-snäll" och hela infrastrukturen kring det hela behöver utvecklas. och det har man inte råd eller tid till.

Och det förstår jag. Fenix' hemsida är ju inte direkt något tekniskt underverk; så det skulle nog krävas avsevärt arbete bakom kulisserna för att säkra upp ett sätt att distribuera tidningen via PDF.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
krank said:
Och det förstår jag. Fenix' hemsida är ju inte direkt något tekniskt underverk; så det skulle nog krävas avsevärt arbete bakom kulisserna för att säkra upp ett sätt att distribuera tidningen via PDF.
Men det behövs inte mycket arbete när det finns tjänster som Qiozk och Zinio.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Mr.Walker said:
Indesign > Exportera > PDF.
Visst, och det vet Tove och Anders. Det är inte det kunskap om det tekniska handgreppet som saknas.

Det handlar om att de vill göra en tidning som trycks, och att de inte är säkra på hur en elektronisk version skulle hjälpa eller stjälpa den ekonomiska situationen.

Det är lätt för oss som inte har något att förlora på att se Fenix som e-tidning att säga "det är bara att göra, allt skulle bli skitbra och de skulle tjäna skitmycket på det".

För Tove och Anders är riskerna betydligt större.

Jag vill själv gärna se en e-version av Fenix. Men jag har stor respekt för Tove och Anders grepp om situationen, för det är ändå de som har mest siffror för hur mycket de säljer och hur mycket det kostar och allt sånt.

MVH

/Magnus
 
Top