Nekromanti Fenix nr 6/10 ute nu!

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Om du börjar få nog av julpyssel erbjuder det här numret av Fenix tips och tankar för den som vill göra mer själv, oavsett om det är att skriva egna rollspelsäventyr, roller till lajv och rollspel eller kanske ge ut ett eget brädspel. Funderar du på roliga spel att be tomten om kan vi också erbjuda en fet recensionsspalt och en förhandstitt på Cataclysm till World of Warcraft. Det är ett vågat grepp att låta världen gå under, men frågan är om spelarna kommer att bli lika förtjusta eller om spelet går i World of Darkness fotspår och ändrar för mycket för sin fanbase. Inget nummer av Fenix vore komplett utan lite konkret spelmaterial, som den här gången kommer i form av ett äventyr till Operation Fallen Reich och en äventyrsplats till Mutant; Undergångens Arvtagare. Och allas vår favoritbarbar ger sig in i en het debatt.

Läs mer om senaste numret här!

/Anders & Tove
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Spontant ett okej nummer, men inte lika bra som de två tidigare för min del. Åsa Roos artikel om att skriva äventyr var numrets höjdpunkt för mig. Alltid roligt att se hur andra skapar äventyr och se vad man kan lära sig från det.

Annars var artikeln om iDoD väldigt intressant och läsvärt. Jag tycker rätt intressant hur artikeln säger "fantasin flödar, men inte som det är tänkt". Man får hoppas att Riotminds tar åt sig av alla idéer och tankar för implentation.

Sen ska Nils Karlén gå och ställa sig i skamvrån som missade att ta upp Visioner och fantasier i Nyhetssvepet under Svenska rollspelen. :gremtongue:
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Ja det var ju lite trist att det missades, men sånt händer.

Vill du vara säker på att komma med är det enklast att slänga iväg ett mejl till Fenixredaktionen när du har ett släpp på gång!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Gillade recensionen av Deathwatch! Både om spelet och tänker om könsroller- helt sjukt att jag inte tänkt på det tidigare...

Blev också sugen på fantasyspelet, det där S&S spelet.

Artikeln om äventyr var spännande- ska testa att skriva ett äventyr helt efter den och se hur det blir- skoj, skoj!

/ Nils
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Lord Hubba said:
Ja det var ju lite trist att det missades, men sånt händer.

Vill du vara säker på att komma med är det enklast att slänga iväg ett mejl till Fenixredaktionen när du har ett släpp på gång!
Man lär så länge man lever. :gremwink:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Läser ni av fenix@speltidningen.se ? Jag mailade en beställning på nya numret + några baknummer i förra veckan och en påminnelse igår men ännu inte sett något svar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
ninepointone said:
Läser ni av fenix@speltidningen.se ? Jag mailade en beställning på nya numret + några baknummer i förra veckan och en påminnelse igår men ännu inte sett något svar.
Du kan nog vara lugn. Anders och Tove svarar alltid, mig veterligen (om man nu möjligen inte kommit bort i något spamfilter eller så), även om det kan ta några dagar eftersom de är rätt så upptagna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Åsa Roos artikel om att skriva äventyr var numrets höjdpunkt för mig. Alltid roligt att se hur andra skapar äventyr och se vad man kan lära sig från det.
Samma här. Ämnet är något av en klassiker vad det gäller rollspelsdiskussioner och dylika, men ändå har man inte varit allt för bortskämd med sådant via Fenix. Visst att jag själv sällan skriver hela scenarion numera, men det är alltid ett intressant ämne som man alltid kan få nya idéer till. Alltid härligt med lite "back to basis"-snack tycker jag. Att skriva scenarion är ju ändå en grej vi alla gör på ett eller annat sätt och som just kan göras i massor av olika varianter. Heja Åsa! =)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Tycker ändå det känns lite konstigt. Jag mailade in en beställning för 10 dagar sedan och har inte hört ett ljud.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
NilsH said:
Gillade recensionen av Deathwatch! Både om spelet och tänker om könsroller- helt sjukt att jag inte tänkt på det tidigare...

/ Nils
Hur ska man kunna spela det spelet? Jag leker med tanken på en grupp kvinnliga Deathwatch med allt vad det innebär med att vara kvinna i militären, utstötning, sexualisering och identitetsfrågor, skulle kunna bli en både grym, rå och fin berättelse, där man plockar lite i det temat.

Själv gjorde jag lumpen med 2 tjejer på hela kompaniet och de två hade det inte så lätt. Valet verkade stå mellan att bli en grabb och duscha naken med de andra och raka sig mellan benen medan de såg på,och kolla kaxigt på dem, svära, spotta och slåss. Eller typ bli någon pojkvän, och sedan någon annans, och bli runkad till, som den andra verkade fått stå ut med.

Skulle vara jävligt spännande att spela det i Deathwatch. Vara de där två kvinnorna som rollpersoner, och jaga kättare i en värld där kättare, andra deathwatchers, uppdragsgivare, och alla är allierade i förtrycket mot en själv som kvinna i en deatwatch-roll, samtidigt som man ska uppnå resultat för Kejsaren.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mja, antingen är de dunderupptagna eller så har du helt enkelt tagits för spam eller liknande och fastnat i nåt filter.

Möjligen att någon som har närmare kontakt med redaktionen kan ta reda på om Anders och Tove fått ditt mail.

... Fast du kan ju alltid testa med en annan mail eller så och höra efter.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kan man inte låta Sisters of battle vara ett av kapitlen som Deathwatch rekryteras från?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ah, det finns ett kapitel med brudar, gött på något sätt!

Det kan man säkert, låter som ett bra tänk

---

Har space marines sex, får de barn? Eller är de i stort sett könlösa?

Jag vill tänka mig att det förekommer gigantiska homo-orgier bakom stängda dörrar, liknande de som äger rum i Vatikanen. En fet-krallig Marine naken förutom den senaste orc-warbossens skalle trädd över det egna huvudet, som gränslar en inoljad svettig broder

Skulle göra hela konceptet så mycket fetare

Hoppas det finns regler för gay-orgier i Deathwatch
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
NilsH said:
Har space marines sex, får de barn? Eller är de i stort sett könlösa?
Jag är egentligen inte så insatt i 40k, men jag kollade på en wiki. Jag har inte hunnit läsa allt, men Space Marines genomgår ganska omfattande modifiering; deras DNA ersätts med kejsarens och de får extra organ.

Space Marines verkar dock inte få barn; det nämns då inte att kapitlen rekryterar från sina egna bröders avkomma.

Huruvida jättelika bögorgier förekommer vet jag inte =)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Som 40k-nörd kan jag sprida lite ljus här. Nu spelar jag inte Marines, så om jag missar någon detalj får någon gärna rätta mig.
NilsH said:
Ah, det finns ett kapitel med brudar, gött på något sätt!
Det är inte riktigt sant. Sisters of Battle är en militant nunneorder som är en del av the Ecclesiarchy, imperiekyrkan. Space Marine-kapitel är helt fristående och lyder i allt väsentligt inte under någon. Den största skillnaden är dock att Sisters inte genmodifieras till övermänniskor på samma sätt som Marines. Sisters är alltså typ vanliga kvinnor med bolters och power armour.

Jag har för mig att kvinnliga marines var canon i Rogue Trader, men att jämföra fluff från den tiden med det nuvarande går inte så bra. På den tiden var Marines en helt annan grej, och det fanns bl.a. en halv-eldar-halv-marine-librarian i Ultramarines, IIRC.

NilsH said:
Har space marines sex, får de barn? Eller är de i stort sett könlösa?
Typ inte, nej och ja. Som en del av sin genmodifikation görs marines helt sterila och deras sexdrift tas bort. Marines föds inte, utan görs av att man pumpar in geneseed i lovande yngligar. Jag har för mig att antingen Space Wolves eller White Scars tar fruar, dock. På det stora hela är dock Marines könslösa - att de är män försvinner mycket när de blir Marines. De är fundamentalistiska krigarmunkar som existerar för att kriga.

Men om du vill ändra fluffet så att det finns både manliga och kvinnliga Marines, att Sisters modifieras på samma sätt som Marines, eller att de har bögorgier är det ju bara göra det. Du vore knappast först. Det finns många konverterade arméer med kvinnliga marines.

(Det här är rätt OT, så är det något mer du undrar kan du starta en ny tråd).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack för klargörandet!

Synd att de plockat bort könandet och sexandet, men kanske lite fett ändå att de är könlösa.

/ Nils
 
Top