Nekromanti Fenix nr 5/13 ute nu!

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Vi inleder hösten med tema steampunk. Bland temaartiklarna hittar du steampunkspelet Ichneumon av Kenneth Hite, bilagan AI: Automatisk Intelligens, steampunkkonvent och steampunk i RuneQuest. Numrets stora nyhet är Ensamma Vargen som återvänder på svenska. Vi ger en introduktion till Ensamma Vargens värld Magnamund samt intervjuar skaparen Joe Dever. Vi tar en titt på det kommande rollspelet Morwhayle. Numret innehåller även äventyret Théâtre Optique till Negativ Monokrom samt sagan om den magiska berlocken. Du hittar intervjuer med Theodore Bergkvist om hans bok Kabal, Johan Egerkrans som gett ut Nordiska Väsen samt Robert Jonsson om rollspelet Leviathan. Som vanligt innehåller numret massor av recensioner och Birger Barbaren.

Läs mer här!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ichneumon kan vara det ballaste speltillägget i Fenix någonsin. Jag älskar konceptet, jag älskar att reglerna verkligen är byggda för att haka tag i vilket spel som helst, och jag älskar att idéerna är utförda på ett sätt som gör det ganska tydligt och enkelt att spinna vidare på. Det är såhär man gör för att skriva rollspel som faktiskt hjälper spelledaren att skapa äventyr, liksom. Så kudos som fasen. Jag är mycket imponerad och utesluter inte att jag stjäl idéerna till något projekt senare.

Vad gäller Ensamma Vargen så hoppas jag mest på att böckerna inte översätts av personen som översatte världsbeskrivningen. För den översättningen var horribel på sina ställen. Begriplig, men... Jag fick läsa ett par meningar flera gånger, och mentalt fulöversätta dem till engelska för att förstå vad som stod.
 
Top