Nekromanti Fenix nr 3/2008

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Köpte nya numret redan idag lördag i Malmö. Mitt intryck:

Recensionerna lite längre och bättre än annars (kul om vi kunde diskutera ngt annat denna gång!). Flera nya och spännande rollspel har just kommit (inte bara Coriolis, som också recenseras, tämligen rättvist i mina ögon, alltså: grymt snyggt, inte särskilt nyskapande och för lite om världen som ändå verkar spännande). Branschen verkar vara inne i en brytningstid (eller egentligen: har varit det ett tag, men det börjar slå igenom på allvar nu).

Nya Fenix innehåller också en riktigt spännande artikel om Noir i andra världar än Sandukar. Hade gärna fått vara längre, men det är ändå riktigt välskrivet och tänkvärt. Särskilt för mig, som verkligen gillar systemet (det bästa på svenska någonsin!), men inte riktigt trivs lika självklart i världen. Antikens Rom, som det bla föreslås i artikeln, verkar häftigare. Saknade dock den i mina ögon coolaste och dekadenta film noir-miljön: Berlin 1946. Men de miljöer som finns med i artikeln är ändå alla spännande (kanske inte fantasysettingen, som kommenteras roligt syrligt, jag håller med, det är trist med alla Tolkien-kopior...).

Arams Ravin till Coriolis verkar också ganska häftigt. Och slående likt mitt Pråjsia till Mutant: en palatsboende furste som i en syraindränkt arkipelag (eller vad man nu ska kalla det) bevakar sina fyndigheter (inte sopor, utan bauxit) i konkurrens med mer rövaraktiga, lokala falanger. Kanske är likheten med Pråjsia en slump, men det ser i mina ögon inte ut så. Får väl ta det som en komplimang!

Även intressant intervju med Tomas om kommande Ulvriket-böckerna. Har ju korrat första boken, så jag vet ju att den är nyskapande, men andra delen (äventyrsboken) är för mig ännu obekant. Av intervjun att döma ska det bli riktigt spännande att se hur den annorlunda UR-settingen omsätts i rent äventyrsmaterial. Verkar vara ett nytt sätt att skriva på. Undrar om det är som jag tror...

Har inte läst hela numret ännu, jag är ju ingen vän av traditionell fantasy, men ser fram emot Richard Nilssons (Röde Jack på Mutants och GD:s forum) text om fler sällskap till GD. Alltid ett nöje att läsa hans texter!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det här verkar ju trevligt !!
Då hoppas jag att Fenis dimper ner hos mig på måndag.

/ Johan K, som tar en efter-rollspels-öl
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Bengt Petter</div><div class="ubbcode-body">Nya Fenix innehåller också en riktigt spännande artikel om Noir i andra världar än Sandukar. Hade gärna fått vara längre, men det är ändå riktigt välskrivet och tänkvärt. Särskilt för mig, som verkligen gillar systemet (det bästa på svenska någonsin!), men inte riktigt trivs lika självklart i världen. Antikens Rom, som det bla föreslås i artikeln, verkar häftigare. Saknade dock den i mina ögon coolaste och dekadenta film noir-miljön: Berlin 1946. Men de miljöer som finns med i artikeln är ändå alla spännande (kanske inte fantasysettingen, som kommenteras roligt syrligt, jag håller med, det är trist med alla Tolkien-kopior...). </div></div>

Tackar för de värmande orden - både om Noir som havande det bästa rollspelssyetemt någonsin, och för artikel i sig. Vi hade begränsat med utrymme och fick klippa en hel del i texten - ett antal settings togs bort och även löptexten trimmades (vårt eget fel - vi hade nog fått mer utrymme om vi hade bett om det). Men Noirs regler fungerar mycket väl till många olika genrer, vi har sjävla lirat Call of Cthuhlu, Mutant: Undergångens Arvtagare (vilket höjde den upplevelsen enormt i mitt tycke) och håller just nu på med en vulgo-fantasy-kampanj i Cadwallon. Så länge man delar grundpremisserna om huvudpersonerna i centrum, sceniskt upplägg och spelarinflytande så går det nästan löjligt enkelt. Och till Cadwallon-kampanjen har vi utvecklat systemet för att ta hänsyn till ens familj/släkt/ätt på ett rätt coolt och lätthanterat vis.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Låter helt klart som en intressant artikel; just kampanjen/Sandukar är anledningen till att Noir och Spelhjälpmedeln står kvar i hyllan ospelat, inte min kopp te... men Noir i Berlin, Rom eller varför inte Thieves World/Sanctuary låter coolare.. speciellt det sista vore nog en förträfflig combo för de som gillar fantasy.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Själv började jag klura på att spela i en indianstam (med shamanresor och allt) med Noirs regler. Skulle kunna bli hur coolt som helst!

Eller, för all del, en udda fantasysetting där man spelar drake med dunkla begär - och svagheter. Trakorien skulle kunna vara en intressant setting.

Noterade förresten också att det i Coriolis-texten finns en Noir-inspirerad relationskarta. Det är ju verkligen en setting man skulle kunna använda Noir-regler i.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
relationskartor är iofs inget nytt, har sett det lite då och då.. fast visst, Noir är det det första svenska rollspel som haft med det i boken...
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Och för övrigt är Åsa Roos en bra rollspelsrecensent. Informativt, överblickande och nyanserat. Minst en av hennes recensioner (Burning Empires) lär leda till spelköp för min del. Örnebrings recensioner gillar jag också. Det där nya Lovecraftska mysteriespelet verkar intressant.

Det enda jag retar mig på med nya Fenix är att fon Rijn på bilden fick hår på hjässan. Han ska ju vara skallig, precis som jag har skrivit i texten... Och det skulle vara Nike-skor... Ja, ja. Så kan det gå.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jodå, de var också bra. Över lag tycker jag att det här numrets recensioner var mer intressanta än vanligt. Och när jag säger det ska man kanske tänka på att jag är särskilt intresserad av bordsrollspelen och inte så sugen på resten (även om jag förstår att de måste vara med, som ett slags kommersiell draghjälp).

När jag tänker efter slår det mig faktiskt att de längre recensionerna ofta är mer intressanta. Skribenten får väl sätta sig in mer i materialet, vilket ofta betyder bättre text.

Svenska rollspelsrecensioner lider ju annars lätt av att branschen är så liten, alla känner alla och det kan kosta att kritisera folk lite hårdare, även om det emellanåt finns anledning. I ett lite större perspektiv tror jag faktiskt att det har hämmat den svenska rollspelsbranschen ganska mycket. Men det är uppenbart att mycket nytt och spännande håller på att hända just nu. Om fem år tror jag att branschen ser helt annorlunda ut. De mer nyskapande spelen har nog tagit över det mesta. Och några av de starkaste varumärkena har kanske blivit datorspel - eller blir det tvärtom, att datorspelen blir bordsrollspel?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hade gärna skrivit längre i båda mina recensioner, de blev redan lita för långa, och redaktionen fick pressa in dem med skohorn... ;-)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Jag har bara hunnit kolla två recensioner - Haragada och Nostalgi - och jag måste säga att även om det inte är superhöga betyg så är jag rätt nöjd med recensionerna. Det känns rättvisa och i alla fall Nostalgi-recensionen gav mig lite att fundera på inför framtiden. Bra!

Återkommer kanske när jag tittat på resten av numret.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ok, tur att du inte var missnöjd... och jag hade kul när jag spelade Haragada på Lincon...
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Lite kort så gillar jag inte detta nr så jättemycket, för mig är det ett av dom jag gillar minst. Inte för att det är nå sämre, artiklarna är säkert jättebra, men det finns varken något Star Wars i det eller DodT. Så... det är typ bara det som intresserar mig.

Så nu ska jag försöka få detta gnäll till något konstruktivt.
Hoppas detta bara var ett undantag och att det fortsätter komma
DodT material och förhoppningsvis lite Star Wars då och då i framtiden!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Bengt Petter said:
Nya Fenix innehåller också en riktigt spännande artikel om Noir i andra världar än Sandukar.
Jag gillade den artikeln, men inte för att den visa upp en massa världar som Noir kunde användas till, utan för att den visade upp vad man kan spela med Noir. Det var ofta saker som "Vill du spela [såhär] så ska du ha fokus på kontakter. Om du däremot vill spela [såhär] så ska du framhäva mekaniken för välmående mer".

Tror många blev glada för scenariot i Coriolis, så att de kan se vad man ska spela för sorts scenarion.

/Han som mest köpte tidningen för att han är med på sida 18
 
Top