Nekromanti Fenix nr 3/09 ute nu!

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Vi tittar på två svenska rollspelsprojekt med beräknad release i år: Western och Operation Fallen Reich. Äventyrsbilagan är till Noir, där Sandukar har bytts ut mot Poltava. Missa inte heller artikeln SL som festfixare om hur man får till en rolig spelkväll. Spelledarpersoner behöver inte vara rollpersonernas motståndare, vilket du kan läsa mer om i Spelledarpersonen som kompanjon. Fenix spänner från nyhetssvep och recensioner av nya spel till en lång artikel om hur du skapar de ruiner i vilka dagens äventyrare trampar. Svenil låter oss stifta bekantskap med Glesbygda jaktlag i en historia om älg, skog och kamratskap. Vi rundar av med serier, både Birger Barbaren och enrutesskämtisar signerade Åke Rosenius.

Fenix nr 3/09

/Anders & Tove
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Detta kanske har besvarats tidigare men jag har funderat ett tag på om spel ni recenserar alltid går att få tag på i Sverige. Vet att det dröjde ett bra tag efter er recension innan jag hittade mig ett ex av Trail of Cthulhu i Sverige.

Mutant City Blues som recenserades i 3/09 kan jag inte heller riktigt hitta något ställe att beställa ifrån i Sverige.

Är det kanske en ide att skriva i slutet/inforutan eller något i recensionerna om det går att få tag på i Sverige än, eller varifrån man kan få tag på spelet lättast? Så slipper man leta sig galen innan det går att finna. :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Det kanske är en urgammal häst att slå på, men ibland undrar jag om recensenten ens försöker förstå ett spel som recenseras. Exempelvis tyckte jag att recensionen av Pandemic var ...underlig. Med en attityd "jag gillar spel där man rygghugger varaandra, det gör man inte i det här spelet, så då är det rätt kass" upplever jag att hela poängen med att recensera går förlorad. Lite som när hårdrocksjournalisten får i uppdrag att bedöma dansband.

Jovisst, en recension bör vara personlig, yaddayadda, men det uppenbarligen är fel person som har fått fel spel så tycker jag att det är blott slöseri med spaltmetrarna.

Personligen gillar jag Pandemic för vad det är - ett spel där man kämpar mot klockan, där strategin är svårgreppbar men enkel, där slumpen orsakar verklig stress kring spelbordet och där verkligen varje spelrunda är dramatisk. Spelets setting och känsla fungerar mycket väl med premissen i mitt tycke.

Är Pandemic världens bästa spel? Nej. Är det bättre än 2x6 i betyg. Ja. Utan tvekan. Även om man inte kan sätta knivar i ryggen på varandra.

(Och patiens-jämförelsen måste vara ett resultat av att inte fatta spelet som jag ser det. Spelets grund är att utnyttja spelarnas olika roller och understödja för varandra - få till kombos så att säga. Resursallokering och tuffa beslut hela tiden)

Så. Hästen hade visst lite liv ändå.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Vad gäller Pandemic så håller jag med, recensenten verkar ha missat poängen. Å andra sidan är en recension av naturen subjektiv hur man än gör. Det läsaren erbjuds är en persons uppfattning av något, och den personen kan vara rätt eller fel person att recensera produkten, men det får man försöka läsa mellan raderna i recensionen. :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Magicartikeln

På förslag från Anders & Tove skrev jag artikeln om den nya Magicexpansionen som en nyhetsgenomgång i stället för en recension. Vad tycker ni om det upplägget? Är det vettigt? Som alltid är det dessutom svårt att veta vilken nivå jag ska lägga mig på när det gäller hur insatt man ska vara i spelet för att begripa vad jag skriver om, så jag tar gärna emot synpunkter om den saken också.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
k7e9 said:
Mutant City Blues som recenserades i 3/09 kan jag inte heller riktigt hitta något ställe att beställa ifrån i Sverige.

Är det kanske en ide att skriva i slutet/inforutan eller något i recensionerna om det går att få tag på i Sverige än, eller varifrån man kan få tag på spelet lättast? Så slipper man leta sig galen innan det går att finna. :gremwink:
Jag tror att det är enklast att låta läsaren leta rätt på spelen. Dels är det redan tight med utrymme för recensionerna som det är och dels skulle det bli konstigt om Fenix tipsade om (svenska) återförsäljare.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Magicartikeln

Dimfrost said:
På förslag från Anders & Tove skrev jag artikeln om den nya Magicexpansionen som en nyhetsgenomgång i stället för en recension. Vad tycker ni om det upplägget? Är det vettigt? Som alltid är det dessutom svårt att veta vilken nivå jag ska lägga mig på när det gäller hur insatt man ska vara i spelet för att begripa vad jag skriver om, så jag tar gärna emot synpunkter om den saken också.
Min spontana tanke var "Varför hamnade den här recensionen här?". Nu fick jag en förklaring.
Fast jag tycker nog fortfarande att det känns mer som en recension -- kanske för att du mot slutet, och någon gång innan, lägger in lite egna värderingar av produkten.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Magicartikeln

Ja, det är möjligt att jag låg lite för nära recensionsformen. Att berätta vad som är bra tycker jag ingår i upplysningsbiten men jag kan även se argumentet för att så inte bör vara fallet.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
P Lex said:
Jag tror att det är enklast att låta läsaren leta rätt på spelen. Dels är det redan tight med utrymme för recensionerna som det är och dels skulle det bli konstigt om Fenix tipsade om (svenska) återförsäljare.
Jag kan ju tycka att det vore väldigt bra att tipsa om svenska återförsäljare av några enkla skäl.
Dels hjälper det nya i hobbyn att hitta intressanta (recenserade) spel och butiker runt om i Sverige, och personligen anser jag att man bör försöka promota de (ganska få) Svenska spelbutiker som inriktar sig på Roll-/bräd-/figur-/samlarkortspel och dylikt. Jag kan helt klart se en poäng i att Fenix faktist ger PR till de företag som på sätt och vis hjälper Fenix att leva vidare genom att tillhandahålla de spel som vi intresserade spelar.

Jag kan ärligt säga att om jag var tvungen att beställa alla spel från utlandet så hade jag haft långt färre spel inom alla ovanstående kategorier, och jag är inte säker på att jag brytt mig om att prenumerera på Fenix heller då mitt intresse säkert skulle falna ganska kvickt om det inte fanns fysiska butiker att bläddra, prata, titta och frestas till köp i.

Jag kan dock hålla med om att det kan ge en del problem, framförallt med plats i tidningen. Kanske på internetrecensionerna? Och kanske någon kommentar om detta under "recensioner i fenix" rubriken.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Dock så gör ju alla de flesta spelbutiker reklam i Fenix så det är väl bara att leta själv?
Eller är det här en ny generationssjukdom?
Har vi nu blivit så enormt vana vid att bli matade med all information att vi inte ens kan hitta ett spel själva utan att pekas i rätt riktning?

Hur svårt kan det vara?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
... dagens ungdom.

Ahh! Tacka vet jag den gamla goda tiden då man satt och kikade i Midgård Games eller Spel & Sånts prislistor och läste namn på spel och moduler och försökte lista ut vad det var för sorts spel. Sedan beställde man på måfå och hoppades att man hade lyckats pricka rätt med sin beställning och hittat något man gillade. :)
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Draugen said:
Dock så gör ju alla de flesta spelbutiker reklam i Fenix så det är väl bara att leta själv?
Absolut. Det finns ju en butiksguide i varje nummer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Magicartikeln

På förslag från Anders & Tove skrev jag artikeln om den nya Magicexpansionen som en nyhetsgenomgång i stället för en recension. Vad tycker ni om det upplägget? Är det vettigt?
Jag tycker att det är vettigt. Magic är väldigt svårrecenserat, dels eftersom kvalitén på expansionerna är väldigt jämn och hög, och dels eftersom det slutliga omdömet om en expansion är möjligt att ge först efter ett par månaders speltestande av tusentals spelare. Det är bättre med konsumentupplysning och nedslag på några intressanta kort, precis som artikeln i det nya numret.

Som alltid är det dessutom svårt att veta vilken nivå jag ska lägga mig på när det gäller hur insatt man ska vara i spelet för att begripa vad jag skriver om, så jag tar gärna emot synpunkter om den saken också.
Det är nog lämpligast att vända sig till de som kan spelet, men inte är turneringsspelare. Turneringsspelarna vet redan hur expansionen ser ut tre dagar innan pre-releasen och behöver ingen artikel i Fenix.

/tobias
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Vi gillar också fysiska butiker, vilket vi tror och hoppas märks i samband med materialet i övrigt. Samtidigt är just det ett skält till att inte namnge butiker som har ett specifikt spel, då det inte är helt ovanligt att det förändras - spelet kan ta slut på ett ställe, medan en annan butik tar in det istället. Det är alltså rent praktiskt svårt att genomföra en dylik information som hålls aktuell och korrekt hela tiden för alla spel som någonsin recenserats i Fenix.

/tove & anders
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Wilper said:
Ahh! Tacka vet jag den gamla goda tiden då man satt och kikade i Midgård Games eller Spel & Sånts prislistor och läste namn på spel och moduler och försökte lista ut vad det var för sorts spel. Sedan beställde man på måfå och hoppades att man hade lyckats pricka rätt med sin beställning och hittat något man gillade. :)
Hihi. K7e9, känn dig ägd! :gremsmile:
 
Top