Nekromanti Fel?

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
I senaste numret (nr 1 2005) av Fenix så finns det med en artikel om Lashorakh plus en del om raunerna som lever på slätterna i närheten av fästet (Lashorakh). En väldigt intressant artikel tycker jag men det verkar som ett fel har smugit sig in i kartan. Enligt kartan ligger Ikankor (en större raunbosättning, åtminstone på sommaren) inte så långt från Lashorakh men i texten står det (samma sak säger modulen Barbarer & Människofolk) att bosättning ligger vid sjön Kyzul (den av de tre stora sjöarna innanför ringbergen som ligger längst norrut). Ikankor borde alltså (på kartan) ligga mer norrut (nordväst) än vad den gör.

Sen vill jag bara tacka för en riktigt bra tidning, fortsätt med det :gremlaugh:

Jaggernaut lycklig då han läser Fenix :gremsmirk:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Redigeringsproblematik, med mera

Problemet härrör från Neogames redigering av min rauntext. De gjorde ingreppet att flytta Den eviga vindens hords område långt åt nordöst, när de i min originaltext hade en central position innanför Ringbergen. Detta skapar en del konstigheter - framförallt blir kapitelintrot bisarrt, eftersom Vrimzikiel inte har någon anledning att fråga en så avlägsen makt om hjälp när Vargens hord, som vill angripa Caserion, ligger mycket närmare. Relationen med Den vita horden blir också märklig nu när fraktionerna inte längre gränsar till varandra som de gjorde i mitt textmanus. Den eviga vindens högsäte Besharblik byttes ut mot Sodoran, vilket inte heller var alls som jag hade tänkt mig. På det hela taget gjorde Neogames en slarvig redigering som skapade inkonsekvenser och skadade texten - jag ska se till att åtminstone få titta på redigeringen innan något publiceras nästa gång.

Och jo, jag hade mycket riktigt tänkt mig Kyzul som den norra kratersjön, men faktum är: det har jag bara sagt på forumet. Det framgår inte i Barbarer och Människofolk. Allt jag skriver är att Ikankor ligger vid sjön Kyzul 'mitt ute på de stora slätterna', och de orden fick förmodligen Nallo, som skrev Fenix-artikeln, att tolka texten annorlunda än jag hade tänkt mig och placera sjön annorstädes. Retsamt nog, då 'mitt ute på slätterna' nog bara var en beklaglig kvarleva från det ursprungliga textmanuset av Daniel Lehto.

Så om inte Kyzul verkligen bekräftas som den norra Kratersjön i Barbarer och Människofolk är det egentligen inte ett fel, om än ändock en missuppfattning mellan skribenterna. Till syvende och sist är det dock så att för mig som frilansare har Neogames sista ordet - vill de flytta på Den eviga vinden (och sjön Kyzul, för den delen) så kan jag inte hindra dem, men de hade åtminstone kunnat tänka över konsekvenserna av tilltaget innan modulen gick i tryck.

- Ymir, förklarar
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Redigeringsproblematik, med mera

framförallt blir kapitelintrot bisarrt, eftersom Vrimzikiel inte har någon anledning att fråga en så avlägsen makt om hjälp när Vargens hord, som vill angripa Caserion, ligger mycket närmare.

Jo jag tyckte det var lite skumt att han rest ända till Den eviga vindes hord för att få hjälp.

Och jo, jag hade mycket riktigt tänkt mig Kyzul som den norra kratersjön, men faktum är: det har jag bara sagt på forumet. [snipp] Så om inte Kyzul verkligen bekräftas som den norra Kratersjön i Barbarer och Människofolk är det egentligen inte ett fel, om än ändock en missuppfattning mellan skribenterna.[snipp]

Då är det bara ett problem kvar med kartan i Fenix-artikeln. Det finns ingen sjö i närheten av Ikankor (fast Kyzul (så som du vill ha den) ligger fortfarande närmast fast ungefär* 40 mil bort (mot nordväst) och på andra sidan om ett berg, östra delen av ringbergen), om man inte vill räkna Kagamarken som "den djupa och klara sjön Kyzul".

*Väldigt ungefär då det är nedrans pilligt att mäta på en karta med skalan 1:47619048, den stora Mundanakartan (alltså inte kartan i Fenix-artikeln).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Redigeringsproblematik, med mera

Mundanakartorna är inte detaljerade, och har alldeles för lite sjöar. Jag har tagit för givet att det finns massor av sjöar, skogar etc som inte är med. Speciellt i trakterna av Kagamarken borde det uppstå en mängd mindre sjöar och tjärnar - klimatet lär vara rätt sankt där. Kyzul är väl inte en alltför stor sjö, helt enkelt. Det står trots allt bara att den är "djup och klar". Men den borde ha varit med på kartan i Fenixartikeln, helt klart.

- Ymir, inte så petnoga
 
Top