Nekromanti Feedback sökes...

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hej hallå...Jag har jobbat lite med en fantasyvärld på sistone...Jag har inget riktigt mål med den vad jag vet om utan att ha kul.

Världen som för närvarande kallas "Nadragh" en travsetering på det ryska uttrycket för ingendera, är en om inte mörk i vart fall inte särskild ljus värld. Det finns två grundläggande raser varav den ena är människor...sorgligt men sant. Den andra rasen och säkerligen den av störst intresse är en humanoid varelse som härstammar från ödlan. Denna ras fanns långt innan människor ens blivit påkommna och hade redan ett antal millioner år sedan en framstående civilisation. (Ja det var länge sedan) Den har nu förfallit och kvar finns bara små rester av det forna samhället. De kvarlevande lever i träsken i sydväst utan någon direkt kontakt med människor. Människornas samhällen är splittrade...ett antal civilisationer har fötts och dött och nu finns endast barbariska stammar kvar. Det och en stad. Det är runt denna stad jag kommer lägga mest vikt troligtvis. Staden är förfallen, vad som återstår är den östra delen. Resten har slukats av havet i en stor världsomvälvning som drog ner 1/6 av den kända världen under vatten och med denna tre av de stora civilisationer...

På det kosmiska planet har jag två egentliga krafter, Mörkret och Ljuset, banalt jag vet men vad kan man göra.
Dessa krafter symboliserar givetvis inte bara det som namnen antyder utan är framställningen av onska och godhet.
Huvudsakligen ligger influenssfären utanför det världsliga planet. Kan lätt symboliseras som ett mynt vid jordens ekvator. Dessa krafter har dock slagit rot i världen och särskilt mörkret har börjat sippra in.

Hmm...jag skulle kunna skriva förbannat mycket mer men det vore bara jobbigt och onödigt. Jag vill bara ha lite feedback, det är bara att fråga om något behöver klaras upp.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hmmm...Kom på att jag borde lägga till att gudarna är vad man skulle kunna kalla onda, världen är för dom endast ett ställe att förvara själar innan dom skall ätas upp. Gudarna är skapade av människor som efter sin död stigit till skyarna och börjat livnära sig på själar. Själarna blir tömda på information och sedan åter nerslängda till jorden.
Av denna anledning är Gudar visserligen mäktiga men de är inte några varelser som inte går komma åt om man bara vet hur. Det finns givetvis undantag.

Männsikorna har 5 olika undergrupper varav 3 är slättlevande(finns ganska distinkta skillnader i placering och attityder) 1 bor i de stora skogarna och runt den enda kända staden och den sista bor under marken i stora underjordiska komplex. Dock ej inte i några organiserade samhällen.

Ödlevarelserna 4 undergrupper: En magisk kombination av människa/Geraun, ytterst bra smeder och har det mest invecklade samhället av alla varelser. En sentida ättling till Ji-Gera(De första) lugna och tillbaka dragning, De som blivit smittade av mörkret och sist men även störst träskboende jägare, jagar mestadels olika enorma insekter och fåglar.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Det ser ganska intressant ut, men som vanligt undrar jag vad som är metaplot:en - världens "undre mening" om det finns en sådan.

Ta dessa frågor som exempel:

Varför är världen mörk och ond ? Är det för att mänskligheten/ödlemänniskorna gjorde någonting olämpligt och sedan bestraffades därefter eller beror det på att gudarna har ett särskilt syfte med världen ? Vad ska man spela när man spelar spelet ? Ska den genomsnittliga rollpersonen veta något om gudarna och verklighetens sanna natur och vilken typ av "äventyr" ska äga rum i världen ?

e tc...

Åtminstone för egen del förenklade det att ha sådana frågor besvarade.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hmmm...världens undre mening, jag tror inte det finns någon egentlig mening med världen till att börja med...Världen skapades av ljuset och mörkret när de råkade i konflikt. Det är en slags biprodukt, en mellanväg för att de två krafterna ska kunna bråka med varandra. Detta kan nämligen inte ske på det andliga planet av någon outgrundlig anledning.

Världen är ond för att mörkret är starkare, troligtvis började fallet när Gudarna, som förut var människor steg upp till himmlarna och började äta alla godtrogna själar.
De onda kan visserligen även de bli ätna men det är vanligare att dessa inte tror på någon kraft utom sig själva och därför lyckas ta sig till den mörka sidan av "Dvarieg" Andeplanet...Utöver detta öppnades troligtvis av en slump en väg för mörkret in i värled som inte skulle funnits. En hel ras blev infekterad av mörkret och började slå sönder de civilisationer som fanns. Troligtvis har mörkret haft mer tur när det gäller deras portaler. De har två kända, en i norr där ett enormt mörker sprider sig och ett som ligger begravt under vatten. Ondskan sipprar ut i vattnet som omringar världen. Det är från vattnet de mesta onda varelser kommer.
Det mest passande är att spela någon typ av människa då dessa är lättast att identifiera sig med men allt är möjligt. I världen finns det ett få antal personer som vet om sanningen varav de flesta gudar...Får fundera lite på äventyr...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Ja...magi, det troligtvis mest enerverande området i hela spelet. Jag har faktiskt ett antal olika ideer men allt cirkulerar ändå runt en själ som den kraft vi behöver för att förändra världen. Magi ska vara väldigt stort och av mycket intresse för rollspelare och SL. Själva världen är i den senaste versionen uppbyggd på materia. Ett ämne som i sig självt söker upp och kopplar ihop sig med annan materia. Materian är väldigt små partiklar och kan i det närmaste liknas vid atomer även om jag inte tror att det handlar om en massa molekyler och så...Den vanligaste magin är sådan som förändrar materians struktur och sammansättning men det finns även andra delar bland dessa Planmagi och Tidmagi...som det givetvis inte ska heta.
Hmmm det är nog det grundläggande.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Namnet är rätt tilltalande för en mörk värld. Hade tänkt att de två krafterna kunde vara eld och kyla istället. Eld frambringar ju ljus (som nog de flesta vet) och mörker och kyla tycker jag står nära varandra.

Plotten kan vara att spelarna ska komma på att de ska komma på sanningen. Att de bara är föda åt gudarna. Kanske kan ett mål vara att de blir halvgudar och då kan ställa världen till rätta. Naturligtvis ska detta komma efter år av spelande. Kanske försvinner det folk helt oförklarigt men detta är helt accepterat eftersom det alltid varit så. Och för att det försvinner folk så hålls befolkningsmängden nere.
Eftersom det verkar vara var en rätt låg civilisation så verkar världen spännande.s
Man har religioner men man tillber inte de riktiga gudarna utan andra påhittade gudar.

/[color:green]Han</font color=green> som fick en karta över världen när han läste inläggen
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag her kommit för att påverka dig. Ärligt alltså.

När jag läste om världen tyckte jag att den lät förvånansvärt väl genomtänkt och jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Men sedan kom jag på en sak som hoppade in i mitt huvud när du kom till ödlefolket eller vad de nu skulle heta. Av någon anledning började jag tänka Azteker. Om du kunde tänka i den banan men att du ändrar deras dyrkande av solguden till någon annan kraft men att du kanske utgår lite ifrån deras samhälle och arkitektur. Självklart är detta bara en tanke men med tanke på alla blodsoffer aztekerna gjorde så kanske den idén kunde passa in i en mörk värld.
Information om Aztekernas samhälle finns nog i de flesta bibliotek.

Shadow -2001 (All your have to do is belive and I will grow stronger)
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hmm...intressant, jag har faktiskt själv tänkt i liknande banor när det gäller detta folk, i vart fall det vanligaste släktet. Just blodsoffren hade jag inte tänkt på men det låter väldigt intressant. Gerauner dyrkar förfäderna, de lever i en värld med tabun och dylika saker och visst skulle jag kunna plocka in lite Aztekinspirerade delar...Kanske inte just när det gäller byggnadskonst, jag hade tänkt att de skulle bo i enorma ihåliga träd och även på plattformar som byggts uppe i trädkronorna. Jag skall omgående införskaffa en bok om Azteker så att jag kan fördjupa mig i deras samhälle.
Jag tackar för idéen...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Ljuset och Mörkret håller inte bara dessa attribut, det är snarare bara hur det ser ut på det sinnliga planet. Mörker är även kyla på samma sätt som Ljus är värme. Mörker är Hat och ondska, Ljus är Kärlek och godhet. Ljuset är Abstrakt mörkret konkret...Det kan vara fel att kalla dem vid dessa namn men jag har för närvarande inget bättre och orkar inte gräva ner mig i lexicon och ordböcker för att hitta det perfekta ordet, vilket språk det vara månde, ryska, svenska, engelska, latin, franska...Många av mina namn har en underliggande betydelse.

Osterrae-Jordens mun-Havet i mitten av kontinenten
Dvarieg-Tverike-Andeplanet
Nadragh-Ni droghi-ingendera-Världen

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Allt det här med ljust som ät det goda och mörkret som är det onda tycker jag är ganska uttjatat. Jag förstår precis varför man völjer det som det är men det finns andra sätt. Till exempel i det gammla dataspelet Stonekeep där det finns en gud för varje planet. Men en gud är ond och han heter khuul khum och han representeras av solen. Därför så säger man i den världen att när solen skiner ner på en så är det khuul khums öga som bevakar en. Därigenom har solljuset, som normalt förknippas med något bra och gott, blivit mer en överhängande ondska. Att bryta mot de gammla traditionerna på ett intressant sätt kan skapa världar med mycket mer djup än vad det kan bli när man i ännu ett rollspel måsste ut och slåss mot "mörkret". Bara en tanke.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Har kommit på hur det skall läggas in...i alla fall en vis del av det. Efter ett blodsoffer hugger man av skallen och kokar bort allt köttet varpå skallarna spikas upp på enorma träd som står runt templet. Offren är oftast tagna från andra kulturer.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 
Top