Nekromanti Feedback & hjälp till Sorgernas brunn! Obs - kan vara känsligt för mina spelare.

Dark_Lotus

Veteran
Hallå där alla som älskar Eon lika mycket som jag!

Jag står inför ett problem i min kampanj och söker efter er hjälp överhuvudtaget på idéer ,tankar ,åsikter!
I min kampanj har vi 4a karaktärer ,alla med sina unika egna egenskaper och personligheter.

Varav detta är gruppen;

Spelare 1; En Sanari alvs magiker - med ett mystiskt förflutet - som söker sin mästare som aldrig återkom en dag efter hon lämnade honom och går stenfullt inför sin alvkultur i vad han än gör. (som för övrigt trollar oftast med enklare spels ,dolt och har för övrigt tur med tärningarna)

Spelare 2; En "Adelsman" som är tjuv/gambler/lurendrejare? - som har en adelstitel han van in på ett gambling med en stor skuld bakom sig (ca 20k silver samt en nedsliten herrgård).

Spelare.3; En krigare som är mer tystlåten utav sig än vad han är aktivt social ,hans bakgrundshistoria är att hans förra mästare blev dräpt inför hans ögon i ett bakfall och hans nemesis tog över vapelskolan och lätt honom bli utkastad för övrigt pga av misslyckat uppdrag - (för övrigt är spelare annars social och gladsynt av sig). ^^

Spelare 4; En prästinna ifrån den samoriska tron, som söker efter andra kvinnliga präster och för att hjälpa sin omvärld - väldigt naiv och godhjärtad.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kort och gott lite ur spelmöte 2;

Dilemmat är detta att jag kör sorgernas brunn och vi har kört tills 2a spelmötet (korrigerar lite efterhand) - vi har kommit så pass långt in i äventyret att de skulle fångas in ,varav prästinnan var den enda som hann att lyckas fly.
På detta när resterande av spelarna blev infångade så började Adelsmannen prata om till vakterna om hans makt och spela på det - vilket han är bra på för övrigt (vilket kan vara både possessivt och negativt) i olika situationer.
Dock vill jag påpeka att jag var klantig och anhöll dem i äventyret som det står att de ska bli , dock utan att delge anledningen - vilket jag missade dock i äventyret.
Mitt i denna situation iallafall ,så börjar adelsmannen prata om att gudarna skulle straffa dem och blixtrar skulle falla ned ifrån himmelen utifall de inte släpptes och vaktkaptenen sa åt dem att inte rädslas utav deras ord till de andra vakterna som började fundera på släppa dem fria ,därav kommer magikern in i bilden ,och vakter som satt i närheten och intill magikern i vagnen där de fraktades och adelsmannen.
Mitt i det hela så skiftade tillfälligt vädret ifrån mörkt till lite ljusare eftersom det varit regn i många dagar och molnen luckrade upp sig lite vilket var underbart för magikern och inget jag hade tänkt på för övrigt.
Vilket på sin tur leder till att kaptenen blev nedblixtrad ifrån ovan utav magikern som gör magin dold utan handrörelser , Sedan så faller blixtarna ned och efter blixtarnas fall och kaptenen sprang inåt skogen brinnande - så flydde resten av vakterna åt sina olika håll ,vill bara påpeka att både magikern och adelsmannen har blivit välsignade utav prästinnan och på således fått quadosh (där är ett till intressant dilemma).
Därav så fångade de up en del hästar som somliga vakter hade ,som inte sprang iväg i panik pga av blixtarna.
Efter ett tag så samlas alla upp igen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina övriga frågor är nu och ni som har spelat sorgernas brunn får gärna komma in med feedback eller tankar eller tips till mig som spelledare som jag kanske inte har tänkt på;

1. Bör jag låta den som anställt dem för det falska uppdraget med brevet i äventyret ,anställa dem iallafall? (de har fortfarande brevet och vet endast att de ska levereras till en bonde längre bort i asharien därifrån de är just nu.)

2. Vad bör konsekvenserna vara utav vaktkaptenen blev nedblixtrad? (har för övrigt en plan att han kommer överleva - dock ärrad och skärrad ;) - för övrigt är han en viktig spelledar person också i äventyret.)

3. Bör Adelsmannen och magikern få konsekvenser för att utnyttjat detta med den Samoriska läran för att fly och det för övrigt inte riktigt är så troende? - i Sådanafall - vad är konsekvenserna?

3.(a)
ska hästarna vara märkta? (gör man ens sådant med hästar i mundana?) - har en tanke på att detta kan leda till större konsekvenser (hjälp gärna till att utveckla) -
(b)
bör det ledas vidare till rykten om stöld?
(c)
Hur skulle ni göra som spelledare om Adelsmannen eller övriga spelare i sig kräver hästarna som kompensation för det som hände? (specielt i den situation om de blir ertappade som tjuvar med hästarna som kan vara 'märkta').

4. Kommentarer och konsekvenser ifrån spelare ,dvs motargument för jämnan - p.g.a av sina fördelar eller andra smådetaljer som kan diskuteras i evigheter , och slukar upp speltid ,vilket inte låter mig vara spelledare till viss del - hur tacklas ni med sådana problem? Möter ni upp Npc's med samma egenskaper eller Kör ni strängt på - jag är sl och det är jag som styr?
Min tanke är iallafall att jag vill möta mina spelare med respekt och känna att alla får en bra stund istället för det ska vara tjafs om vad som är rätt och fel.

5.
(a)

Fördelar som ger en enklare i övertala och påpekar för det mesta är en pressad situation och teoretiskt sett "enklare" (pga av en viss fördel) - hur gör ni med sådant? Och presenterar ni en situation som inte är pressad utan mer i ett förhandlar läge som ej är pressat?
(b)
Vad skulle ni säga vilka lägen helt enkelt bara är som det är utan att spelarna får enklare pga av sina färdigheter? (nu med tanke på till övertala/magi/ect - vill som sagt med detta skapa lite mer motstånd och utmaning till kampanjen istället för allt ska bli lekande enkelt)

6.
(a.)

Det finns ett till dilemma som jag funderar på hur man ska ballansera det - för jag gill ge spelarna motstånd och något att kämpa istället för allt ska bli för enkelt , i gruppen där vi har prästinnan så har hon ett ljus som ger ett evigt sken - som hon för övrigt har bara tagit i sin bakgrundshistoria - det brukar magikern utnyttja till att alstra ifrån - Bör ljuset vara evigt eller slocknar det efter x-antal filament?
(b)
Bör de filamenten vara fototropi eller Teotropi? Vill påpeka att jag har tillåtit magikern alstrat ifrån det ljuset i mörka situationer.

7.kan en jordbest regeltekniskt sett hålla i en spelare och slå på denne under samma spelgång? (Eftersom de har fyra armar ,vilket i min Sl tolkning skulle vara - ja de kan för de har fyra armar och lär kunna använda dem med bra koordination gissar jag på - Men behöver inte så vara fallet - vad är eran åsikt?)

8.
(a)

Hur påverkas en adelsmans titlar/rykten utav att bli ertappad när han fuskar i gambling (Specielt när det kommer till kort) ?
(b)
Hur brukar ni gestalta med En npc emot spelare ,när denne blir ertappad att de har fuskat? (dvs om man blandar på ett sådant sätt som är beräknande ,att man blandat kortet ?)

9.
Färdigheter i sig är någorlunda höga ,de högsta färdigheter som de har ligger på 15 till förhållande av sitt yrke - hur tufft motstånd bör man ge spelarna? - bör förvarna att de är rätt erfarna och skarptänkta.

10.
Hur bör jag presentera intressanta vinklar för krigaren och prästinnna? (har försökt få till det igenom att tex berättat för prästinnan att hon hittar ett tempel i städerna vare sig det är stort eller ej och försöker göra en scen där prästen står och ber tex.)
Har ej kunnat presentera något intressant för krigaren ,förutom att det finns en stridsakademi som jag dock ej minnns om jag presenterat ingame igenom rykten eller ej.

11.
Hur gör ni för att soldaten/krigaren i era äventyr får den viktiga rollen att strida när det väll kommer till den punkten? (ja förutom att presentera den farliga situationen förstås - ni kanske har andra tankar eller tips på hur man kan introducera situationer där man kan få krigaren att framstå mer viktig)

12.
Hur gör ni för att ta fram instressanta viklar för en Sanari Magiker som i princip har levt i 200 år eller mer?

13.
Vad bör man göra för adelsmannen som kan spela sin roll - känner mig dock ideefattig på hur jag ska kunna erbjuda mostånd många ggr ,har ni några intressanta ideer eller npcs att dela med er utav?

14.
När ni brukar köra med regeln dold magi ,hur väll är den dold enligt er? Dvs att det inte glödet ,lyser eller andra effekter? (ja förutom att den känns förstås utav andra magiker)

15.
Hur långt låter ni era spelare som adelsmän nyttja sin makt?

Tror detta är allt jag har suttit och klurat på nu än så länge - syftet som sagt med detta är att kunna få lite mer kunskap som spelledare och ge mina spelare en mer utmaning och mer dynamiskt rollspelande för dem ,har ni för övrigt idéer ,tankar eller tips, får ni gärna slänga ut dem om ni vill dela med er.

Tackar iallafall på förväg av all hjälp som bidrages och önskar er en God dag!
/Dark_Lotus