Nekromanti Feedback önskas

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Hej!
Jag håller på att skriva (under stor tidspress) ett historiskt rollspel som utspelar sig i Sverige under början av 1800-talet. Jag syftar till att få allt så historiskt korrekt som möjligt och ger äventyrsuppslag efter saker som verkligen hände.
Jag inkluderara inga regler, eftersom de flesta spelledare har något regelsystem som han/hon har läst in sig på och tycker om. Spelledaren får använda sig av det systemet på spelvärlden som jag skriver ihop.

Hur tycker ni att det här konceptet låter? Finns det något jag borde tänka på? Var kan jag hitta mer information. Jag behöver särskilt information om vapentekniker och krigsstrategi.

//Purgie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Var kan jag hitta mer information. Jag behöver särskilt information om vapentekniker och krigsstrategi."

Biblioteket, säger jag bara. Ta och leta efter alla de krigshistoriska avhandlingar om Napoleonkrigen - där har du en god början. Von Clausewitz behandlar en massa om Napoleonkrigen i sin bok Om Kriget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag håller på att skriva (under stor tidspress) ett historiskt rollspel som utspelar sig i Sverige under början av 1800-talet. Jag syftar till att få allt så historiskt korrekt som möjligt och ger äventyrsuppslag efter saker som verkligen hände.
Jag inkluderara inga regler, eftersom de flesta spelledare har något regelsystem som han/hon har läst in sig på och tycker om. Spelledaren får använda sig av det systemet på spelvärlden som jag skriver ihop."


Hmmm, har du inte tänkt på arméns utformning? Bara det är en del som kan beskrivas i det oändliga nästan. Jag håller själv på med en artikel om indelningsverk i allmänhet och det svenska indelningsverket i synnerhet, avsedd för Codex.

Jag har skrivit en jämförelse också mellan svenska och amerikanska regementen som finns på www.rollspel.com Annars är Statistiskt sammandrag af Svenska Indelningsverket, del I-IV, 1855-57, facksimilutgåva 1988 av Claes Lorentz Grill, ISBN 91-7970-160-4 en bra källa. Innehåller även uppgifter om löner m.m.

Boken Indelt soldat och rotebonde (1949), ny upplaga 1989, av Elfred Kumm, ISBN 91-36-02822-3 beskriver en soldats vardag och sysslor.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
En fråga till

Jag har en fråga till: Hur gör man ett fältslag med gevär intressant rent spelmässigt? Om jag förstått allt rätt så stod arméerna uppställda framför varandra och sköt tills den ena sidan gav sig. Då och då ryckte den ena sidan fram och slogs med bajonetter, men även detta blir förmodligen ganska enformigt efter ett tag.
Hur gör man intressant rollspel av ett dylikt slag, eller soldatlivet i fält över huvud taget?

//Purgie, litar på de erfarna rollspelarna
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Knastertorrt ,men viktigt

Vad du än gör glöm inte den industriella revolutionen och allt vad den innebar.
(bra böcker är:Stearns Den industriella revolutionen i världshistorien
samt Sveriges historia 1521 - 1809 av Behre, Larsson och Österberg, om du vill ha fler tips så bara säg till)
I övrigt så användes kavalleri fortfarande i stor skala, något som helt klart gör ett fältslag mer intressant.

Högaktningsfullt Kowalski
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: Knastertorrt ,men viktigt

Hade den industriella revolutionen kommit igång i Sverige innan år 1809? Jag har för mig att det dröjde ytterligare några decennier.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Knastertorrt ,men viktigt

Som med det mesta annat här i världen så händer inte saker över en natt, även om vi gärna vill se det så. Den industriella revolutionen smög igång, liksom folkvandringarna under tidig medeltid och precis som datorrevolutionen gjorde på sextiontalet.

Den bör behandlas, och förändringar i samhället som har med den att göra kan spåras till början av 1700talet. Demografi, jordbruksförändringar och liknande... sånt bör man ha med.

*Jepp. jag är tillbaka ;)*

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Amerikanska inbördeskriget!

Leta efter information om Amerikanska inbördeskriget, finns oerhört mycket, varför inte kolla på alla filmer som har gjorts (tex Ärans Män)....
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: En fråga till

Här finns lite information om svenska förhållanden i krig

http://www.algonet.se/~hogman/slb_slag_2.htm Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Skyttegravar

Skyttegravar var inte speciellt vanligt på den tiden det berör (1700-talet och början av 1800-talet).

I frågan om hur ett krig utkämpades under dessa tider (i Svenska förhållande som är ursprungsfrågan), rekomenderas att söka efter böcker som beskriver följande krig:

Trettioåriga Kriget (1618-1648), Sverige deltog från 1626.
Stora Nordiska Kriget (1700-1721)
Svensk(Finsk)-Ryska kriget (1788-1790)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Varför glömmer folk ?

Jag går andra året på Tingvalla Gymnasium och flera tjejer
i min klass frågar läraren hela tiden vart de kan få tag
på både det ena och det andra, scenariot spelas lätt upp
3 gånger per vecka och varje gång skriker jag: "PRÖVA
BIBLIOTEKET". Har bibliotekets värde missats ? Det bör
noteras att nästintill samtliga tjejer är inne i
bibliotekets datorsal och mircar nära på varje dag.
Jag står frågande.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top