Favoritmekaniker ni aldrig använt

Rickard

Urverk speldesign
Blurben i Spirit of the Century
En spelare skriver en baksideshistoria på sin dime novel och lämnar sedan över till en annan spelare som skriver in sin karaktär. Den förste spelaren tar sedan och skapar aspects från historian. Jag hade gärna velat testa detta, då det låter kul i teorin.

Glitch die Wild die i Star Wars d6
En tärning är olikfärgad och exploderar om man slår maxtalet. Är resultatet däremot en etta så fumlar man om slaget misslyckas. Känns som en enkel mekanik att införa utan att den rubbar Kraften på något sätt.

Marvel-initiativ
Jag minns inte i vilket superhjälterollspel som hade det, men spelarna väljer vem som får agera (även fiender). Känns som en kul grej. Kanske till och med strategiskt, om regelmekaniken tillåter. Tror mekaniken har ett namn: "följa John" eller något liknande. Någon kanske kan fylla i..? Shadowrun: Anarchy har detta som en tilläggsregel. Kanske får testa den.

Last edited:
Blurben i Spirit of the Century
En spelare skriver en baksideshistoria på sin dime novel och lämnar sedan över till en annan spelare som skriver in sin karaktär. Den förste spelaren tar sedan och skapar aspects från historian. Jag hade gärna velat testa detta, då det låter kul i teorin.
Jag har spelat Spirit och blurben(?) är rolig. Men lite osäker på om mekaniken beskrivs på rätt sätt. Vad jag kommer ihåg så skapade båda spelarna aspects från historien.
Det roliga var att en spelare skapar en story och en annan spelare kommer in och beskriver hur de är med i en scen. Så att det skapas en härlig sammanhållning i gruppen vid karaktärsskapandet. Jag tyckte det var kul i praktiken också. En bonus var att alla spelare var rätt väl inlästa på varandras bakgrunder vilket är något jag inte alltid upplevt annars.

Glitch die Wild die i Star Wars d6
En tärning är olikfärgad och exploderar om man slår maxtalet. Är resultatet däremot en etta så fumlar man om slaget misslyckas. Känns som en enkel mekanik att införa utan att den rubbar Kraften på något sätt.

Gissningsvis baserad på spöktärningen / Ghost Die i Ghostbusters (det första tärningspölssystemet WEG gjorde och en enklare version av vad som utvecklades till SW D6), som alltid var en av tärningarna man slog för saker. I stället för sexa hade den GB-loggan, och om spöket kom upp gick någonting snett vare sig man lyckades eller misslyckades.

Marvel-initiativ
Jag minns inte i vilket superhjälterollspel som hade det, men spelarna väljer vem som får agera (även fiender). Känns som en kul grej. Kanske till och med strategiskt, om regelmekaniken tillåter. Tror mekaniken har ett namn: "följa John" eller något liknande. Någon kanske kan fylla i..? Shadowrun: Anarchy har detta som en tilläggsregel. Kanske får testa den.

Jag har sett det här refereras till som "popcorn-initiativ".

Back