Rickard
Urverk speldesign
Blurben i Spirit of the Century
En spelare skriver en baksideshistoria på sin dime novel och lämnar sedan över till en annan spelare som skriver in sin karaktär. Den förste spelaren tar sedan och skapar aspects från historian. Jag hade gärna velat testa detta, då det låter kul i teorin.
Glitch die Wild die i Star Wars d6
En tärning är olikfärgad och exploderar om man slår maxtalet. Är resultatet däremot en etta så fumlar man om slaget misslyckas. Känns som en enkel mekanik att införa utan att den rubbar Kraften på något sätt.
Marvel-initiativ
Jag minns inte i vilket superhjälterollspel som hade det, men spelarna väljer vem som får agera (även fiender). Känns som en kul grej. Kanske till och med strategiskt, om regelmekaniken tillåter. Tror mekaniken har ett namn: "följa John" eller något liknande. Någon kanske kan fylla i..? Shadowrun: Anarchy har detta som en tilläggsregel. Kanske får testa den.
En spelare skriver en baksideshistoria på sin dime novel och lämnar sedan över till en annan spelare som skriver in sin karaktär. Den förste spelaren tar sedan och skapar aspects från historian. Jag hade gärna velat testa detta, då det låter kul i teorin.
En tärning är olikfärgad och exploderar om man slår maxtalet. Är resultatet däremot en etta så fumlar man om slaget misslyckas. Känns som en enkel mekanik att införa utan att den rubbar Kraften på något sätt.
Marvel-initiativ
Jag minns inte i vilket superhjälterollspel som hade det, men spelarna väljer vem som får agera (även fiender). Känns som en kul grej. Kanske till och med strategiskt, om regelmekaniken tillåter. Tror mekaniken har ett namn: "följa John" eller något liknande. Någon kanske kan fylla i..? Shadowrun: Anarchy har detta som en tilläggsregel. Kanske får testa den.
Last edited: