Nekromanti FASA lägger ner verksamheten!

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Det här beslutet chockerade mig totalt.

FASA lägger ner all sin verksamhet, och har sålt Shadowrun- och Battletech-licenserna till ett för mig totalt okänt företag som heter Wizkids LLC.

Pressreleasen finns att läsa <a href="http://www.fasa.com/PressReleases/PRClose.html">här</a>. Själv är jag verkligen överraskad av det här - FASA har precis släppt Rigger 3, och nu ska de lägga ner?

Shadowrun är utan tvivel mitt favoritrollspel, alla kategorier - och nu hoppas jag verkligen att Wizkids LLC förvaltar skatten som Shadowrun utgör väl.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det här beslutet chockerade mig totalt.

FASA lägger ner all sin verksamhet, och har sålt Shadowrun- och Battletech-licenserna till ett för mig totalt okänt företag som heter Wizkids LLC."


Det som står är det som amerikanska företag skriver när de gått i KK, dvs "After 20 happy-and difficult-years in business, FASA Corporation is closing its doors."

Det vill säga, företaget är i konkurs, precis som ICE i slutet av förra året.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>nu hoppas jag verkligen att Wizkids LLC förvaltar skatten som Shadowrun utgör väl.</I>

Notera att grundaren av Wizkids är Jordan Weisman. Han var en av FASA:s främsta kreativa motorer, så jag är egentligen inte förvånad att de fick packa ihop sen han hade lämnat dem. I långa loppet tror jag att det här var en förändring till det bättre.

--
Åke
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det som står är det som amerikanska företag skriver när de gått i KK, dvs "After 20 happy-and difficult-years in business, FASA Corporation is closing its doors."

Det vill säga, företaget är i konkurs, precis som ICE i slutet av förra året.<p><hr></blockquote><p>Det är ju lustigt eftersom att FASA hade några framgångsrika spel i bagaget. Men Rollspelsmarknaden är väl kanske inte den största vilket gör att det är svårt att få det att gå ihop. Det har ju lagts större och större krav på snygg layout av böcker och sånt. Se bara på D&D 3e...

Det är ju skillnad på till exempel första versionen av Traveller och till exempel Megatraveller...

/Honken

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
<em>Notera att grundaren av Wizkids är Jordan Weisman. Han var en av FASA:s främsta kreativa motorer, så jag är egentligen inte förvånad att de fick packa ihop sen han hade lämnat dem. I långa loppet tror jag att det här var en förändring till det bättre.</em>

Jo, förmodligen kommer de att göra stora saker med SR. Jag vet dock inte hur de kommer att göra med Earthdawn-länken i Shadowrun - Living Room Games äger Earthdawn numera, och FASA har officiellt dumpat ED-länken och låtsas om att den aldrig existerat. :)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Gisses... det verkar som att det inte finns något att ta för givet i den här världen längre. Förutom att man dör och att man måste betala alldeles för mycket skatt :)
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
<em>"Det vill säga, företaget är i konkurs, precis som ICE i slutet av förra året."</em>

Enligt vad jag har hört (från några av FASAs frilansare) så är de inte i konkurs, de ska "bara" lägga ner verksamheten.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,926
Location
Nordnordost
Spel som försvinner

Tja, företag kommer och går, men riktigt bra spel består.

Själv så har jag spellett Mega Traveller, Twilight 2000, EDD , DoDv6 och CP2020 de senaste åren. Hälften av spelen kommer från företag som inte finns längre. Men är spelen sämre för det? Enlig min mening så är de inte det, de är frusna i tiden och kommer alltid att vara det de en gång var. Vad gäller EDD så har ju nu DoDv6 kommit ut, men vad det än står på boken så tycker inte jag att det är DoD (därmed inte sagt att Riotminds har gjort ett dåligt spel).

Så ni som går och oroas för att ert favoritrollspel skall läggas ner, gör inte det! Spelet kommer alltid att vara lika kul.
 
Top