Nekromanti Fanzine recensioner...

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Codex 5 börjar bli klar och då börjar vi med recensioner av fanzines. Först ut att recenseras är Runan, NisseNytt/Scriptum, Kobold, Frontline, AlterEgo, Nasses Nekrozin, Fortasse Bellum...

Spännande...

Självklart kommer alla som läser Codex även få adresser och kontakter så att hugade läsare kan finna nya favoritblaskor!


Du som vill ha ditt fanzine recenserat i framtida Codex ombeds ta kontakt med vår fanzineredaktör Hans (på hans.stenstrom@home.se) för mer info om vart de ska skickas osv. Alla fanzineintresserade som inte redan tecknat en prenumeration på Codex - gör det nu!




Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Varför detta användade av det engelska ordet fanzine istället för det svenska ditot? Jag tycker personligen att fansin är ett mycket mer adekvat ord.

--
Skriver INTE på detta forum i egenskap av medlem i Runanredaktionen.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Varför detta användade av det engelska ordet fanzine istället för det svenska ditot? Jag tycker personligen att fansin är ett mycket mer adekvat ord.</I>

Ok, då påtar vi lite i etymologin:

Fanzine = sammandragning av 'fan magazine' (ungefär "entusiast-tidning").
Fansin = sägs vara sammandragning av 'fan-magasin', används antagligen för att se mer svenskt ut.

Fan: Sådär lagom <I>svenskt</I> ord, va?
Magasin: Plåtlådor med patroner som man laddar i skjutvapen, alternativt lagerkåkar nere vid hamnen o dyl. (När hörde du nån säga "jag gick ner till kiosken och köpte ett magasin" senast?)

Ergo: Ett adekvat svenskt ord istf fanzine vore väl möjligen <B>entning</B> - det där andra är mest ett lingvistiskt missfoster.

--
Åke, som alltid skriver 'fanzine', vad folk än redigerar om det till i efterhand.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fanzine recensioner...(OT)

<I>Skriver du "tape" också? ;-)</I>

Beror på om det handlar om Scotch Magic eller TDK... Däremot skriver jag fortfarande "site" rätt ofta - fast jag har funderat på att skriva "kiibård" och "meggabajts" ibland, bara för att se om nån reagerar. (-:

Det är inte samma sak; i fallet 'fansin' gör folk anspråk på att det ska vara ett <I>bättre</I> sätt att stava det på, med lingvistiska argument som jag inte tycker håller.

--
Åke
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Språkutvecklingen sker framåt - inte bakåt! ;-)

--
Skriver INTE på detta forum i egenskap av medlem i Runanredaktionen.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Språkutvecklingen som du säger fungerar inte så, dvs först kom ordet fanzine och sedan utvecklades detta till fansin. Utveckligen fungerar istället så att det under en viss period, längre eller kortare, kommer att finnas flera godtagbara varianter av ett och samma ord, varpå en av dessa varianter i slutändan blir "standard". Specifikt vad gäller fanzine och fansin så kan sägas att fansin har en mycket liten bruksyta, såvitt jag är medveten används den stavningen nästan bara inom spelhobbyn och inte ens där fullt ut. Det är därför trovärdigare att fanzine är och kommer att förbli den allmänt vedertagna stavningen.

- Hans
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Pontus!

Codex kommer att skriva fanzine med z. Punkt.

-
Skriver på detta forum i egenskap av chefredaktör för Codex ;-)


Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Fast 'Fanzine recensioner' är väl lite väl mycket anpassning till engelskt språkbruk?

Nej, fansin och fansinrecensioner tycker jag är bra. Vore intressant att koppla in någon språknämnd och se vad de tycker, det finns väl ingen motsvarighet till Svenska datatermgruppen? Man kanske kan skriva till Svenska Akademien.
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: Fanzine recensioner...(OT)

Säg "amatörtidning", helt enkelt, så är allt frid och fröjd!=)

/Daniel
 
Top