Fantasyskurk som fuskar

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har ganska länge tyckt att grimdark skurkar i fantasyspel är lite trista och att det ofta blir samma ondingar i nya kostymer. Av den anledningen har jag börjat föredra skurkar som är småsinta, fega och fåfänga, lite som Prins John i tecknade Robin Hood. En skurk som i sin personlighet bara är en patetisk liten usling men som av en eller annan anledning ändå utgör ett hot, exempelvis genom att vara härskare över ett rike.

Detta sätt att närma mig fantasyskurkar har gett mig en idé som börjat gro. Det handlar om en skurk i form av en jättemäktig magiker, men som trots alla sina krafter helt saknar värdighet och är småsint, ogin och självcentrerad. Och viktigast av allt, han älskar att vinna och tvekar inte att fuska för att göra det.

Jag tänker att själva upplägget är att den onda magikern har stulit en pryl som rollpersonerna av någon anledning ska hämta tillbaka. Trollkarlen är mycket mäktigare än rollpersonerna och skulle lätt kunna döda dem på en gång, men hans fåfänga gör att han vill vinna över dem. Han lockar dem därför till olika tävlingar, säger att han ska ge dem saken de vill ha ifall de bara lyckas med den här utmaningen först. Utmaningen verkar löjligt lätt men det finns alltid en hemlig knorr som gör den mycket svårare än vad man först trodde.

Exempelvis så säger trollkarlen att han ger dem saken ifall de går med på att strida mot hans katt. Det är en vanlig katt så det borde ju inte vara svårt. Men när rollpersonerna sagt ja krymper han dem och vips är det som att kämpa mot ett monster.

Jag tänker att varje utmaning på något sätt ska ge rollpersonerna en nyckel åt att besegra trollkarlen så att hans egen småsinthet blir hans undergång. Exempelvis att mössen i trollkarlens hem ger rollpersonerna nån magisk Sten de stulit som tack för att de dödat den läskiga katten.
Nu behöver jag tips på utmaningar som trollkarlen kan ge rollpersonerna som från början verkar enkla men som genom fusk och tricks blir väldigt svåra att utföra!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker ju osökt på Tors färd till Utgårdaloke, där den senare utsätter Tor med sällskap för skenbart enkla utmaningar där han fuskar med sin magi för att göra dem omöjliga. Står kort om det här, men bäst är så klar att läsa Valhall-seriealbumet.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tänker ju osökt på Tors färd till Utgårdaloke, där den senare utsätter Tor med sällskap för skenbar enkla utmaningar där han fuskar med sin magi för att göra dem omöjliga. Står kort om det här, men bäst är så klar att läsa Valhal-seriealbume.
Ja, konceptet är helt klart inspirerat därifrån! Jag tänker att rippa Utgårdarlokes utmaningar rakt av gör att de med koll på fornnordisk mytologi kan bli förvarnade om vad som komma skall, men absolut utmaningar av samma typ.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Discord i My Little Pony: Friendship Is Magic är också ett bra exempel, kanske i synnerhet hans första uppträdande i början av säsong 2. Han kör på det här med att rigga upp ett "spel" för hjältarna där han bestämmer reglerna och försöker manipulera dem att fucka upp, men fuskar hejdlöst vid behov och när hans manipulation inte biter på en av dem lackar han ur och bryter i stället ner henne med magisk råstyrka.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Ta sig över en grund och inte så bred flod. Det ser ut att man enkelt kan vada över den, kanske även hoppa, men när de väl är ute så blir den djupare, bredare och strömmen allt starkare.

Hela tiden i strider frammana ett starkt ljussken som tillfälligt blindar dem, magikerns skratt kan höras i deras huvuden varje gång. Liknande kan vara att rollpersonerna känner att de blir undanryckta av någon magisk hand i tid och otid.

Tänker mig att magikern vill förlöjliga rollpersonerna, visa att de inte är något. Så när de ändå övervinner allt så blir magikern allt mer arg och nervös. Så tillslut när magikern verkligen tar till sin fulla styrka så är det försent.
 
Top