Nekromanti fantasyböcker att vänta på

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
här kommer lite olika fantasy böcker som kan vara trevligt att vänta på

Raymond E Feist kommer ut med två nya böcker detta år, den första är tredje boken i Legends of the Rift War som skriv s tillsammans med Steve Stirling och heter Jimmy the Hand, denna bok borde komma ut i juli. den andra boken han skall släppa är fortsättningen på Conclave of Shadows(första boken var Talon of the Silwer Hawk) och heter King of Foxes det står inte så mycket om denna förutom att den skall släppas i november

terry goodkind kommer med sin åttonde bok i serien om svärdet den 21 juli, den nya boken skall heta Naked Empire, ingen ren fakta om boken men en snygg bild på det amerikanska omslaget

Robin Hobb släpper i oktober en tredje bok om Fool Fool's fate vilket kan bli intressant

Del 28 i Discworld serien av Terry Pratchett skall heta Monstrous Regiment och kommer även den i oktober

givetvis måste ju man ta upp JK Rowlings nya Potter-bok, kommer den 21 Juni och skall heta Harry Potter and the Order of the Phoenix

detta är väl några av de största fantasy titlarna som kommer, de släpps även stor säljare som Terry Brooks(två böcker, maj respektive augusti) och David Eddings(en bok 15 juli)

givetvis väntas det ju på George RR Martins nya som skall komma nästa år, hoppas vi på

//Netfeed, som slår ett slag för Tad Williams The War of the Flowers och tycker att han skall skaffa sig ett bredare utbud med författare att läsa *sigh*
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Suck ! Så lite pengar, så många böker !!

Jag funderar på det där om att köpa 2 kg nudlar & sedan köpa en bunt med böcker !!!
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Harry Potter

Harry potter måste man bara läsa!!!!!!!!!!!

Nja...

Jag läste den första Harry Potter-boken (på engelska) för ett tag sedan. Historien är spännande och Rowling har verkligen lyckats skapa en udda världsbild med gott om punschig fantasy-humor och kluriga ordvitsar. Däremot tycker jag att språket i boken är lite platt och endimensionellt, vilket drar ner läsupplevelsen. Jag läser hellre böcker med ett rikare språk.

Visst, jag vet att böckerna egentligen är avsedda för yngre barn och att mina språkkunskaper knappast är tillräckliga för att på ett insatt sätt bedöma språkdräkten i engelska verk. Det skulle dock vara intressant att höra om någon annan har liknande åsikter om böckerna? De omdömen man hör om Harry Potter brukar vara av två slag: antingen höjs böckerna till skyarna, eller så sågar man dem totalt med diverse muttranden om att det är "barnsligt". Jag tycker inte alls att historierna är barnsliga, snarare spännande och udda. Däremot kan jag hålla med om att språkbruket och berättartekniken ligger på en lite lägre nivå än jag uppskattar. Någon annan som tänkt likadant?
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Harry Potter

Jag håller till fullo med om att böckerna är spännande och finurliga, dock endimensionella. Tror dock snarare att det är ett resultat av att jag är 30 bast, och inte 10-15 år gammal. Läste de dock på svenska, vilket oftast leder till att det översatta tappar en hel del vid översättningen. Man måste dock se till det faktum att man kanske är lite för gammal för dem.

Men jag ser det på det här sättet: Tänk om jag hede varit en karriärsbestt tjänsteman på trettio bast, och inte en rollspelande fantasybesatt dåre, hur mycket hade jag då uppskattat böckerna? :gremblush:
Jag vet att jag kommer att läsa de här böckerna för min dotter när hon blir tillräckligt gammal, det är säkert! :gremlaugh:
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
den enda av de ovanstående jag kommer att läsa när den kommer är Jimmyy the Hand, och endast av anledningen att Jimmy är en av de gamla karraktärerna från den första triologin....
Är The War of the Flowers läsvärd? Skriv lite om den!

Det jag personligen väntar på mest av allt just nu är 5:e delen av The Dark Tower sviten som Stephen King har jobbat på i två decennier nu...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
war of the flowers *ändrad*

war of the flowers är, tänka sig, en enda bok(synd den var bra) och handlar om theo som är en loser. punkt inget mer

eller ja han är musiker, en dålig musiker, flickan han var gift med skiljer sig från honom när hon får missfall, detta gör att han flyttar hem till sin mor som i sin tur får cancer. när hon dör så får han tag i en bok som hans greate-uncle(gammelmorbror tror jag det blir) har skrivit. han blir fast i boken och efter att han har sålt moderns hus så flyttar han till en kåk mitt ute i ingenstans och tillbringar tiden där med att läsa böcker och spela musik i sin ensamhet

en stormig natt, duh, (tror iaf den var stormig) så knackar det på dörren och där träffar han applecore som är en...

vill du veta mer så får du läsa boken :gremwink:

edit: jag föreslår verkligen att du läser talon of the silwer hawk som är riktigt skön bok, ett måste för Feist fantasten han har gått tillbaka till den läsglädjen man fann i de tre första böckerna och den som man fan i The Serpentwar

//Netfeed, som tycker att Tad Williams skriver bra böcker
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Kewl!

Goodkind väntar jag faktiskt på nu, har kommit på att jag gillar de böckerna mer än WoT, men det går lite i vågor det där. WoT är rätt nerlagt för tillfället och en lång tid framöver men någon gång så...

George R R Martins nya bok intresserar även den mig då jag nyss har börjat läsa A Game of Thrones! :gremsmile:
Kommit en hundrar sidor typ och jag är väldigt possitivt inställd till boken.
Gillar att han inte är rädd att ta död på sina karaktärer...

/Balderk, återkommer kanske med sitt omdömme om A Game of Thrones när han läst ut den... :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Serpent war

Fan jag måste läsa resten av serpent war, eller i alla fall köpa de böckerna (har läst första) så de kommer in i turordningen. Gillade ju riftwar och även första serpent war var bra, vette faen varför jag inte tänkt på att köpa resten av böckerna. Får ta och skriva upp dem på "vill ha-listan" bredvid storpocketversionen av Dark elf trilogy (helaienbok).

Sedan kanske man får ta och köpa talon of the silver hawk, war of the flowers och jimmy the hand och de där böckerna, för jag gillar verkligen hans verk, de jag har läst i alla fall.

/Balderk, funderar i sin ensamhet varför han lade ner Feist
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Harry Potter

Har inte läst böckerna och kommer aldrig att göra det, ser filmerna istället. De är ju rätt ok i alla fall, om inte till och med bra, andra var iaf bättre än ettan.

/Balderk, skulle dock inte vilja se dem med svenskt tal...
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: Suck ! Så lite pengar, så många böker !!

Nackdelen med att jobba på en bokhandel och kunna ta böckerna på lönen...det blir inte mycket pengar den 25'e :gremooo:


/Lars, en lugn lördagsmorgon.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
HeHe

Ja det är ju en fördel om man kan göra så !
tyvärr så jobbar man ju inte på en bokhandel, så man får vara så sås näll & masa sig ner & jöpa dem..=)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Re: Harry Potter

Har inte läst böckerna och kommer aldrig att göra det, ser filmerna istället. De är ju rätt ok i alla fall, om inte till och med bra, andra var iaf bättre än ettan.
Det är världens tristaste kliché att påstå att böckerna är bättre än filmen, men det var länge sedan det var så motiverat som för Harry Potter. Chris Columbus borde förbjudas att regissera en film som vänder sig till individer som är över 5 år gamla och fortfarande tycker att skämtet med den fördröjda reaktionen är roligt.
Jag råkade dessutom hyra ettan med svenskt tal (av misstag), vilket inte på något sätt gjorde mig mer positivt inställd.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Harry Potter

individer som är över 5 år gamla och fortfarande tycker att skämtet med den fördröjda reaktionen är roligt.
Innebär det att jag inte får uppskatta Roadrunner längre? :gremmad:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Harry Potter

Jo, skämten ligger ju kanske på en lägre nivå än man kanske skulle uppskatta. Men de är jag inte så intresserad av heller. Men annars tycker jag nog att den är rätt så välgjord.

Att jag inte läser böckerna beror inte på att jag tycker att det är barnböcker eller något sådant, bara det att jag har mer intressanta böcker att läsa. En film tar strax över två timmar att se, boken skulle, för mig, ta säkert 10-20 timmar eller något sånt. Jag läser långsamt som en snigel nämligen.
Och då orkar jag inte slösa min tid på böcker som jag inte är så jätteintresserad av och lika gärna kan se filmen (trots en liten kvalitetsskillnad åt det sämre). Men jag litar på dig när du säger att filmerna inte är lika bra som böckerna.

/Balderk
 
Top