Nekromanti [Fantasy!] Teman på äventyren (minispoilers)

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Röda timmen och Guden i Berget har ju gudar/ övernaturliga makter som tema, tänkte det vore kul att göra det till lite av ett tema på vår kampanj, så finns det några fler släppta scenarion på det temat? Helst onda gudar :gremsmile:

Edit: Och så ska de gå att lägga in i ett ungefärligt Fjärran Dalar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
oj, de flesta har väl lite med det att göra, eller mycket. Som "Det hemsökta templet", "Guldtjuren" (iofs inte direkt i dalarna), "Dödens kloster" och "Den svävande graven".
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Arfert said:
oj, de flesta har väl lite med det att göra, eller mycket. Som "Det hemsökta templet", "Guldtjuren" (iofs inte direkt i dalarna), "Dödens kloster" och "Den svävande graven".
"Den svävande graven" verkar inte vara upplagt på sagagames.com
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ok, får väl köpa eller vänta då. Förresten, det är jättebra att scenarierna har olika svårighetsgrad. Skulle vara ännu bättre om ni la in en ungefärlig svårighetsgradsbeskrivning i stil med "Ett äventyr för mer erfarna rollpersoner" i titlarna. T. ex verkar "Det hemsökta templet" vara ett sådant (grymt äventyr verkar det som förresten).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Är du ok med att konvertera och vill följa temat rekomenderar jag Death frost doom och The god that crawls till Lamentations of the flamer princess. Båda är skräckinriktade scenarion centrerade runt onda religioner/gudar.

Vill du vara riktigt, riktigt jävlig så passar även Tomb of horrors in gansak bra på temat om man använder lite av metaploten från Return äventyret. Men var beredd på att spelarna dyker över bordet med intentionerna att strypa dig om du utsätter dem för Tomb of horrors :gremlaugh:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ska kolla upp dessa! Haha, ja jag har hört att tomb of horrors går ut på att slakta rollpersoner, men eftersom jag konverterar kan jag ju snälla till det en aning. Finns dom gratis någonstans?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Tomatalven said:
Ska kolla upp dessa! Haha, ja jag har hört att tomb of horrors går ut på att slakta rollpersoner, men eftersom jag konverterar kan jag ju snälla till det en aning. Finns dom gratis någonstans?
Tomb of horrors går ut på att slakta hela gruppen :gremlaugh: Den bör man aldrig tvinga in någon i,bara sätt ut den på kartan och varna dem. För seriösst? Första rummet kommer döda halva gruppen. Andra rummet kommer kapa någons armar, sno all någons utrustning och köns/alignmentbyta någon :gremlaugh: 4ed och 3.5 versionerna är lite snällare men bara lite :gremtongue:

Penny Arcade sammanfattar det bäst: länk

Den enda gratis versionen är den till 3.5. Orginalet kan dock köpas som en pdf tror jag. Här är den gratis versionen i alla fall: länk

De andra två äventyren är dock bara köpes tyvärr :gremfrown:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Kunde inte ladda ner på mobilen, ska testa med datorn senare. Det vore askul att läsa någobs krönika på tomb of horrors!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Det finns en jättebra podcast genomspelning om du rullar längst ner på sidan här:

Länk

Det var en kille som gjorde en Lets play på temple of elemental evil dator spelet. I tråden snackades det så mycket om AD&D att han bestämde sig för att köra en session över skype och spela in det. De spelar igenom hela Tomb of horrors (de fuskar med extraliv och grejer men det är rätt kul att få höra en hel genomspelning).

Wizards släppte en walkthroug karta där de pekar ut de flesta av fällorna: http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/toon/TombHorrors

WTF D&D har en genomgång av modulen som är informativ och super rolig att läsa: Länk

1d4 chan har en ganska bra genomgång av dungeonen på sin sida: Länk
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Började läsa, sen kom jag oå att jag kanske skulle vilja lira detta själv med en bra osr-dm, den verkar rätt kul. Eller är den kansje roligare att Sl:a? Beslutsångest... Tack för länkarna iaf!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Tomatalven said:
Började läsa, sen kom jag oå att jag kanske skulle vilja lira detta själv med en bra osr-dm, den verkar rätt kul. Eller är den kansje roligare att Sl:a? Beslutsångest... Tack för länkarna iaf!
Om du vill spela den bör du inte läsa grejerna alls eftersom de avslöjar alla fällorna och pusslen som är hela grejen med modulen.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag vet :gremtongue: så, jag slutade. Men är den kul att spela öcer huvud taget om den är så extremt mordisk? Annars kan jag ju bara ta inspiration från den. Iofs, jag älskar pussel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Tomatalven said:
Jag vet :gremtongue: så, jag slutade. Men är den kul att spela öcer huvud taget om den är så extremt mordisk? Annars kan jag ju bara ta inspiration från den.
Jag spelade i en session där vi gav oss in i den och mitt svar är ja, den är väldigt rolig att spela :gremlaugh: Men den kan också vara sinnessjukt frustrerande eftersom dungeonen undanhåller information och aktivt vilseleder en. Det är inte att man dör som är det som kan bli irriterande med The Tomb, det är att man kan fastna om man inte vågar ta risker. Kombinera det med at du vet att riskerna är farligare än vanligt och så gäller det att ha en grupp som är försiktiga nog att överleva men modiga nog att ta sig vidare.

Vi hade tex en spelare som helt nojade ut och vägrade röra något. Du vet Game over man! Game over!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dsx2vdn7gpY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/dsx2vdn7gpY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Men då var vi en bit in och hade ingen ordentlig utväg. Så två av de andra karaktärerna lyfte upp honom och kastade honom genom en portal... Och rakt in i hans död.

Men medan den är kul är det inget jag hade kört ofta. Sätt den i kampanjvärlden och låt spelarna gå dit om de vill. Det finns stora skatter att få om man vågar ta riskerna. Men det är spelarnas eget beslut om de vill gå dit.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Men du spelade den alltså, du var inte dm? Mina alternativ (jag är inte säker alls på villket jag vill):
•Konvertera ToH och lägga in den i kampanjen
•Kolla på den och få inspiration till egna dungeons
•Hitta en bra dm(+grupp om de jsg kör med inte vill) och spela själv, kanske i D&D. Detta känns grymt lockande just nu.

Vi kör så att vi spelleder ett äventyr var i samma kampanj (SLs rp får vara ute på egna äventyr och får lika mkt ET som de andra). Ev. vill någon av de andra (som har mer erfarenhet av rollspel än jag, dock ingen av dungeoncrawl) konvertera, lägga in och leda ToH i vår kampanj också.

Beslutsångest, tar gärna emot tips :gremtongue:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Tomatalven said:
Men du spelade den alltså, du var inte dm? Mina alternativ (jag är inte säker alls på villket jag vill):
•Konvertera ToH och lägga in den i kampanjen
•Kolla på den och få inspiration till egna dungeons
•Hitta en bra dm(+grupp om de jsg kör med inte vill) och spela själv, kanske i D&D. Detta känns grymt lockande just nu.

Vi kör så att vi spelleder ett äventyr var i samma kampanj (SLs rp får vara ute på egna äventyr och får lika mkt ET som de andra). Ev. vill någon av de andra (som har mer erfarenhet av rollspel än jag, dock ingen av dungeoncrawl) konvertera, lägga in och leda ToH i vår kampanj också.

Beslutsångest, tar gärna emot tips :gremtongue:
Om jag hade varit du hade jag försökt övertala en av de andra att köra den så att du får spela den. För det är superkul att spela den :gremsmile:

Nu när jag spelat i den vill jag spelleda den men jag har aldrig fått gm:a Tomb of horrors. Mina spelare i min första D&D spelande grupp hade antingen läst den vilket förstör den eller så hade de hört ryktena om Tomb of horrors, insett att jag har tendenser att vara en fruktansvärd killer GM och var tveksamma. Det som blev spiken i kistan för den gruppen var att det är väldigt få strider i Tomb of horrors och de ville hellre ha en modul med strider. Efter det har jag satt ut Tomb of horrors på kartan i ett par kampanjer men ingen har någonsin gått dit, ryktena om dess svårighetsgrad har lyckats skrämma bort folk. Jag har använt bitar av den på andra ställen men det är inte samma sak...

Så mitt tips är att försöka få spela i den, går inte det så GM:a den rakt upp och ner. Förbered alla på att det kommer bli en massaker bara :gremlaugh:

Och kan du få tag i orginalet gör det, det är den definitiva versionen trots allt. Ska man vara fruktansvärt orättvis kan man lika bra köra fullt ut :gremlaugh:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ok, ja jag ska nog försöka göra sådär. Jag börjsr med att sätta it på kartan och sprida ett rykte in game om att det gick in ett gäng på omkring 10 äventyrare och att två kom ut, halvt galna och svamlande om dödsfällor m.m. , en utan armar och den andra naken med frätskador över hela kroppen. Sen berättar jag om den off och försöker övertala någon av dem att dma. Fast sist vi körde dungeon crawl (Guden i Berget från fantasy!s grundbok) var det nog jag som gillade det mest...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Vet inte om den är laglig... De släppte den gratis på nätet ett jag tror jag så kanske...

Men det är rätt version i alla fall :gremsmile:
 
Top