Nekromanti Fantasy! Tankar

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Måste tacka för ett mycket trevligt spel! Fantasy! har verkligen fångat essensen av enkelt men ändå underhållande. Älskar att du lyckats fånga detta med ett T6 system!
Enkelheten att modda tror jag inte jag har upplevt på något annat spel än så länge. Så länge man håller det just enkelt.

Lite iakttagelser.

Ibland var det något svårt att fånga upp vissa regler, som t.ex kraftord och stridsförflyttning.

Att du skippat spelbalansen är ett stort plus i situationer mot SLPs, lite klurigare blir det internt mellan rollpersoner. Stridsförmågorna har klart mer överlevnadsklang i de flesta OSG scenarion man spelar.
Intelligens verkar lite väl svag som egenskap generellt i exempelhandlingar och i förmågorna. Vet inte om det är fler som upplever det?

Magireglerna är en god tanke men men var svårt att sälja in hos gamla gamers där en magiker är ett måste, så det krävde lite att snickra till.

Avslutningsvis gillar jag att icke människor är mer stereotyper men ogillar kraftigt när vissa varelser kommer med stämpel i pannan som "ond" eller "god". Det gör det ointressant att rollspela i vissa situationer. Helt klart ett klassiskt perspektiv a la OSG men jag tycker personligen det är mycket intressantare att alla kan ha en agenda som faller in i gråzoner, än automatslakta alla vättar, orker, drakar etc.

Fjärran Dalar bakgrunden är mycket mysig! Klassiska intriger, bra namn. En härd av saker att bygga på, det märks att du filat på den miljön ett tag.

Än en gång, tack för ett mycket trevlig spel!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tengil said:
Måste tacka för ett mycket trevligt spel! Fantasy! har verkligen fångat essensen av enkelt men ändå underhållande. Älskar att du lyckats fånga detta med ett T6 system!
Enkelheten att modda tror jag inte jag har upplevt på något annat spel än så länge. Så länge man håller det just enkelt.

Lite iakttagelser.

Ibland var det något svårt att fånga upp vissa regler, som t.ex kraftord och stridsförflyttning.

Att du skippat spelbalansen är ett stort plus i situationer mot SLPs, lite klurigare blir det internt mellan rollpersoner. Stridsförmågorna har klart mer överlevnadsklang i de flesta OSG scenarion man spelar.
Intelligens verkar lite väl svag som egenskap generellt i exempelhandlingar och i förmågorna. Vet inte om det är fler som upplever det?

Magireglerna är en god tanke men men var svårt att sälja in hos gamla gamers där en magiker är ett måste, så det krävde lite att snickra till.

Avslutningsvis gillar jag att icke människor är mer stereotyper men ogillar kraftigt när vissa varelser kommer med stämpel i pannan som "ond" eller "god". Det gör det ointressant att rollspela i vissa situationer. Helt klart ett klassiskt perspektiv a la OSG men jag tycker personligen det är mycket intressantare att alla kan ha en agenda som faller in i gråzoner, än automatslakta alla vättar, orker, drakar etc.

Fjärran Dalar bakgrunden är mycket mysig! Klassiska intriger, bra namn. En härd av saker att bygga på, det märks att du filat på den miljön ett tag.

Än en gång, tack för ett mycket trevlig spel!
Jag grunnar på att göra lite stridsförmågor där man använder Intelligens i stället för Fysik.. på något sätt... Överhuvudtaget kan man husregla fram sånt hur myckat som helst. Jag hade förrsten som design-idé att lämna en del stora hål i reglerna just för att folk SKA börja husregla. Det var ju det som gjorde så många spelare kreativa i rollspelens barndom. Magiker som spelare är ett av hålen. Att få folk att skriva egna besvärjelser är en annan.

Onda varelser... tja, det finns inget som hindrar att man gör en grupp goda vättar. Fast MINA vättar är grymma och fega, och de gör dem roligare att spela. Och om jag minns rätt så står det inget om att drakar eller orker är onda. Bara vättarna. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jo en sak till.. Fjärran dalar var från början tänkt att bli ett helt annat spel, kallat EXIL, skrivet av mig, med hjälp av författaren och copywriten Odd Glodek.. men det rann ut i sanden pga min stroke. Men bitarna kunde återanvändas till Fantasy!..
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Tackar för input på mina tankar!

Lite oväntat nämnde du stroke, vilket jag såklart beklagar. Hoppas det ser ljusare ut.
Angående vättarna har du helt rätt. Reflekterade mer om en generell inställning (från min sida) efter att jag läst om din monsterbok, och var rädd att temat ond och god kan vara en punkt.
I vilket fall som helst så föredrar jag gråzoner, men det är som du säger individuellt.

Efter och innan spel så kom vi snabbt fram till att avståndsattacker, samt magiattacker har exakt samma skadebonus som reglerna men baserade på motorik respektive närvaro. Var det en plan med att bara vara stor och stark bonus? Eller för att utveckla, varför tog du inte med skadebonus för avstånd och magi utan endast för närstrid och kastvapen?
Att stoppa in kastvapen i fysikbonusen var något jag inte tänkt på innan men anser brilljant.

Postar lite husregler i en separat tråd vid tillfälle.

Än en gång, mycket bra mekanik, våran spelgrupp har haft mycket roligt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Efter och innan spel så kom vi snabbt fram till att avståndsattacker, samt magiattacker har exakt samma skadebonus som reglerna men baserade på motorik respektive närvaro. Var det en plan med att bara vara stor och stark bonus? Eller för att utveckla, varför tog du inte med skadebonus för avstånd och magi utan endast för närstrid och kastvapen?
Att stoppa in kastvapen i fysikbonusen var något jag inte tänkt på innan men anser brilljant.
Det där är nåt som kanske kommer med i nästa edition. Om jag minns det då. :gremwink:
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Kom fram till ytterliggare en frågeställning, hoppas ni kan hjälpa till.

Förmågorna Ducka samt Sköldträning.

Borde dessa räknas som konstanta?

Dvs Ducka +1 = Alltid en extra tärning vid försvar oavsett vad.
Sköldträning +1 = Alltid en extra tärning vid försvar om man kan använda sköld.

De utgör helt enkelt den bas du aldrig behöver bekymra dig om, gällande attack och försvarstärningar, utan ligger alltid i din försvarspool.

/Tengil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tengil said:
Kom fram till ytterliggare en frågeställning, hoppas ni kan hjälpa till.

Förmågorna Ducka samt Sköldträning.

Borde dessa räknas som konstanta?

Dvs Ducka +1 = Alltid en extra tärning vid försvar oavsett vad.
Sköldträning +1 = Alltid en extra tärning vid försvar om man kan använda sköld.

De utgör helt enkelt den bas du aldrig behöver bekymra dig om, gällande attack och försvarstärningar, utan ligger alltid i din försvarspool.

/Tengil
Låter vettigt, i alla fall om man inte är ovetande om attacken.
 
Top