Nekromanti Fantasy & Romantiken?

Silversword

Veteran
Jag har för mig att en del av fantasyns rötter går att finna i romantiken (sent 1700-tal/tidigt 1800-tal), men mitt minne är som detär och jag kan inte påminna någott väsentligt.Bröderna Grims sagor och Horace Walpoles "The Castle of Otranto" ska ha haft betydelse.
Hur är det med det där, har romantiken haft och i så fall vilken/hur stor betydelse för fantasyns tillkomst och utveckling?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fantasy har skrivits i alla tider, möjligen med den skillnaden att man förr i tiden inte kallade det för fantasy och inte trodde att det var påhittat i lika stor utsträckning. Iliaden och Odyssén skulle ju helt klart klassas som fantasy idag, liksom gamla vikingasagor och medeltida folksagor. Den moderna fantasyn är nyare än romantiken (den göts i sten när Tolkien skrev Härskarringen!), även om den moderna skräckberättelsen helt klart har sina rötter där, med killar som E T A Hoffman och Edgar Allen Poe.

/tobias

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Fantasy har skrivits i alla tider, möjligen med den skillnaden att man förr i tiden inte kallade det för fantasy och inte trodde att det var påhittat i lika stor utsträckning."

Undantaget är ju den skeptiske syrianen Lukianos, som på hundratalet efter Kristi födelse skrev "En sann historia", en form av odyssé, men uttalat falsk och skriven enbart i syfte att roa och driva med Homeros', enligt Lukianos, lögnaktiga historier och dem som såg dessa som absoluta sanningar. Fantasylitteratur, skriven för att vara fantasifull och inte för att beskriva något tänkt verkligt händelseförlopp.

Silversword

Veteran
Så Tolkien (och nog fanns det väll andra inblandade i den moderna fantsyns födelse) var inte influerad av romantiken då?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Så Tolkien (och nog fanns det väll andra inblandade i den moderna fantsyns födelse) var inte influerad av romantiken då?
Jag kan inte uttala mig exakt om vad Tolkien var inspirerad av när han skrev, men det känns som om han går tillbaka till äldre stoff än det som skrevs under romantiken. Framför allt gamla nordiska islänningasagor, Beowulfkvädet och liknande berättelser kan ses som inspirationskällor för Tolkien.
Sedan är det självklart att en författare inspireras av all litteratur som kommit före honom. Om man vill går det alltid att hitta några likheter med tidigare verk och säga att "det här måste ha varit en viktig inspirationskälla för si och så". Romantiken känns inte som den främsta inspirationen för Tolkien.

/tobias

Silversword

Veteran
Jo, förvisso. Jag tänkte mest på att romantiken var en slags återupplivande av dylika sagor och att Tolkien fått sitt intresse och tankegångar därifrån.

Pom

Swashbuckler
Jag tänkte mest på att romantiken var en slags återupplivande av dylika sagor och att Tolkien fått sitt intresse och tankegångar därifrån.
Någon forodrimit får väl slå mig i huvudet, men vad jag vet betraktade han litteraturen efter 1200-talet som mest skräp. Han hade också svårt för det keltinspirerade känslodyrkandet. Immun mot sitt samhälles närhistoria var han förstås inte, men 17-1800-talen verkar inte ha lämnat något större intryck hos honom.

Krille

Lord
"Någon forodrimit får väl slå mig i huvudet, men vad jag vet betraktade han litteraturen efter 1200-talet som mest skräp. Han hade också svårt för det keltinspirerade känslodyrkandet. Immun mot sitt samhälles närhistoria var han förstås inte, men 17-1800-talen verkar inte ha lämnat något större intryck hos honom."

Det beror förstås på vilken del. Den biten som kom upp i och med kontinentens nationalromantik verkar dock ha inspirerat honom å det väldigaste, även om delar av den i sin tur har varit inspirerad av tidigare verk. Någon som läst breven och upptäckt huruvida det var Völsungasagan eller den mer moderna Nibelungenlied som inspirerade Tolkien?