Nekromanti Fantasy musik.

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Någon som har några bra tips på fantasyinspirerad musik i stil med Blind Guardians "Lord of the rings" och Demons & Wizards' "Fiddler on the green"? Det är inte bakgrundsmusik jag söker. Det är för att göra en skiva som ska få mig i stämning för fantasy. Det ska gärna vara sång med.

C
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Xena: WP :)

Med risk för att verka tjatig så vill jag rekomendera soundtrack:en till Xena:Warrior Princess som har en GRYM fantasykänsla.

Iofs tycker jag att man oftare än man tror får inspiration från oväntat håll, har stjälv hämtat inspiration från så vitt skilda saker såsom Lutricia Mcneil, Spice Girls, ER, The great commanders (dokumentärserie på discovery), Naturprogram, Metro etc. Och det "täcker" bara min nuvarande kampanj, sanningen är att rollspelsinspiration finns ju nästan varhelst man vänder sig.


/Bjorn
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Pure Fantasy Metal

Här kommer en liten lista med olika typer av metal/hårdrocks musik som jag vill rekommendera till Rollspelade i Fantasy miljöer.

Rhapsody: Legenary tales & Symphony of Enchanted lands (samt deras nyaste som kommer ut i dagarna), De är lika Blind Guardian på många sätt, men inte lika tunga. Alla deras skivor hänger ihop och alla låtar utspelar sig i fantaysvälden Algalord. Snabb och pompös musik med massor av trumpetljud som pressas ut ur keyboarden, samt körer och kastratliknande sång.
Rekommenderas varmt.

Luca Turilli: Kings of the nordic twilight. Rhapsodys gitarrists soloskiva, låter nästan exakt som Rhapsody.

Gamma Ray: Land of the Free, Kai Hansen från Helloween rockar i sitt soloprojekt. Helt oki musik,

Blind Guardian: Så klart.. De tyska hårdrockarna gör hur bra Fanasyinspirerad metalmusik som helst..
Särskilt bra är Somwhere far beyond, Tales from the twilight world, Nightfall in middle earth, Imaginations from the other side.

Manowar: Dessa metal kungar var enligt mig allra bäst i början under deras Sword & Sorcery period. Men de har hur många härliga fantasylåtar som helst (det finns få grupper som kan slå dem på de området). Skivor som är absoluta måsten är: Into glory ride, Hail to England, Fighting the world, Kings of metal,… men även alla de andra förtjänas att lyssnas på.. deras nyaste Luder than hell kan man dock undvika med gott samvete.

Bathory: De må vara skräniga men deras Vikingaskivor är oerhört mäktiga. Twilight of the Gods, Hammerheart & Blood on ice. Mörkare, skärnigare och tyngre än powermetal, men ändock ambienta och passande att ha i bakgrunden när man rollspelar eller skapar en rollperson, En känsla av barbarism.

Thyrfing: När vi ändå är inne på vikingamusik så är Thyrfing något av ett måste.. ODEEEEEEEN!!

Bal Sagoth: Helt underbara, blandar ja.. jag vet inte vad de är.. typ.. black metal,.. med Conan barbaren.. Oerhört kliché fantasytexter.. Massor med pompösa ljud från syntharna och en tuff sångare som talar som en vildsint barbar.. En underlig mix.. Först och främst vill jag rekommendera skivan Battle Magic.
(Deras nyaste skiva Power Cosmic är lite spaceig).

Hammerfall: Ja de kan man ju också lyssna på… om man nu vill det..

Iced Earth: Här finns det massor med godsaker att hämta.. deras nya trippel CD alive in Athens är väldigt bra. Annars så är Burnt Offerings eller Something Wicked this way comes två av mina favoriter.

Ja men nu får det allt vara nog..


Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Spice Girls

hämtat inspiration från...
...Spice Girls

Nu blev jag nyfiken, kläm inte min lilla nos bara...


Tjaa bara för att nämna ETT (uppenbart) exempel så skriker ju videon till nya singeln "holler" bara "bizar magisk ritual" lång väg. (När dom dansar inne i nån slags glaspyramid med massa ljusfenomen etc.) Sen kan man ju också hämta många kaxiga komentarer till skurkar/motståndare och liknande (spec. kvinliga skurkar då förståss) från gruppens texter, kaxigare grupp får man ju leta efter.

För övrigt så blir man ju jävligt glad av att lyssna på Spice girls (jag blir det iaf) och en glad SL är offtast en bra SL!


/Bjorn
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Det är inte bakgrundsmusik jag söker. Det är för att göra en skiva som ska få mig i stämning för fantasy. Det ska gärna vara sång med.

Då måste du ha med Nightwish, bättre fantasyinspirerat band har jag aldrig hört. Deras nyaste skiva Wishmaster rockar mer än Blind Guardian nånsin gjort :)

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nightwish

Nightwish är bra som fan.. Fast de är (enligt mig) inte lika fantasy som Blind Guardian (i alla fall textmässigt)..
Wishmaster är bra så det slår om det.. fast jag undrar om Oceanborn inte är bättre...

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Min spel grupp brukar köra med ..

Enya, Musiken från Braveheart och Sista Mohikanen.
 
Top