Nekromanti Fantasy!: Initiativ?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skepparn72 said:
Jo, såhär:
A attackerar B.
Båda slår sin tärningspöl.
A missar för att Bs försvar är bättre men samtidigt kan det ju också vara så att B träffar för att A heller inte slår så bra på sin attack.
Vad jag menar är att jag får känslan av att initiativet inte spelar någon roll.
Det känns som om jag missat en väsentlig del.
Initiativet spelar roll eftersom den segrande sidan bestämmer vem (eller vilka) som slåss mot vem. I synnerhet vid första stridsrundan kan man få ett rejält övertag om man utnyttjar det smart och taktiskt.
 

Skepparn72

Veteran
Joined
9 Aug 2012
Messages
7
Men då behöver man veta en del om sina motståndare. Är det mitt jobb som spelledare att informera de andra om vad deras foes har för styrkor?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skepparn72 said:
Men då behöver man veta en del om sina motståndare. Är det mitt jobb som spelledare att informera de andra om vad deras foes har för styrkor?
Nej, men det inns andra saker som kan ge fördelar, som geografin t.ex. Och dessutom ser ju RP ur deras fiender ser ut och är utrustade.
 

Skepparn72

Veteran
Joined
9 Aug 2012
Messages
7
Så de kan se fienderna i boken liksom? Jag spelade som sagt rollspel för 25 år sen och då var jag inte spelledare så ni får ursäkta min frågvishet. Vi lirar på helt enkelt och löser frågorna efter hand. Det ordnar sig såklart.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, springer rollpersonerna in i t.ex. några sura orker så är det klart att de kan se dem. Och dra sina slutsatser, Men SL är den ende som ska kolla på dem i boken,
 
Top