Nekromanti Fantasy i nobelprisklass

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bajsdagar (jefligt OT)

Snabbläser morgontidningen på dass varje vardagsmorron innan jag går till jobbet. På helgerna har jag tid och ork att läsa hela (DN är fet och blaffig) och sitter då på annan plats medan jag läser.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Hmfphhhh

>PS: Personligen tror jag att alla ämnen på gymnasienivå och uppåt blir klart mycket mer intressanta om man blandar in sex. Ta till exempel latin - hur mycket mer intressant skulle inte det ämnet bli om eleverna fick läsa de mindre rumsrena delarna av Catullus diktning?

Det må jag säga att jag faktiskt har varit utsatt för. Min gamle latinlärare hade skrivit en avhandling om snuskigt klotter i Pompeii, och tutade i oss massor av latinska perversiteter, den gamle snuskgubben...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Snusk i Pompeii

Aha, då kanske du känner till den gamla goda frasen "Hic fututa sum", klottrat av en flicka (det ser man på grammatiken - första person singularis, perfekt, femininum, av "futuo") i Pompeii, och som kort och gott betyder: "Här blev jag knullad."

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Bajsdagar (jefligt OT)

<I>"Snabbläser morgontidningen på dass varje vardagsmorron
innan jag går till jobbet. På helgerna har jag tid och ork
att läsa hela (DN är fet och blaffig) och sitter då på
annan plats medan jag läser."</I>

Okej. Det här lilla tråden måste jag komma ihåg och påminna
dig om någon gång /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kerstin Ekman

Tja...Kerstin Ekman har ju skrivit en del som många (definitivt inte jag, dock) skulle klassa som fantasy, åtminstone delvis. Jag kan speciellt rekommendera hennes mästerverk 'Rövarna i Skuleskogen' - en av mina absoluta favoritböcker. Sedan tycker jag inte att nobelpristagarna brukar vara särskilt enastående, direkt - även om Kerstin Ekman kanske borde varit bland dem.

- Ymir, som, som sagt var, aldrig skulle drömma om att klassa 'Rövarna i Skuleskogen' som fantasy.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Alltför väl...

Har du möjligen också haft gamle herr Rydbeck i Latin?

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jepp...

...och även i grekiska. Minns du vad absolut ablativ gick ut på?

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Hmfphhhh

>...och tvinga ungdjävlarna att läsa serier i stället. De kommer visserligen inte att ha läst någon riktigt bra litteratur i skolan eller ens känna till att det finns så kallad "svårtuggad" litteratur.

Menar du att det inte existerar serier med litterära kvalitéer?

/Anders
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Hmfphhhh

Nej, jag menar inte att det inte finns bra och högkvalitativa serier. För det finns det, jag lovar! Men poängen är likväl den samma.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
En Nåbel woffla

Sedan tycker jag inte att nobelpristagarna brukar vara särskilt enastående, direkt

Vad som är verkligt enastående inom litteraturen vågar jag inte riktigt yttra mig om. Min smak är inte särskilt exklusiv, jag rör mig i princip med kategorierna "klart läsvärda böcker" (i princip alla jag läst), "bra böcker" (också det förmodligen merparten) och "ordentligt jävla bra böcker" (böcker jag, om jag blir pressad, kanske kan erkänna i någon mening hade något extra). Gränserna mellan dessa kategorier är mycket flytande.

Men... Jag har iaf läst och tyckt om Selma Lagerlöf, Rudyard Kipling (som jag inte visste fått nobelpriset), John Steinbeck, Harry Martinsson, Wislava Szymborska, Kenzaburo Oe och Jose Saramago (förlåt alla felstavningar). Och säkert ett antal jag glömt att jag läst och/eller inte vet fått priset.

Vet inte riktigt vad jag tror mig kunna bevisa med detta, men...

Hur som helst är jag lite nyfiken på vad du anser enastående?

Angående huvudfrågeställningen, på ett tema flera varit inne på redan: Kan någon komma på någon vettig anledning att inte kalla "Evangeliet enligt Jesus Kristus" eller "Bortbytingen" fantasy? Eller "Strändernas svall" (som jag alltså inte har läst)? "Pärlan" däremot, som jag tror att Nightowl menade med att nämna Steinbeck, känns för mig mer tveksamt, men det var ett tag sen jag läste den.

Det är klart, det finns väl folk som skulle säga att "Aniara" inte är sf...

ang tänkbara tolkningar av detta meddelande, för att klargöra:
1. Jag anser att Svenska Akademin är überklok och Gud.
Fel.
2. Jag vill impa med hur många nobelpristagare jag läst.
Förmodligen rätt, men jag inser att det är ganska patetiskt och att det lär finnas ett antal personer här som läst betydligt fler.

Hmmm... Här kommer jag att tänka på att jag och Ymir mycket väl kan ha ungefär samma uppfattning om hur enastående nobelpristagarna brukar vara. Nå, det klarnar kanske.

Jag skulle förresten nog inte ha något emot följande räcka med nobelpristagare:
2001: Astrid Lindgren (delat med postumt till Tove Jansson)
2002: Terry Pratchett (delat med postumt till Douglas Adams)
2003: Michael Ende
2004: Neil Gaiman
Jag har inga illusioner om att det är "objektivt korrekt", eller ens att jag skulle tycka detsamma om jag var mer uppdaterad på "seriös" samtidslitteratur. Men det vore kul.

Om Janssons och Adams priser skulle gå till välgörenhet, vad tycker ni vore mest passande?

Hmm, det här har nog flummat ut lagom nu...
MVH,
Namna ya ndege mnene wa maji mwenye miguu mifupi asiyeweza kuruka juu

Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Nobelpristagarboktips

En jefligt bra bok skriven av en nobelpristageare är "Dvärgen" av Harry Martinsson. Den utspelar sig på ett italienskt renäsanshov med alla dess intriger och stabbande. Huvudpersonen är en dvärg som tjänar som narr, rådgivare, allmän passop och alltiallo. En bra bok för den som behöver övertygas om att nobelpristagare inte bara skriver tungt och trist.

/Anders
 
Top