Nekromanti Fantasy 2 och 2.02?

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Hej!
Jag har nyligen intresserat mig för och köpt de flesta böckerna till Fantasy!. Jag har första och tredje utgåvan av grundreglerna och även en utgåva som heter 2.02. Så nu till min fråga. Finns det en utgåva som bara heter 2 och vad är skillnaden mellan den och 2.02? Jag har sökt runt lite på nätet men inte riktigt hittat nån info...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Om inte Arfert hinner svara innan så kan jag kolla bokhyllan under helgen. Vill minnas att jag har en bok märkt 1.0 och en 2.0. Hur som helst är skillnaderna marginella fram till 3.0 som bl.a. la till en femte grundegenskap, fick förändrat erfarenhetssystem och mer strukturerad magi.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Nu har jag kollat. I min bokhylla står 1.0, 2.0, 3.0 och 3.1. Skillnaderna mellan 1.0 och 2.0 är inte stora. Jag vill minnas att det handlar om vissa korrigeringar av rena skrivfel och att det tillkommit några förmågor. Om det skulle vara så att du försöker få en komplett samling med alla utgåvorna Iilonjo så har jag inget emot att skiljas från 2.0 för en rimlig peng.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skillnaden mellan 2.0 och 2.02 är ytterst marginella, bara några små korrfel som blivit fixade. Inget som påverkar spelandet, som sagt. Stavel och sånt, mest.

1.0-2.02 känns aningen mer som amerikansk OSR, medan 3.0-3.1 känns mer svensk "old school".

Den engelska versionen Fantasy! 1.0 bygger på den svenska 2.0-2.02.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Tack för svaren! Då är jag lite bättre insatt!

Luddwig, hur mycket vill du ha för 2.0?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
En hundring + frakt. Den är försiktigt använd och mycket välbevarad.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Luddwig: Taget! Jag köper gärna den! Ska vi ta detaljerna via PM?

Vad är skillnaden mellan 3.0 och 3.1?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Exakt, pocketversionen har nästan alla regler (typ minus andra spelbara folkslag). Men en del korrfel (som det alltid verkar bli) har tagits bort. I framtiden gör vi nog bara pocketversioner av spelet på svenska.
 
Top