Nekromanti Fansinrecensioner i Fenix igen

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Jag har tagit över som fansinrecensent i Fenix.

Skicka era fansin till denna adress:
Peter Lexelius
Fiskestigen 5
913 33 Holmsund

Om ert fansin finns på nätet så kan ni skicka URL till denna adress:
fansinfenix@hotmail.com

Naturligtvis recenseras bara fansin som vänder sig till Fenix läsare (dvs olika sorters spelfansin).

// Peter
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trevligt med en fansinrecensent i Fenix !!
Tycker att det är lite av en undanskymmnd grej det med fanzin, så man får ju hoppas att det blir en liten uppåtgrej om man kan ha lite recensioner i en tidning som Fenix.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Hjälp från tidningar

Ett av de stora problemen med fansin är att nå ut. Det spelar ingen roll hur bra fansinet är -- om pengarna inte finns för helsidesannonser i Fenix eller Sverox, eller att tiden inte finnsför att resa runt på alla konvent för att kränga sitt fansin, eller för den delen att övertyga butiksägarna att sälja fansinet, så kommer fansinet att förbli anonymt.

Tack vare Rubicon, Sinkadus, Signaler från Sverok, Sverox och Fenix, som haft regelbundna fansinspalter, har gejmers över hela landet fått en chans att upptäcka några av de fansin som produceras i Sverige. Jag tror att de flesta fansinredaktörerna kan skriva under att det märkts att intresset för fansin dalat under de perioder när det inte skrivits om fansin. Tidigare var det vanligare att fansin recenserade fansin men det är inte lika vanligt idag (ett undantag är Frispel nr 1).
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Kul att se att Fansinspalten lever igen! Sveriges fanzinemakare behöver all uppmuntran o reklam de kan få...

Jag tänkte jag skulle kolla in fanzinet Frispel, men hemsidan som anges i Fenix verkar inte fungera...

En sak till: Jag har observerat att Fenix valt den försvenskade stavningen "fansin". Det gjorde jag också när jag recenserade på den här sidan b.l.a. men efter ganska omfattande efterforskningar fann jag att orginalstavningen "fanzine" är mer korrekt, bla. eftersom det rör sig om ett låneord från engelska.
Inte för att stör mig alls hur ni väljer att stava, men en motivering till stavningsvalet kunde ändå kanske vara intressant...

Hette det inte "Fanzinespalten" i Sverox?

Nåja... Over and out...

//Liner
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
orginalstavningen "fanzine" är mer korrekt, bla. eftersom det rör sig om ett låneord från engelska.

Och eftersom det svenska ordet 'magasin' mest används om lagerlokaler och dosor för ammunition, mycket sällan om tidningar.

Hette det inte "Fanzinespalten" i Sverox?

Har för mig att den brukade byta namn beroende på vem som höll i spalten just då.

--
Åke
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Fansin

Adressen till Frispel är http://frispel.webhop.org/

Ang. stavningen. På svenska heter det faktiskt "fanzine" men jag har ändå valt stavningen "fansin". Varför?
1. Traditionens makt. Med undantag för spalten i Sinkadus så har det alltid hetat "fansin" istället för "fanzine".
2. Jag tycker att det svengelska namnet är otympligt. På svenska uttalas "fanzine" fansin och sedan har vi det där med magasin --> fansin.
3. Jag föredrar "fansin" framför "fanzine".

Men det är en bra fråga som nog kan behandlas i spalten senare (tillsammans med frågan vad som skiljer ett fansin från en tidning).

// Peter
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Rätt länk

Eftersom det blev fel i länken i Fenix nr 2 så ska jag lägga in den nya adressen i nästa fansinspalt (dvs i Fenix nr 4).
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Re: Rätt länk

vad bra!

Annars håller vi på för fullt med nummer två som kommer till lincon, om man nu skall göra lite smyg (??) reklam

Förhoppningsvis blir väl även det numret resenserat så småningom.
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Väldigt skoj att Fenix väljer att uppmärksamma fansinhobbyn! Det kanske kan sporra folk ute i landet att starta nya fansin. Det har varit lite dålig återväxt de senaste åren, som jag förstått det. Gillade speciellt "Fansinklassikern". Väntar med spänning på vilket fansin du ska ta upp härnäst. Tycker världen vet för lite om bisarra "Thot", exempelvis.

Sitter förresten och pular med Runan #36, som nästan är redo för allmänheten. Väntar bara på två frilansare samt korrektur. När detta blir klart är svårt att sia om.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Vad gäller återväxten så finns det ganska gott om fansin idag. Även om fansinen inte alltid uppmärksammats periodvis så har de alltid funnits kvar. Och vad gäller fansinutgivning i Sverige så har det egentligen inte varit någon större skillnad, antal utgivna nummer per år har i stort sett varit konstant. Däremot har det funnits perioder då det funnits få aktiva fansin som istället var mycket produktiva (särskilt då det var som mest på tapeten med PDF). Det fanns betydligt fler fansin i Sverige för 10 år sedan men det gavs ut ganska få nummer per år då och få fansin blev långlivade.

Fansinklassikern kommer att fortsätta även om Thot kommer att få vänta till ett senare tillfälle. Tack för tipset.

// Peter
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Där ser man. Hade själv en ond aning om att Internet skulle suga upp engagemanget som förr brann i fansinhobbyn, men det verkar således inte stämma, om jag förstår dig rätt.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Det är nog både och. Jag tror att det är ungefär samma typ av människor som ger ut fansin idag som förr. Däremot har kanske de som inte pysslade med fansin börjat engagera sig mer än tidigare, även om detta engagemang kanske inte alltid resulterar i konkreta bidrag till fansin. Engagemanget finns nog kvar men jag skulle gissa att det är färre aktiva, men mer produktiva, fansin som är aktuella idag. För 10-12 år sedan kryllade det av fansin men det var rätt få som gav ut fler än fyra nummer. Jag försökte att räkna lite statistik inför en fansinträff i Umeå (arrangerad av Sverok) förra året och jag påstår inte att jag sitter på facit (det är svårt att hålla exakt koll på alla fansin). Jag skulle dock påstå att det egentligen inte varit frågan om någon fansindöd. Ett tag (slutet av 1990-talet) fanns det färre tryckta fansin men det kompenserades av produktiva PDF-fansin (Alter Ego mfl). Idag har väl de tryckta fansinet gjort lite av en comeback så det är väl ungefär 50-50 som gäller nu (dvs lika vanligt med tryckta som PDF).

// Peter
 
Top