Nekromanti Fan också!

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nu har det blivit totalstopp i hjärnan. Hav, hav, hav, hav - hur sätter man bra namn på hav? /images/icons/frown.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det enklaste är förstås om du bara tar ditt landsnamn och lägger till "-iska oceanen", typ landet "Arcmunda" och havet "Arcmundiska oceanen"

Jag tycker "Atlanten" är ett bra namn på ett hav i vår verklighet, och har man ändelsen "en" på trestaviga namn så får man samma känsla i rollspelsvärldarna: "Cervilien", "Antleven", "Myëlen" osv.

Sedan har vi alla namn på bra svenska. Vi har ju "döda havet" och "gula havet" -och att hitta på "förrädiska havet", "stormande havet" eller "onda havet" ger lagom fantasyklyschiga känslor.

Mina favoriter är dock namn utan någon som helst uppenbar "tanke" bakom, såsom "Krakens gap", "Kitteln", "Ysannas dotter" eller "Chelennas vrede". De känns "riktigare" än de typiska fantasynamnen.

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
>"Cervilien", "Antleven", "Myëlen" osv.

Cervilien är väl inte trestavigt? Eller?
Ja, jag vet, lite petigt, men eftersom du rättade mig med "Nightmare before christmas" så...

Hämnden är underskattad/images/icons/wink.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Eh, jorå *är hal som en ål* ;^)

"Cervilien är väl inte trestavigt? Eller?"

-Eh, jo, jag antog förstås att i:et skall uttalas som ett "j" och att det hela alltså uttalas [Serviljen] -detta enligt städse fantasypraxis.

Äh, jag såg att det var fel när jag skrev det, men tänkte att "cervilien"-exemplet skulle vara passande för att illustrera att det inte NÖDVÄNDIGTVIS skulle vara just trestaviga namn. Men alltså, tvåstaviga namn med ändelsen "-en" känns inte tillräckligt "atlanten"-äkta.

Smaka på dessa, så ser du själv. Låter dessa som havsnamn?

Munten
Löfen
Cerven
Myllen
Tzïrlen
Wieven

-Nej. De är alla snudd på värdelösa. Det var typ så jag menade.

/Rising
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
jojo... ojoj.. exakt...

hmm... madde.. hannes är faktiskt inte den första som har använt det namnet på ett hav... det är ingen vidare originell idé från hans sida heller.
Tror att jag läst ett flertal små noveller, fantasy böcker etc. som har silverhavet som en del.

Vadådå??... frågan var namn på hav... att samansätta en metall och ett hav är ett rätt gamalt koncept... t.ex. kopparhavet.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Personlig åsikt

Personligen skulle jag avråda dig från att använda typiska D&D namn såsom "Döda havet", "Djupa skogen", "Mörka bergen" och liknande, tycker de ger en avsmak för rollspel som idag utvecklats till något mer än det var när första dungeons & dragons produkterna kom.
För att bygga det på någonting liknande måste man bygga upp en anledning till att det heter så, givetvis kan saker o ting få liknande namn men om allt som finns runt om kring rp:na har så (i mina ögon) "fantasilösa" namn tröttnar man fort...

Mitt tips är att hålla dig till en viss ram i hela världen, detta betyder inte att du måste sätta upp ett helt regelverk för namn i de olika länderna utan snarare att de ska låta ganska bra tillsammans. Gå på känsla det håller ganska länge...

/ J.A.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Personlig åsikt

Havsnamn av en typ som återfinnes i DoD finns ju faktiskt flera av i vår egen värld: Stilla havet, Svarta havet osv osv. Jag tror det är en bra utgångspunkt. För att öka coolhetsfaktorn kan man ju helt sonika översätta det till grekiska eller latin. Stilla havet blir ju på latin helt logiskt Oceanus Pacificus (härav den engelska varianten). Fast jag håller med någon av föregående talare att Atlanten är ett havshamn som faktiskt låter väldigt rollspelscoolt, speciellt om man uttalar det "Atlantica", vilket jag pläderar för att alla hädanefter ska göra. /images/icons/wink.gif
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Namn efter upptäckare

Vad sägs om namn efter upptäckare.
T.ex. kanske isjätten Gook upptäckte ett hav tidigt i historian. Möjligtvis döpte han havet till Gooks pöl eller skäggiga havet när han såg sin spegelbild, senare for han runt havet och bankade in i folk att den förbannade vattenpölen minsann var hans och den hette Gooks pöl!
När sedan upptäckare söderifrån kom uppåt landet fick de lära sig att havet hette Gooks pöl, vilket de kanske ändrade till Gooks hav.
Nä skit i det!
Ett folk har kanske döpt ett hav efter en gud, en upptäckare eller förekomsten av grön skäggtång? Mutera fram ett nytt språk och ta reda på vad "brölgäddans hav" heter på nord Orchiska (OookBlarg Bråkk, eller nåt).
Fantisera bara ihop det du tycker låter bra, eftersom det är fantasy så kan ingen spelare fnissa i mjugg åt dig eftersom hans egen RP antagligen heter Fjulliviktimus Rex eller dyl...
Se bara till att undvika de vanliga synonymfällorna.

Lycka till.
 
Top