Nekromanti Familjens ålder

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kan någon hjälpa mig med idéer för att slumpa fram rollpersonens föräldrar och syskons ålder? EON har ju ett rätt bra system, men om det finns raser med olika åldrar? Och alver kan ju typ mellan 1 och 9000 års åldersskillnad på sina syskon. (Om man nu antar att dom lever för evigt.) Ett system för att avgöra föräldrarnas ålder på ett ungefär är att man slår på DENNA tabellen. Den berättar föräldrarnas ålder när dom fick sitt äldsta barn.

Exempel:
1T100______Föräldrarnas ålder
1-15_______Mycket unga (15-17 för människor)
16-59______Unga (18-25 för människor)
61-100_____Vuxna (25-59 för människor)


62 är tillexempel "just vuxna" typ 25.
50 kanske är 23... Om man nu får 50 för föräldrarna (Farsan var 23 morsan 23-7+2T6 eller nåt...) och äldsta barnet är 28, så blir det 23+28=53 i dagsläget. Ju äldre dom blir desto större risk att dom avlidit.

Och syskonens ålder.. Kanske EONs system med en "formel" för varje ras?
Nu blev det här ju rätt krångligt... Egentligen är nog det bästa att ta EONs system rakt av, och fixa olika "formler" för varje ras.


Nåja: Någon med bra idéer? (Gärna sådana som går snabbt. Om man vill vara noga kan man bestämma åldern själv...)

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
varför?

Ett system för att avgöra föräldrarnas ålder på ett ungefär är att man slår på DENNA tabellen. Den berättar föräldrarnas ålder när dom fick sitt [color:green]äldsta</font> barn.

Om man är fem syskon och får "Mycket unga" blir det ju rätt absurt...

Nåja: Någon med bra idéer? (Gärna sådana som går snabbt. Om man vill vara noga kan man bestämma åldern själv...)

Jag tycker att det är ett ruskigt onödigt område för regler. Är det svårt att hitta på hur många syskon man har? Detta är en Eon-skada tror jag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: varför?

Jag skrev:
Ett system för att avgöra föräldrarnas ålder på ett ungefär ]är att man slår på DENNA tabellen. Den berättar föräldrarnas ålder när dom fick sitt äldsta barn.

Med svar:
Om man är fem syskon och får "Mycket unga" blir det ju rätt absurt...

Nä vadå? Får ett barn när dom var Mycket unga... Och sedan tillkommer det flera. Om det äldsta barnet nu är 23 och dom var mycket unga, 17 år och 15 eller så, så är dom nu 40 och 38. Eller hur?

Jag tycker att det är ett ruskigt onödigt område för regler. Är det svårt att hitta på hur många syskon man har? Detta är en Eon-skada tror jag.

Ehh okej då jag erkänner... Men jag vill ju! Hmm.. Jag tror jag gör en sån här tabell istället:

1____Ensambarn
2____Några få syskon
3____En del syskon
4____Massor av syskon!

/images/icons/wink.gif Ja det var faktiskt rätt kul! Resultatet blir ju igentligen det samma, och det anpassas lätt till olika raser.. En svartnisse med massor av syskon blir tillexempel en hel hord, haha! /images/icons/laugh.gif

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: varför?

Får ett barn när dom var Mycket unga... Och sedan tillkommer det flera.

Hum, ja... du har helt rätt /images/icons/blush.gif

En svartnisse med massor av syskon blir tillexempel en hel hord, haha!

Hmm... undrar om det skulle funka att ha en hord svartnissar som karaktär? Man skulle kunna ha fem-sex små svartnissar med identiska stats som styrs av en spelare :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mer skoj från Arvidos!

Du Vindhand, du heter alltså Krantz? Är du släkt med Lars Krantz? Jag och morsan (Inger Axbrink) var på Lärjeåns trädgårds invigning idag. (Hon jobbade med det tidigare)

Och förässten har jag kommit på ett gött familjesystem nu:
Tabell 1: Syskon
1__Inga syskon
2__Få syskon
3__En del syskon
4__Många syskon
5__Många syskon!

Och deras ålder:

1__Mycket yngre
2__Yngre
3__Lite yngre
4__Tvillingar
5__Lite äldre
6__Äldre
7__Mycket äldre

För jag menar... vad spelar det för roll om brorsan är 20, 21 eller 22? Så här vet man ungefärlig ålder, och om man tänker använda dom i ett äventyr eller så... Tja då kan man ju specifiera åldern. (Om man vill.)

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: instämmer lite...

Håller med om att det nog kan vara lite onödigt med tabeller och så. En liten riktlinje för vad som är vanligt i olika kulturer kan ju dock vara tills stor hjälp men att gå vidare därifrån till tabeller kan nog vara lite onödigt, ooops, upprepade jag mig igen?

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 
Top