Nekromanti Fallout the rpg

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
hallå!

jag är med och producerar ett rollspel som ska utspela sig i fallout, det ska tom heta fallout.. ;P

Men nu är det såhär, att KKK i missouri (för övrigt KKK ska dö) men nu är det som såhär att av ett och annat skäl så ska de drabbas av inavel (tänk er ett gäng inavlade lantisar, nästan höjden av humor)
jag undrar hur många generationer det tar innan det är fullständig inavel ???

tack på förhand
/Dr_Morbid



errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Beror fullständigt på storlek! Men de kan ju vara så fanatiska att de vägrar blanda sitt ariska blod med ngt annat blod ÄVEN ariskt. Det kan hända av ngn annan anledning t ex dom har fått för sig att gud talat till dom. Inaveln kommer då på bara en generation.

mvh
/joakim kalcidis
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Och även ifall dom blandar sig lite så lär det avslöja sig rätt snabbt (inaveln och problemen med den) i och med att det lär finnas en hel del inte speciellt bra mutationer i deras dna (det är ju fallout)...
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
NE skriver bla såhär om inavel:

"Långtgående inavel hos människa förekommer eller har förekommit i vissa befolkningsgrupper av speciella kulturella skäl, t.ex. i de egyptiska dynastierna. I vissa små, isolerade befolkningsgrupper, t.ex. amishfolket i USA, uppträder vissa ärftliga sjukdomar i högre frekvens än i andra populationer. Om stark inavel får förekomma under lång tid elimineras dock de skadliga anlagen, och den aktuella arten lider inte längre av inavelsdepression, något som skett i t.ex. de självbefruktande växtarterna."

-Det vill säga att det händer egentligen ingenting med de stackars satarna i KKK. Sorry! Men å andra sidan kan ju allt hända i ett rollspel...

Forza Bajen!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hur lång tid är lång tid på ett ungefär?</I>

<I>Lång</I> tid - räkna med ett antal århundraden. Det är antalet generationer som räknas, och människan har osedvanligt långa sådana.

Att genpooler kan "ställa om sig" på det sättet innebär däremot också att det kan dyka upp ärftliga anlag eller sjukdomar av typer som inte finns någon annanstans. Det finns ett känt svenskt exempel - samhället Burträsk, där ganska många (och ättlingar till folk som härstammar därifrån) har extra tjock hud på fotsulor och handflator, vilket gör dem känsligare än andra för svampinfektioner. En ärftlig unik detalj som har uppstått isolerat där, vilket man beräknar måste ha krävt inavel sedan, typ, medeltiden.
Det roliga är att Burträsk ligger i en tätbefolkad region med gott om omgivande samhällen i närheten, som lokalbefolkningen har umgåtts med som vanligt... men man har inte <I>gift</I> sig med dem; det fanns en urgammal tradition att pöjkar utifrån som kastade blickar efter lokala jäntor genast blev indragna i nån buske och uppklådda av de lokala drängarna. Måste ha gjorts väldigt systematiskt, för det hade räckt med <I>en</I> person utifrån per generation för att föra in friskt blod så att förändringen inte skulle uppstå...

--
Åke
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
skulle tippa på kanske ett par decennier...

/Dr_MOrbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Det kan hända av ngn annan anledning t ex dom har fått för sig att gud talat till dom. Inaveln kommer då på bara en generation

vad menar du med detta egentligen, precisera dig litet är du snäll...

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Hmm. Det lät lite mystiskt. Det jag syftade på var att om de av ngn anledning får för sig att inte sprida sitt blid utanför familjen kommer inaveln meddetsamma!


mvh
/joakim kalcidis
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Inavel kan inte komme med detsamma bara för att folk fått för sig något, det krävs minst en generation!

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag kom på det att fulmutation är nog mycket snabbare än inavel, däremot kan inavel komma senare som ett plus...

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Men det var det jag syftade på. Att det kommer meddetsamma menade jag redan första generationen förstås.. Lite omöjligt att ändra sin egna genetiska uppsättning bara för att man hört ngt.

mvh
/joakim kalcidis
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Fallout the rpg - finns redan

bara en liten sak, har du läst fallout pnp 2.0 (som det heter på iamapsycho.com), det är ett par saker som jag inte tycker om i det där spelet. designen är fruktansvärd... de kunde ju iaf bemödat sig med att ritat snygga "egna" saker till spelet iaf.
dessutom är det så att killfaktorn (dvs att man dödar stora feta saker för att få experience) är väldigt framträdande inom detta spel. jag tycker personligen att killfaktor är en väldigt dålig sak inom rollspel, jag har sett den alltför ofta men vi ska införa ett experiencesystem som premierar rollspelande och inte dödande, därför att det blir mer levande och den hjärndöda faktorn har en tendens att inte infinna sig lika mycket (däremot beror det där mycket på den enskilda spelledaren men vi kan ju som sagt underlätta litet).
dessutom fattar jag inte vad artilleri har att göra i fallout världen, svara på den frågan och få till en j-vligt bra motivering så är du duktig...
däremot så är det klart intressant läsning.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Fallout the rpg - finns redan

"dessutom är det så att killfaktorn (dvs att man dödar stora feta saker för att få experience) är väldigt framträdande inom detta spel. jag tycker personligen att killfaktor är en väldigt dålig sak inom rollspel, jag har sett den alltför ofta men vi ska införa ett experiencesystem som premierar rollspelande och inte dödande, därför att det blir mer levande och den hjärndöda faktorn har en tendens att inte infinna sig lika mycket"

Det låter som en bra idé. Jag tror visserligen att det beror mer på vilken spelstil man har snarare än reglerna, men det skadar ju inte att ha ett bra system.

"dessutom fattar jag inte vad artilleri har att göra i fallout världen, svara på den frågan och få till en j-vligt bra motivering så är du duktig..."

Nog borde det väl kunna ligga nån liten kanon och skräpa här och där tyckar jag.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Fallout the rpg - finns redan

vilket tycker du är en bra idé ?

att man ska döda skitmycket för att få experience eller att få experience för rollspelande... ?

dessutom kan jag iofs hålla med om att en eller annan artilleripjäs kan ligga och skräpa ngnstans, det kan vara kul ifall man vil flumma ut rejält, typ skjuta ihjäl tribals med en artilleripjäs /images/icons/smile.gif . däremot fattar jag inte varför man ska ge det 3 sidor i en grundbok, jag tycker personligen att ifall man ska leka artillerinisse kan man ju göra en egen modul.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 
Top