Nekromanti Faktafråga - Hur styrs ett universitet?

oolaa

Veteran
Hallå!

Håller på och tillverkar bomber till mitt nästa spelmöte i Mage. En bomb är att en av karaktärerna kommer att bli avskedad från sitt jobb på helt fabricerade grunder som en av hennes kollegor diktat upp.

Nu funderar jag bara på vem det egentligen är som avskedar folk på ett universitet? Är det institutionsstyrelsen? Antagligen inte rektorn ... Någon som vet eller har någon aning.

Karaktären är en doktorand.

Cybot

Mest spelbar
Jag är ganska säker på att det är institutionsstyrelsen. Men doktorander har ingen vidare jobbsäkerhet (de ligger lägst på skalan. Högst är professorer med professorsfullmakt som i princip inte kan avskedas).

Herr Grönstedt

Swordsman
Doktorander har ett förordnande som förlängs ett år i taget. Om doktoranden missköter sina åtaganden grovt i relation till den individuella studieplanen som sätts upp av handledaren och doktoranden tillsammans så måste de se om planen ska ändras i första hand.

Om en konflikt uppträder mellan handledare och doktorand har doktoranden rätt att byta handledare. Ett byte av handledare är normalt sett inget dramatiskt. Själv bytte jag av olika anledningar handledare tre gånger under mina forskarstudier.

Men om det inte hjälper och om det är uppenbart att doktoranden missköter sina åtaganden så kan doktoranden fråntas sina rättigheter till handledning och andra resurser. Detta sker dock inte under ett förordnande, utan endast i samband med att förordnandet inte förlängs. Detta är mycket ovanligt, men om det sker så är det ett rektorsbeslut.

Innan rektor fattar beslut har både doktorand och handledare rätt att yttra sig i frågan. Förutom detta ska rektor också väga in hur väl lärosätet skött sina åtaganden gentemot doktoranden i relation till en individuella studieplanen. Beslutet kan överklagas hos Överklagandenämnden för högskolan.

Även om doktoranden blivit fråntagen rätten till handledning och inte har något förordnande (och alltså ingen lön) så är han eller hon fortfarande antagen till forskarutbildningen och kan fortsätta sina forskarstudier på egen hand. Med basis av det kan doktoranden åter ansöka hos rektor om att få tillbaka rätten till handledning om han eller hon kan uppvisa beaktningsvärda studieresultat. Ett avslag kan också överklagas.

Det kan också gå helt studera på egen hand utan handledare och sedan ansöka om att få lägga fram sin avhandling. Men det känner jag inte till att det någonsin har hänt.

Utöver ovanstående kan en doktorand också sägas upp av arbetsbrist eller pengabrist. Då gäller LAS och kollektivavtal för statligt anställda som vanligt. Det är dock mycket ovanligt och institutioner och fakultetsnämnd brukar göra sitt bästa för att se till att doktorander kan få fullgöra sin forskarutbildning även om en institution eller avdelning har ekonomiska problem.

Som ni märker har en doktorand större rättigheter än ryktet gör gällande.

Herr Grönstedt

Swordsman
Sedan finns det också tillfällen då en doktorand helt kickas ut (avskiljs från forskarutbildningen). Det är extremfall och får bara göras fall som t.ex. psykisk störning, missbruk, eller allvarlig brottslighet, där det finns risk att doktoranden skadar andra eller dyrbar utrustning eller liknande. Dessa ärenden prövas av Högskolans avskiljandenämnd (HAN) och kan överklagas till förvaltningsdomstolen i Stockholm.

Till sist så får man ju inte ha en doktorandtjänst mer än fem år eller så. Efter det är tiden slut och då får man antingen sluta eller gå över i en annan tjänst som t.ex. adjunkt eller tekniker.