Nekromanti Fairy tale fantasy

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Hejsan! Det är jag igen. Sökandes genom havet av information har jag hittat flera referenser till 'fairy tale fantasy'. Nu undrar jag, är detta samma sak som sagor (fairy tales)? Om så är fallet, vad kännetecknar dessa? Är det sensmoralen? Om det inte är samma sak, vad skiljer dem åt, och räknas sagor som fantasy?

När jag ändå skriver kan jag slänga ur mig några frågor till. Jag har inte läst mycket som kan klassas som dark fantasy, så nu undrar jag: finns det några speciella kännetecken förutom den mörka stämningen? Kan man säga att det är en hybrid mellan skräck och fantasy på samma sätt som science fantasy är en hybrid mellan SF och fantasy?
Ännu en fråga: Finns det några Comedy fantasy-författare förutom good ol' Terry?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fairy tale fantasy (föreläsningsvarning)

Jag har aldrig hört termen fairy tale fantasy förr, men det hindrar mig inte...

Sagor räknas i allmänhet inte som fantasy, åtminstone inte om det är traditionella folksagor (där det alltså inte finns någon författare). Lite nyare sagor (1800-talet och framåt) kan räknas som fantasy om man vill (t.ex. om man skriver en uppsats om fantasyns utveckling och inte vill börja med 1900-talet) och moderna sagor (skrivna efter att "realistiska" barnböcker blev norm) är mer eller mindre en form av fantasy.

Fairy tale fantasy låter ju som om det skulle vara fantasy med sagomotiv, alltså med älvor, häxor och enhörningar i stället för alver, trollkarlar och orcher. Om det finns en sensmoral beror det nog mer på författaren än på genren. Böcker jag skulle kuna tänka mig att räkna som fairy tale fantasy är t.ex Peter S Beagles Sagan om enhörningen (The Last Unicorn) och kanske... nä, jag kommer inte på fler just nu.

Dark fantasy är väl ungefär som skräck, fast utan själva skräckdelen och med lite mera fantasyelement. Otydlig förklaring, otydlig genre. Vad jag menar är alltså att om boken utspelar sig i en värld som kunde vara skräck, men fokuserar mera på att vara fantasyaktig än på att vara skrämmande så är den antagligen dark fantasy (däremot duger inte skräckromaner som bara misslyckas med att vara skrämmande).

Comedy fantasy: finns väl ett par, även om de inte är lika roliga som Terry. Mercedes Lackey (måste vara ett antaget namn!) skriver om alver som kör omkring i hot rod-bilar i Californien. Kommer inte ihåg vad böckerna heter. Mary Gentles Grunts lär vara betydligt roligare, alltså får hon också räknas till den subgenren. Sen finns de ju en hel del "vanliga" fantasyförfattare som är rätt roliga i bland (Michael Moorcock, t.ex), men det är ju inte riktigt samma sak.

Bäst att jag slutar nu innan min inre docent i litteraturvetenskap bryter sig lös /images/icons/clever.gif

/JPS - tycker fortfarande att det finns vettigare saker än genreindelning att skriva om då det gäller fantasy
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fairy tale fantasy (föreläsningsvarning)

Fairy tale fantasy låter ju som om det skulle vara fantasy med sagomotiv, alltså med älvor, häxor och enhörningar i stället för alver, trollkarlar och orcher.

Och meterhöga flugsvampar som växer intill skogsstigen där man går. (-:

--
Åke
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Västmark

Jag tycker Västmark verkar passa in bra under Fairy Tale stämpeln, det kretsar kring riddare, älvor, häxor och annat sagolikt. Västmark är ett rollspel från Rävsvans förlag och är skrivet av Krister Sundelin. Det finns att ladda ner gratis från internet på www.foxtail.nu och man kan hitta ett forum för Rävsvans produkter på den här hemsidan.

Grunts är inte så bra tyckte jag, den skämtar väldigt mycket med de stereotyper som finns inom fantasygenren. Den är värd att läsa igenom om man har tid, men inte något som man bör toppprioritera.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Västmark

Jag tycker att Västmark verkar passa in bra under Fairy Tale stämpeln

Tja, jag skulle snarare kalla det Fairy Tail Fantasy... (det var ett skämt, ju. Varför skrattar ingen?)

Kan hända att det passar in, men det är ett rollspel och inte en bok... Men å andra sidan talar ju Krille om vilket slags litteratur som inspirerat Västmark. 1800-talets riddarromantik, t.ex. Kanske man kan kalla riddarromantik för Fairy Tale Fantasy om man vill...

Jag kom på ett exempel till: T.H. Whites böcker om kung Arthur (The Once and Future King på engelska, på svenska heter samlingen Svärdet i stenen, tror jag). Åtminstone den första boken.
Är Narnia-böckerna Fairy Tale Fantasy, förresten?

Grunts är inte så bra tyckte jag, den skämtar väldigt mycket med de stereotyper som finns inom fantasygenren.

Det är ju rätt vanligt att komisk fantasy gör just det; alltså är Mary Gentle en komisk fantasy-författare. Om boken är bra eller inte har inget med saken att göra - ska man nödvändigtvis ha exempel på alla subgenrer man kan tänka sig inom fantasy får man inte låt såna småsaker som litterär kvalitet komma i vägen...

/JPS
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Västmark

Antagligen så kan man kalla Narnia böckerna för Fairy Tales, det bör gå i alla fall. Var det inte nån som frågade efter Fairy Tale rollspel? Har förresten inte White Wolf gjort ett rollspel med älvor och sånt? Någon sa att de hört Grunts var bra och nu tänkter jag låta de höra att den inte var så bra, men smaken är som baken.

Förresten, jag skrattade lite grann...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Västmark

Jag accepterar vilka åsikter som helst från någon som skrattar åt mina skämt!

White Wolfs rollpel med älvor och sånt heter Changeling och ligger rätt högt på min lista över rollspel som jag ska ta en titt på om jag någonsin får lite pengar över.

Om jag faktiskt hade läst Grunts så skulle jag gärna diskutera den, men det får vara för det här gången...

/JPS
 
Top