Nekromanti Fabriker/maskiner/arbetare

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Skriver lite stressat nu då jag är på väg till jobbet (på en industri). När jag satt och testade displayer igår slog en tanke mig. En tanke som många gånger slagit mig förut vid olika maskinsjobb där man står halvdött stirrande ut i luften över ett maskinband i tålmodig väntan på att ett fel ska ske - ett fel som man kan åtgärda.

Framtidens fabrik skulle egentligen inte behöva mer än en arbetare per maskin; en arbetare vars uppgift är att övervaka driften (injackad eller koffein-/pillerpiggt stirrande på en monitor) genom nån slags digital 3D-ritning eller kommandobaserad funktion för att vid fel kontakta mekaniker/elektriker för snabb reparation.

Behövs ens en mekaniker/elektriker 2050-nånting? Har vi inte robotar (av spindeltypen) med simplare AI:n som kan göra det jobbet åt oss? En centralstyrd AI som ser till så att alla inrapporterade fel direkt åtgärdas? Behövs ens arbetare i en sådan fabrik?

Min vision av framtidens industri är inte en smutsigare och jävligare version av dagens industri utan snarare öde maskinlandskap där enskilda arbetare ligger injackade i enorma maskiner under långa pass. Människans roll har övergått från "arbetare" till "övervakare" och industrirobotar (av typen 20 fastmonterade på en och samma maskin) sköter alla de apuppgifter som utmärkte industrijobben under medeltiden. Den här typen av industrijobb existerar nästan i dagsläget med övervakningsjobb där den enskilda arbetarens uppgift inte längre är att producera utan att se till att maskinen producerar utan avbrott. Tryck på lite knappar vid fel. Kör in nya råvaror och ut kommer morgondagens leverpastej.

En sådan framtidsvision tar bort vår tids klassiska industriprol men i gengäld ger den en bra förklaring på skräckhöjningen av arbetslöshet och prolernas apati. Om dina arbetsuppgifter är att knarka piller och att övervaka en maskin (dag ut, dag in), hur frisk är du då på en skala efter tio års arbete?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi har resonerat så i Neotech 3 att världen är så jävlig att i många fall är det billigare att använda mänskliga arbetare än robotar/maskiner. Visst är industriarbetet på det stora hela mycket mer automatiserat än idag, men fabriksarbetare är billiga som stryk - dessutom vilar den kapitalistiska världen fortfarande på förmågan att låta lågkostnadsländer göra väldigt mycket manuellt arbete.

I de högteknologiska länderna så kan det dock finnas 100% automatiserade fabriker. Självklart övervakas dessa av en mängd övervarkare, som du skriver. Förmodligen sitter de inte på plats utan någon annanstans i världen. Så jag håller med om vad du säger. De dassigaste jobben är de menlösa, drönaraktiga "titta på en skärm"-jobben som det förmodligen dräller av år 2060. Samma gäller även för saker som säkerhet (en mängd operatörer som tittar på övervakningssamhällets alla sensorer), transport (de flesta flygplan eller tåg kan automatstyras på distans), krig (UAV:er och bombplan är fjärrstyrda eller i vissa fall helt autonoma). Etc.

Kanonbra inlägg!
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Något jag glömde bort att nämna är truckförarna. Ta t.ex. Dagabs lager här i Göteborg: ett tjugotal truckförare vid varje skift som kör runt likt drönarbin med datoriserade truckar där information om tomma plockplatser presenteras på dataskärmar och beställs direkt från ett robotiserat lager av plockarna från walkie-talkie-monitorer. I förvaringslagret klättrar ett tiotal robotar upp och ner längs stänger och plockar ner pallar till de nya plockplatserna på band som sedan förs ut till en hämtterminal där truckförarna hämtar dem.

Kan tänka mig att mycket av arbetet i dessa framtida frabriker i rika länder består i just truckkörning med liknande arbetsuppgifter såvida inte alla typ av transport av varor sker med hjälp av industrirobotar och band.

Viktigt att påpeka är att jag med robotar inte menar gående diton med armar och ben utan industrirobotar av ungefär samma typ som de som används idag (fast mer intelligenta och effektiva).

Men jag håller helt och hållet med att utvecklingen mot asbillig produktion på fabriker med vanliga låglönearbetare i tredje världen helt logiskt borde öka och fortsätta finnas kvar. Den rika världens datoriserade fabriker borde enbart finnas för de dyraste produkterna och rikaste företagen.

Info om industrirobotar
Wikipedia om industrirobotar
 
Top