Förvirrad utredning, otillräckliga ledtrådar

mrund

Kummelgast
När jag preppar för att spelleda invecklade utredningsscenarier med kedjor av ledtrådar, egna eller andras, brukar jag tänka på en halvt misslyckad skattjakt som jag och min kompis anordnade för några småungar på landet när vi var tolv-tretton.

Leken gick ut på att småungarna skulle jaga oss (kull/kurragömma), och varje gång de fick tag i oss gav vi dem en lapp med en ledtråd på. Dessa ledde till en liten plastask som var gömd under ett flyttblock.

Det här upplägget var helt dödfött, av två skäl. Dels var ungarna för små för att kunna sätta ihop ledtrådarna till något begripligt. Dels var jag och min kompis för små och oerfarna för att fatta att ledtrådarna var kraftigt underdeterminerande även om man fick tag i dem allihop. Eller med andra ord: visserligen passade ledtrådarna med gömstället. Men det fanns tusen potentiella gömställen som ledtrådarna passade lika bra med.

Resultatet var att småungarna glatt och förvirrat jagade oss i en eller två timmar och fick några halvt obegripliga papperslappar, och att ingen kom ens i närheten av att fatta var skattgömman var. Men vi hade rätt kul allihop.

Låter som mina deckarscenarion! Jag har en sjuklig instinkt att vilja vara ”mystisk” och aldrig ge konkret information. Lätt att ramla dit.
Jag kan ibland fastna i den korkade tanken "det här känns för uppenbart" men glömma bort att det beror på att jag tänkt ut det hela och vet svaret på gåtan... Det är svårt ibland att ta distans och se det från spelarnas ögon.

Som spelledare drömmer man väl också om att spelarna skall sitta tillsammans och diskutera, teoretisera och försöka tolka ledtrådarna - att det i sig blir del av ens pirriga njutning, och först därefter kan man bidra med förtydligande ledtrådar. Men det händer liksom aldrig, spelarna tänker oftare mest tyst för sig själva. :p

Som spelledare drömmer man väl också om att spelarna skall sitta tillsammans och diskutera, teoretisera och försöka tolka ledtrådarna - att det i sig blir del av ens pirriga njutning, och först därefter kan man bidra med förtydligande ledtrådar. Men det händer liksom aldrig, spelarna tänker oftare mest tyst för sig själva. :p
Oj, mina spelare diskuterar väldigt ljudligt och det slutar mer med att jag inser hur otroligt otydligt allt var xD Nästan så man får improvisera fram utifrån deras utfall istället för att de någonsin ska kunna lösa det hela. Men olika spelgrupper har olika sätt att agera helt klart. Men ja, hellre bubbliga spelare i det här läget än tysta :)

Jag brukar ge rätt ledtråd till ”fel person” så de måste jämföra upplevelser och insikter. Men hela bilden är ofta lagt i dagen utan kryptiska omskrivningar. Det är väl mest att pusslet är inkomplett (om man inte samkör och samarbetar).

Back