D&D Förvaltningen av DnD i den bästa av alla världar

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,875
Location
Barcelona
Turerna kring OGL fick mig att fundera på hur DnD skulle förvaltas i den bästa av alla världar.

Som den övervintrade 00-tals-vänstersnubbe man är, kunde man ju tycka att det ideala vore om DnD var helt öppet och fritt, inte kontrollerat av någon, fritt fram för alla att remixa och hacka och göra varianter på i det oändliga. Ett slags rollspelens evigt gröna allmänning.

Men, omedelbart efter att jag tänkt den tanken, tänkte jag: det finns kanske en vits med att DnD kontrolleras central också. Det betyder att det finns ett centrum, en standard, ett defaultläge som nya spelare kan söka sig till och koordinera sig runt.

Kanske hade en sådan standard uppstått automatiskt även i den totalt fria regim jag beskrev två stycken upp. Men kanske hade det varit önksvärt om det fanns nåt slags, javenne, "DnD-stiftelse". En icke-vinstdrivande organisation med uppgiften att förvalta "standardversionen" av DnD.

Hade det funkat alls? Vad finns det för andra lösningar? Hur skulle DnD förvaltas i den bästa av alla möjliga världar, enligt dig?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Turerna kring OGL fick mig att fundera på hur DnD skulle förvaltas i den bästa av alla världar.

Som den övervintrade 00-tals-vänstersnubbe man är, kunde man ju tycka att det ideala vore om DnD var helt öppet och fritt, inte kontrollerat av någon, fritt fram för alla att remixa och hacka och göra varianter på i det oändliga. Ett slags rollspelens evigt gröna allmänning.

Men, omedelbart efter att jag tänkt den tanken, tänkte jag: det finns kanske en vits med att DnD kontrolleras central också. Det betyder att det finns ett centrum, en standard, ett defaultläge som nya spelare kan söka sig till och koordinera sig runt.
Jag har tänkt så här långt i min egen kammare. Att det hade varit najs om det fanns en allmänning, men att det också behövs en slags arkimedisk punkt, ett "börja här", ett DnD101.

Kanske hade en sådan standard uppstått automatiskt även i den totalt fria regim jag beskrev två stycken upp. Men kanske hade det varit önksvärt om det fanns nåt slags, javenne, "DnD-stiftelse". En icke-vinstdrivande organisation med uppgiften att förvalta "standardversionen" av DnD.

Hade det funkat alls? Vad finns det för andra lösningar? Hur skulle DnD förvaltas i den bästa av alla möjliga världar, enligt dig?
Stiftelse-idén finner jag av ideologiska skäl tilltalande, men så fort man sagt det uppstår en stor mängd kniviga och konkreta frågor. Vilka sitter där? På vems mandat? Hur utses de? Hur många är de? Hur länge sitter de? Hur tar vi höjd för teknologiska förändringar, ideologiska skiften, etc, för om vi tänker tanken ut ska vi ha en lösning inte för några år, utan för årtionden, sekel - eller årtusenden?
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Well... vi vet ju hur bra det går att enas om saker och ting på det här forumet =D

Jag ser det som en väldigt viktig poäng att det finns ett centralt spel, och om det spelet produceras av ett lite större företag med visst vinstintresse ser jag inte som en dålig sak i det sammanhanget. Det innebär att de kommer satsa på att göra så många som möjligt nöjda, istället för att envisst klamra sig fast vid "sin vision".

I denna, den bästa av världar, så är naturligtvis det systemet gjort för att vara så genomskinligt och lättmoddat som möjligt, men erbjuder ändå ett robust skelett. Det spelet blir det torg på vilket alla kan mötas. Sure, massor av folk har åsikter om hur spelet borde ändras för att "bli bättre", men det utgör en slags minsta gemensam nämnare för alla. De kan ta sina äventyr och idéer, även om de är lite avvikande, och släppa som moduler till detta skelett, och andra som har helt andra åsikter om hur spelet ska spelas kan ta dessa moduler och anpassa dem till sig själva.

Och för att göra det här skelettet så användbart som möjligt så har det självfallet släppts helt fritt som en source code, där man inte ens behöver ange licenstillhörigheten, och fritt kan kopiera delar av texten eller modda dem som man vill.

Sen kan det så klart finnas någon slags licens om att använda det här centrala företagets logga/trademarks etc... som kanske ställer vissa krav på innehållet. Men här är det bara en fråga om man får sätta "En modul till DnD" på omslaget eller inte. Det faktiska innehållet påverkas inte av detta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Nej, men jag tror däremot att det är dåligt om det produceras av ett aktiebolag som försöker tillfredsställa investerare som inte förstår hobbyn...
100%! Jag är överlag rätt jäkla skeptisk till det här med aktiebolag,
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
100%! Jag är överlag rätt jäkla skeptisk till det här med aktiebolag,
Hela vårt välstånd och ekonomi sedan hundratals år är bara baserad på Aktiebolag och skulle inte fungera utan dem, men det är klart att man kan vara skeptisk :p

Men i en idéal värld så håller jag med dig: "i denna, den bästa av världar, så är naturligtvis det systemet gjort för att vara så genomskinligt och lättmoddat som möjligt, men erbjuder ändå ett robust skelett. Det spelet blir det torg på vilket alla kan mötas."

I den bästa av världar så "förvaltar" Wizards D&D så att det blir ett nytt One DnD som alla kan enas kring är det bästa av alla världar.
Som enkelt kompatibelt med gamla moduler, men som ersätter gamla regler.
Men som är så annorlunda alla tidiga versioner att den sakliga kritiken mot de gamla versionerna och bristerna i dessa helt enkelt försvinner.

...en bra början hade varit ett One DnD som jag var pepp på. Men jag gillar inte 5e och är ännu mindre pepp på One DnD.

Men jag tycker att 1e, 2e, 3e, 4e också suger... liksom B/X och BECMI... fast de (B/X och BECMI) är de bästa fantasyspelen som skrivits.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Ge det till mig! Jag kommer använda det för evil! Chaotic Evil!

Mer seriöst. Ingen är värdig att ha D&D, särskilt ingen som vill ha D&D. Sätt det i en sten. Vi kan alla vara eller följa krigsherrar som gör sina olika fantasy spel. Om någon lyckas bli allra störst kan de kanske dra D&D ur stenen på kyrkogården som den sanna kungen av D&D.

D&D är folkkonst. Det behöver inte förvaltas. Det finns stora standard versioner av spelet som folk samlats om redan.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tänker att i den bästa av världar skulle inte ett individuellt rollspel ha en så dominerande roll inom hobbyn att dess förvaltning spelade så stor roll som förvaltningen av D&D uppenbarligen verkar göra.

Edit: Således – i den bästa av världar skulle D&D förvaltas på ett sätt så att det blev en mindre andel av hobbyns spelade spel.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vad jag tycker är i princip som det är nu, och troligen kommer vara när nya licensen är kodifierad. Ett bolag har hand om, och ger ut de produkter de vill till de olika under-IP som ingått i varumärket sen tidigare. Andra kan göra saker till spelet, med olika villkor beroende om du gör saker som används rakt av fast med sina egna ip, om man är vinstdrivande och sånt. För mig är det här inte alls den viktiga delen. Vad jag vill ha är en levande utveckling av alla existerande världar.

Ja, och att spelet blev mer likt AD&D då, och att fler bolag och spel använde dess motor så att alla kan systemet.

Just det. I den bästa av alla världar skulle jag bestämma om hur allt skulle gå till.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Så viktigt är det inte med vem eller hur D&D förvaltas. Visst, det är det populäraste rollspelet, men det är ändå bara ett av många spel.
Skulle ägaren till D&D (oavsett vem det är) gå omkull och D&D med det så skulle hobbyn ändå överleva - och kanske till och med må bättre utan ett så dominerande spel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har ingen aning om vad som skulle hända om D&D försvann som ett spel med nya produkter under några år eller för alltid. Jag känner inte till någon annan industri av det här slaget. En hel del skulle bero på omständigheterna runt omkring. Är det bara reglerna, eller alla världarna, försvann också möjligheten att göra produkter till spelet för andra tillverkare? Jag tror det både skulle ha bra och dåliga effekter.

Jag tror att det är väldigt viktigt för många hur det sköts. Som nu till exempel då vi i många år haft en bunt extra företag som gjort stödprodukter på ett sätt som inte kunde göras till spelet före 3E, d20 och OGL, SRD. För folk som inte är företag men vill känna sig lite mer officiella har DM's guild funnits.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
252
Verk och deras upphovsrätt borde tillhöra sina skapare, så i det här fallet hade Gary Gygax fortsatt att skriva D&D tills han dog och sedan hade hans familj fått bilda en Gygax Estate som kunde licensiera ut spelet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Verk och deras upphovsrätt borde tillhöra sina skapare, så i det här fallet hade Gary Gygax fortsatt att skriva D&D tills han dog och sedan hade hans familj fått bilda en Gygax Estate som kunde licensiera ut spelet.
Förutom då att Gary Gygax inte var ensam skapare av D&D.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Verk och deras upphovsrätt borde tillhöra sina skapare, så i det här fallet hade Gary Gygax fortsatt att skriva D&D tills han dog och sedan hade hans familj fått bilda en Gygax Estate som kunde licensiera ut spelet.
Det funkar precis så..., och

1) Man har såklart rätt att sälja sina rättigheter
2) För den som är anställd så tillfaller rättigheterna arbetsgivaren

Nu var det inte Gary Gygax Estate utan TSR som ägde på rättigheterna. Och TSR blev bankrutt och räddades av Wizards.

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill och vad skillnaden skulle vara?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Tja, i praktiken har ju flera av Gygax' efterlevande - frun och en av sönerna - visat sig vara ovärdiga arvtagare. Så jag tror inte det skulle lösa något.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
252
Förutom då att Gary Gygax inte var ensam skapare av D&D.
Nej, fajten mellan Gygax och Arneson hade varit hårdare och bittrare i sådana fall.

Nu var det inte Gary Gygax Estate utan TSR som ägde på rättigheterna. Och TSR blev bankrutt och räddades av Wizards.
Antagandet i tråden var "i den bästa av alla världar" men förutsätter ändå att rättigheterna till D&D ska ägas av en rad företag som kanske skapar en Creative Commons. Det bästa vore om skapare hade mer rätt till sina verk, särskilt i länder som USA där företag ofta dominerar i kreativa branscher (som superhjälteserier).
 
Top