Nekromanti Första och senaste rollspelet

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Första rollspelet jag köpte var svenska Dungeons & Dragons från Titan Games 1986, i en leksaksaffär i min hemstad.

Senaste var Star Trek Core Rulebook från Modiphius via Drive-Thru RPG.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Första var Chock, med det var en julklapp så jag vet inte om det räknas.

senaste var Ryuu Tama.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Första: Drakar och Demoner, andra utgåvan.

Senaste köpta: Old-School Essentials. En omarbetad, men originaltrogen, version av Dungeons & Dragons B/X.

(Senaste »fådda«: Vaesen.)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Mitt första var troligen Drakar & Demoner 6. Jag köpte åtminstone böcker till det. Men vi var flera i gruppen som delade på det, köpte olika böcker, någon av böckerna tror jag någon av oss köpte i födelsedagspresent till någon av de andra... Jag var ständig spelledare men jag vet inte om jag faktiskt ägde så många av böckerna. Samma sak gällde med Eon III som vi spelade parallellt, och de böckerna har jag kvar än idag så det borde väl varit jag som köpte?

Senaste spelet var i alla fall Blades in the Dark. Bästa köpet på länge!
 

Mr Hearst

Veteran
Joined
22 Jan 2018
Messages
8
Drakar och demoner 1985. Fick testa hos en äldre bekant. Spelade en dvärg med en pik. Wow-upplevelsen gjorde att jag direkt sparade ihop till en egen box.

Mutant: Hindenburg. Har inte hunnit läsa boken ännu, men den är fin i bokhyllan. Dessutom ger den ypperliga AP-podden Rollspelsdags en fin inblick.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Första: Star Wars D6 på svenska, 9år. Väldigt bra spel att börja med: enkla regler, alla kunde lore:en, tydligt ont och gott, enkelt att improvisera samt gött ösigt tempo.

Senast: Empire of the Petal Throne - sjukt pepp!
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
1. Eon 2. Hade fått höra om det från en vän och fick min syster att köpa det åt mig på science fiction-bokhandeln eller någon liknande butik som fanns i göteborg på den tiden. Var nog 11 år gammal. Ganska regeltungt spel för en nybörjare. :sneaky:

2. Kult divinity lost. Coolt spel men har lite svårt att hitta spelare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
1. Jag minns inte vilket som var mitt första, men jag tror att det var Sagan om Ringen från Äventyrsspel. Jag begrep inte mycket, men mina vänner hade redan DoD och Mutant...
2. Backade T2000 igår, men det finns inte än så... Då blir det nog LotFP som jag plockade upp begagnat för någon månad sedan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Jag har tråkigt. Här är två enkla frågor som jag tycker kan vara kul att läsa om folks svar på:
1. Vilket var det första rollspelet du köpte?
2. Vilket var det senaste rollspelet du köpte?

Förtydligande: Endast riktiga inköp av rollspelens grundböcker (core rulebooks) är relevanta här. Det kvittar om det är en fysisk eller digital utgåva så länge du fått produkten. En aktiv kickstarter du precis backat är alltså inte inkluderat här.

Och givetvis kan man ju slänga med en kommentar om varför det blev just de spelen :)
1. Drakar och Demoner Expert. Hade fått Drakar och Demoner 3.0 1-2 år tidigare, men aldrig förstått hur det gått till att spela. Så var jag uppe hos mian kusiner i Norrland där jag fick se rollspelets sanna ljus och då jag förstod hur det gick till så spenderade jag semester kassan på Drakar och Demoner Expert och Enhörningshornet. Det var början på allt och jag var hooked.

2.Senaste inköpet blir nog Mörk Borg i den lokala bokbutiken. Köpte den för att stödja de talangfulla killarna som skapade Barkhäxan medan de slummar i fantasyn innan de återvänder till den norrländska skräckens skogar. Samt för att studera den omtalade fantastiska layouten från Johan Nohr.
 

enstoering

Veteran
Joined
13 May 2020
Messages
11
”Let me take you on a journey back in time...”

Mitt första rollspel (1984) var inget eget inköp utan kopierades av min mor på hennes arbete (ett idag sedan lång tid tillbaka privatiserat myndighetsverk), något som torde vara preskriberat idag. Det var Drakar och demoner (2:a utgåvan) och kort senare gjordes detsamma med Mutant (1:a utgåvan). Men, to the matter at hand:

Här fick jag tänka till eftersom jag samlade ihop till och köpte Drakar och Demoner Expert det året det gavs ut men då jag (1) inte minns exakt när det gavs ut och (2) tänker Expert som en ”uppföljare” på DoD (2:a utgåvan) så blir mitt svar Chock (Äventyrsspel, 1985). Köpte det på Stor & Liten i Uppsala och kan än idag känna hur farligt spelet kändes för mitt tolvåriga jag då det bars hem. Att sedan bläddra sig genom böckerna, de kittlande illustrationerna från Nisse G:s penna och alla odöda varelserna, var bland det häftigaste jag varit med om (för sakens skull vill jag föra till protokollet att, ja, häftigare saker har hänt i mitt liv efter detta).

Mitt senaste inköp (som inte var någon Kickstarter) var lustigt nog även det Chock (Eloso förlag, 2019), specialutgåvan, och inhandlades online från SF-bokhandeln under deras rollspelskampanj nu i sommar. För att vara diplomatisk så kan jag väl säga att samma känsla som infann sig för trettiofem år sedan uteblev denna gång. Men, jag får ge det en ny chans när lust infinner sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Senaste
Blir väl Väsen då som kom för någon vecka sedan.
 
Top